9000 "hackar" vid ladd över 1 bar

MrBig
8 april 2009 · 12 Inlägg

Verkar som om jag har samma problem. Men jag kör helt original dock. 9000 2,3T -96. Har bytt DI, MV inklusive allt vad vacuumslangar heter. Har funderat på om det är WG stången som kärvar. Ska kolla den i morron. Men sen har jag en annan fundering på detta problem. Farthållaren styrs ju av vacuum. Och min fungerar inte. Om där är läckage borde det ju tjuvlufta där. Problemet är att jag inte vet var vacuumklockan till farthållaren sitter. Någon som kan förklarar var den sitter?

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
Garfield
8 april 2009 · 1 019 Inlägg

MrBig skrev:
Farthållaren styrs ju av vacuum.

Nej, inte på en -96'a. Vakuumstyrda farthållare försvann from -95 på 9000. De har dessutom en egen vakuumpump som skapar vakuum och är helt skiljd från motorn.

MrBig
8 april 2009 · 12 Inlägg

Tackar. Då återstår att kolla WG-stången eller BTR.

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
Oxygen
8 april 2009 · 629 Inlägg

Ang. farthållaren så testa att slå på den samtidigt som du håller upp kopplings-/bromspedalen med foten. Fungerar den då så behöver du justera pedalkontakten genom att dra ut den...

SaaB_MaN
8 april 2009 · 71 Inlägg

oj va många svar smile det är bra det !

Som sagt har jag bytt tändkasset och tändstift och tändstiften är dom som någon skrev tidagare (alltså rätt)

Det som återstår är att kolla wg stången

Det var någon som undra va grundladd ligger på, det ligger på 0,4 på min cse.

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
SaaB_MaN
8 april 2009 · 71 Inlägg

hangman skrev:
han slår ifrån för han får för lite bensin, bensin pumpen hinner inte med, därför du kan gasa upp försiktigt ibland för då räcker det till, men kör du agresivt så hinner den inte med, en ny pump en bränsletrycksregulator så det inte blir så ojämt så du spikar sönder så, hade det felet på min 9000. Och på en annan 9000 jag hade var turbon riktigt dålig, fast den rök inget. så jadu saab säger jag bara.

Aa precis. Verkar kunna vara att den inte får tillräckligt med bensin. Vad kostar nya sånna prylar då ? tongue

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
MrBig
8 april 2009 · 12 Inlägg

ca 1000 kr
kolla på www.speedparts.se

Senast redigerat av MrBig (8 april 2009)

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
BOLUND bonntrimmare
8 april 2009 · 655 Inlägg

MrBig skrev:
ca 1000 kr
kolla på www.speedparts.se

billigare hos mig hihi

SaaB_MaN
8 april 2009 · 71 Inlägg

BOLUND skrev:

MrBig skrev:
ca 1000 kr
kolla på www.speedparts.se

billigare hos mig hihi

JAsså ? va tar du för ny pump och bränsletrycksregulator då ?

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Fredrik-79
8 april 2009 · 2 164 Inlägg

Hackande symptom kan även vara vevaxel givaren.
De är inte vanligt på 9000 men de händer.
Annars bränslepump och kan även.
BTRem är de inte så jätte ofta.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
BOLUND bonntrimmare
9 april 2009 · 655 Inlägg

SaaB_MaN skrev:

BOLUND skrev:

MrBig skrev:
ca 1000 kr
kolla på www.speedparts.se

billigare hos mig hihi

JAsså ? va tar du för ny pump och bränsletrycksregulator då ?

"ny" vet jag ju inte men tongue ska höra med farsan senare tongue  han skrotar nämligen massa 9000 tongue om det är intressant vill säga tongue

Senast redigerat av BOLUND (9 april 2009)

SaaB_MaN
9 april 2009 · 71 Inlägg

BOLUND skrev:

SaaB_MaN skrev:

BOLUND skrev:

billigare hos mig hihi

JAsså ? va tar du för ny pump och bränsletrycksregulator då ?

"ny" vet jag ju inte men tongue ska höra med farsan senare tongue  han skrotar nämligen massa 9000 tongue om det är intressant vill säga tongue

aa, hör med han. smile

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Jurk
9 april 2009 · 85 Inlägg

Det låter som om du har samma problem som mej =/ Min ska ladda ca 1.0-1.1 (0.4)org, men nu är det nått fel så ibland laddar den 1.6 för att sen gå ner å svajja mellan 0.9 - 1.2,  Jag har prövat byta till en helt ny wg, stift, olja, tändkasset, soppafilter. Har även prövat med en annan magnetventil, men dock bara i ca 1 mil´s körning, fick höra att man måste "köra in" magnetventilen i ca 10 mil hård körning :S
Mitt grenrör & turbo glöder för ingenting heller :S om jag trycker på upp till 90 ca, å kör lugnt i typ 2 km, då glöder min turbo å det :S
Jag får väl pröva soppapumpen jag med smile

dahboy
9 april 2009 · 1 002 Inlägg

Jurk skrev:
Det låter som om du har samma problem som mej =/ Min ska ladda ca 1.0-1.1 (0.4)org, men nu är det nått fel så ibland laddar den 1.6 för att sen gå ner å svajja mellan 0.9 - 1.2,  Jag har prövat byta till en helt ny wg, stift, olja, tändkasset, soppafilter. Har även prövat med en annan magnetventil, men dock bara i ca 1 mil´s körning, fick höra att man måste "köra in" magnetventilen i ca 10 mil hård körning :S
Mitt grenrör & turbo glöder för ingenting heller :S om jag trycker på upp till 90 ca, å kör lugnt i typ 2 km, då glöder min turbo å det :S
Jag får väl pröva soppapumpen jag med smile

Nej, du behöver inte "köra in" en magnetventil..

Den börjar antagligen glöda för att du laddar 1.6 bar.

Prova att koppla ur magnetventilen och se om du får glt..

...
AndreasPlars
9 april 2009 · 1 062 Inlägg

Har du/ni kontrollerat bränsletrycket då? Följder det laddtrycket så att referenstrycket alltid ligger på 3bar? Kolla iaf så att vakumslangen till BTR:en är 100% hel! Det var vad som fick min bil att rycka för många år sedan.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Jurk
9 april 2009 · 85 Inlägg

Jo men det är just det att den inte laddar 1.6 jämt, den brukar peaka 1.6, typ när ja trycker på så går den upp till 1.6 för att gå ner till 0.9 - 1.2 och pendla där emellan.

Jag prövade att dra ur säkringen till apc´n och då höll den prick 0.5 i ladd, men grenröret glödde lite då med..

hade tänkt att byta till en extern bränsletrycks regulator, men vet inte riktigt hur jag ska koppla förbi orginal.  Vakum slangen är hel som går till bränsle tryckarn.

Mvh

MrBig
9 april 2009 · 12 Inlägg

Jurk skrev:
Jo men det är just det att den inte laddar 1.6 jämt, den brukar peaka 1.6, typ när ja trycker på så går den upp till 1.6 för att gå ner till 0.9 - 1.2 och pendla där emellan.

Jag prövade att dra ur säkringen till apc´n och då höll den prick 0.5 i ladd, men grenröret glödde lite då med..

hade tänkt att byta till en extern bränsletrycks regulator, men vet inte riktigt hur jag ska koppla förbi orginal.  Vakum slangen är hel som går till bränsle tryckarn.

Mvh

Men om ditt Glt är 0,5 bar prick, så har du 0,1 bar för högt Glt. Ska ligga på 0,4 +- 0.03

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
SaaB_MaN
9 april 2009 · 71 Inlägg

provade att montera bort min mv idag. Då visade det sig att den laddade faktiskt 0,6 bar. INte bra tänkte jag. Det borde ju vara detta som är felet, eller ?

HUr ska jag nu gå till väga för att få ned glt ?

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
MrBig
9 april 2009 · 12 Inlägg

Vet du  om det är någon som har skruvat på WG-stången? Tidigare ägare t ex.

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
SaaB_MaN
9 april 2009 · 71 Inlägg

MrBig skrev:
Vet du  om det är någon som har skruvat på WG-stången? Tidigare ägare t ex.

frågade det men det hade han inte sa han. Kanske var ägaren innan det då. För det finns inget annat sätt att höja glt på ?

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang