2130
Sök

Angående Lån om att köpa bil

337 Inlägg
6 april 2009
Bara till å köpa!! big_smile lycka till med bilen smile

Teddan
2 495 Inlägg
6 april 2009
Crozzfire skrev:
Billigt att låna idag, om du tar banklån alltså! Men även allergisk mot lån, men ta banklån, inte nåt annat..

och varför skall man ta banklån ?

räntan är mycket bättre hos många finansbolag

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Defloratör.
641 Inlägg
6 april 2009
FireTraXX skrev:
nitrox skrev:
tänk dock på att om du lånar 60k så är summan du kommer betala igen betydligt högre. Jag skulle låna 45k och summan jag skulle betala igen var runt 75k

Tog du SMS-lån eller?
För du blev lurad...

nä tror det var citibank. dock tog jag aldrig lånet.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Defloratör.
641 Inlägg
6 april 2009
dahboy skrev:
FireTraXX skrev:
nitrox skrev:
tänk dock på att om du lånar 60k så är summan du kommer betala igen betydligt högre. Jag skulle låna 45k och summan jag skulle betala igen var runt 75k

Tog du SMS-lån eller?
För du blev lurad...

Du funderade inte på att kolla upp vad för lån du tog innan du gjorde det?

Lägg upp en bild på bilen när du köpt den..

jag tog aldrig lånet.

Defloratör.
641 Inlägg
6 april 2009
r-ted skrev:
nitrox skrev:

30 000kr i ränta på 45 000kr.... hallå eller ...

HALLÅÅÅÅ elle.

amorterings tiden var rätt lång tror det var därför det skulle bli så dyrt.

Skrivit det 2 gånger redan men skriver det igen eftersom folk inte ens kunde tyda via mitt första inlägg att jag aldrig tog lånet!!!!

DFFL
9 020 Inlägg
6 april 2009
nitrox skrev:
FireTraXX skrev:
nitrox skrev:

Tog du SMS-lån eller?
För du blev lurad...

Haha, men såna jävla ockerbanker är ju sista utvägen för A-lagare.
Har du betalningsanmärkningar eller?
Annars så går man inte ens nära såna ställen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Defloratör.
641 Inlägg
6 april 2009
FireTraXX skrev:
nitrox skrev:
FireTraXX skrev:

Tog du SMS-lån eller?
För du blev lurad...

Haha, men såna jävla ockerbanker är ju sista utvägen för A-lagare.
Har du betalningsanmärkningar eller?
Annars så går man inte ens nära såna ställen.

Jag kollade upp vad det skulle kosta att ta ett lån där men köpte det jag skulle köpa kontant istället!

182 Inlägg
6 april 2009
Jag håller med r-ted, varför i hela friden ska man ta banklån och inte billån...

Tänk på att ni får tillbaka en rätt stor del av räntan ni betalar på bilen, så all ränta är inte bortskänkta pengar.

Dessutom, hade inte billån varit en möjlighet för mig hade jag fått köra runt i en gammal hög då jag inte kunde hosta upp 250000kr cash.
Det innebär ju att säkra bilar blir en klassfråga. Antingen har du jäkligt bra lön och kan spara ihop snabbt, eller cashar pappa som i några fall här i tråden.

Om du är en av de personer som inte ringas in i något av ovanstående, kan du alltid köpa rishögar med krocksäkerhetsstandard från -95.

Till sist, hade jag orkat spara ihop 250000 på banken så hade jag aldrig köpt en bil för pengarna. De hade lugnt fått stå kvar och växa eller bli insats till hus.

767 Inlägg
6 april 2009
Äsch det är ju bara att låna när det är så små summor om man inte har möjlighet eller lust att spara. Är ju betydligt lättare att betala kanske 5000 i amortering än att lägga undan dom. plus att man under tiden då får njuta av bilen:)

Och självklart tar man banklån genom facket ett såkallat medlemslån nu under finans krisen då man försäkringen går in och betalar om man skulle bli arbetslös.

bara att sattsa nu när du är ung och har möjligheten ju big_smile

MVH

Med lem
164 Inlägg
6 april 2009
Är nog ganska många som skulle låna pengarna om man som du har ordnad ekonomi, så känner du att du har koll på läget så är det nog bara att slå till ..  Sen gäller det ju att bilen står i "rätt" pengar också.

Jag lånade faktiskt halva summan till min "raggarbil" när jag köpte den -94, behöver jag säga att jag aldrig har ångrat det ?

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Avstängd
126 Inlägg
6 april 2009
KÖP bilen liksom 15 000 i månaden du betalar inget hemma säg att du betalar 10 000 i månaden på bilen då går det fort sen har du 5 lök till nästa månad KÖR PÅ big_smile  sen kan man alltid kolla på en supra för omkring 130  och pruta ner på stå där med 110 000 i kontanter dom tar det på engång haha

En gång till nu
760 Inlägg
6 april 2009
Ta ett lån och köp dig en bil! helt klart rätt och göra om du verkligen vill ha den och om du ändå bor hemma.

Ta lånet på 4 år lr liknande för att få en låg månadskostnad, alltså en låg amortering. till en början låter de la kanske dumt för du får betala jävlit god ränta på pengarna .
men som sagt lägg ca 1200:- i månaden på lånet, PLUS att du samtidigt lägger andra pengar på hög antingen hemma under madrassen lr på nått sparkonto.

de bra med dehär är att du snabbt bygger upp en STOR summa pengar (om du är seriös och verkligen sparar å inte lägger pengar på korv boden varje dag lr liknande), som du senare kanske efter några månader kan gå in och betala banken med, alltså ingen ränta på en sådan stor summa.
banken blir purken för förlorad ränta och du blir glad för att du i långa loppet blir rikare.

Lycka till och skicka ett pm när du har köpt din bil smile.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

OEM <3
6 957 Inlägg
6 april 2009
Dawe_A skrev:
Bjork skrev:
Dawe_A skrev:
Du får betala ränta, sen tycker jag inte om att vara skuldsatt.. Och vad mina föräldrar har med mitt bilköp och allt där omkring att göra är lika med nada.

Hur mkt ränta blir det på 60 000 då? Det är ju fan inga summor, ränta...idag? den är rätt låg..
Hur ska du klara av att leva senare i livet om du inte gillar lånepengar, spara till huset oxå? tongue

Har redan hus...

Det var just bil jag menade att jag inte ville låna till.  Hus etc är ju givetvis något man "måste" ta ett lån på.

Visst, mina argument är inte speciellt bra alls, men det är vad jag fått växa upp med. "Låna inte pengar till en bil"  Men när man väl tänker efter så kanske det inte är så farligt trots allt, så länge man har ett tak på 100-150k som du nämnde tidigare!

Redan hus oxå? född -91 och har hus och bil, inte dåligt.
Senast redigerat av Bjork (6 april 2009)

OEM <3

Yrkesförare
1 073 Inlägg
6 april 2009
Bjork skrev:

Stor skillnad på hus och hus wink

Iaf, klart du ska låna, det gjorde jag med när jag bodde hemma och har aldrig ångrat det.

vinnarskalle!
907 Inlägg
6 april 2009
Bjork skrev:
Dawe_A skrev:
Bjork skrev:

Hur mkt ränta blir det på 60 000 då? Det är ju fan inga summor, ränta...idag? den är rätt låg..
Hur ska du klara av att leva senare i livet om du inte gillar lånepengar, spara till huset oxå? tongue

Har redan hus...

Det var just bil jag menade att jag inte ville låna till.  Hus etc är ju givetvis något man "måste" ta ett lån på.

Visst, mina argument är inte speciellt bra alls, men det är vad jag fått växa upp med. "Låna inte pengar till en bil"  Men när man väl tänker efter så kanske det inte är så farligt trots allt, så länge man har ett tak på 100-150k som du nämnde tidigare!

Jag själv lånade 65k i höstas. Då låg räntan på 8% hos banken. Nu är den nere under 5%. Tippar på att jag har förlorat 3k i amortering än så länge, och nästa månad är lånet helt avbetalat smile Lån är najs!

112 Inlägg
6 april 2009
TA INTE LÅN.
Spara och köp kontant, sen har du pengar och lägga ner på bilen, ist för att betala av ett lån.

De med lån så: been there, done that... never again.

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 april 2009
Nope jag har inte cashat min sprillans BMW 325d Coupe........
Däremot så valde jag att investera en summa pengar på banken istället för att casha bilen, och på så sätt få en högre avkastning än vad billånet kostar.

Summan av kardemumman är att bilen inte kostar lika mycket om man placerar sina pengar rätt istället.

Och i det här fallet som TS vill ha råd om så är det självklart att han ska köpa bilen OM HAN TYCKER HAN HAR RÅD med det.
I Värsta fall är det ju bara o sälja bilen, och betala av lånet så är det ju fixat och du är skuldfri igen.

// Niklas Johansson

2 638 Inlägg
6 april 2009
Tycker helt klart att du ska ta lånet och köpa din bil om du har råd smile

Jag lånade till min s40, skulle aldrig få för mig att "spara i hop" till en bil. Om det nu inte gäller en bil för 20 000kr såklart.

För skillnaden att lägga undan 2000kr i månaden på ett bankkonto för att kunna köpa en bil kontant jämfört med att amortera och betala ränta på totalt 2000kr i månaden är? För man kommer ju att få spara lika länge om som man amorterar ungefär.

Så antingen köper man drömbilen för 150 000kr idag och betalar 2000kr i månaden i 6 år på avbetalning eller så väntar man i 6 år innan man har sparat ihop de där 150 000kr och kan köpa bilen kontant. Fast då får man ju cykla undertiden tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
6 april 2009
T12 skrev:
TA INTE LÅN.
Spara och köp kontant, sen har du pengar och lägga ner på bilen, ist för att betala av ett lån.

De med lån så: been there, done that... never again.

Med tanken på räntan idag är det ju slöseri med tid.

Sen att du tagit lån och det gick åt skogen så tyder det på att du inte kan kontrollera dina utgifter
(känner mååånga som inte kan det) eller så så vete sjutton va du gjorde..

Man får ju lägga upp lånet på X antal år så man får en bra amortering varje månad.
Planera!

Mvh

OEM <3

Däcksparkare, gnällspik, retsticka
48 Inlägg
7 april 2009
torpis skrev:
putte_88 skrev:
joo det gör jag har Räknat ut att jag klarar det Fint

Vad har du räknat på?

Bil för 110000kr. låt säga att bakdäcken inte har något mönster kvar, låt säga att besiktningen ger nerslag på 3" avgasssytem låt säga att kopplingen går sönder eller vad som. Återställa ev trimning mm

sen försäkring osv...

låter säkert jättetråkigt, men budgetera för sådant också. Bil 110000kr lägg till för nya däck och eventuellt kopplingsbyte eller bromsar runt om så du inte står utan pengar och en bil som du inte kan köra.

Håller med fullt ut,, bättre då å köpa en bil för 90-100 kanske eller spara ihop lite till,, Det hade iaf jag gjort,,  Lätt att frästas av att köpa bilen men tänk då va sur du kommer bli om ngt händer och du inte har råd att laga den, åka buss ?

Sök