2399
Sök

Audi 2,7tq har noll turbotryck???

5 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag stött på lite problem.
Va ute o gasade lite i förgår och allt va frid o fröjd,bilen gick bra och hade 1,2bar i ladd.Körde lungt några kilometer, kom i kapp en bil som jag skulle köra om. Börja omkörningen och inget händer,släpper gasen för att trycka fullt igen men inget händer.Tittar på turbo mätaren och den visar exakt 0,0bar???
Tog in den på verkstan o titta lite, prov tryckte rören och upptäckte snabbt att de va läckage på både y och f-slangarna.Har bytt dom men ingen skillnad. Har kollat WG:a och dom värkar funka som dom ska, dom öpnar o stänger fin fint.
Den kan ju inte ha gåt i "nödläge" för då skulle jag ju haft typ 0,2-0,3bar i ladd?
Jag provade även att stypa slangarna till WG:arna för att se om jag fick upp trycket, men icke.

Så vad ska jag prova nu då??
Jag skulle haft tag på vag-com, de är ingen i Östersund som har de???

Ska vel säga att den har Dahlbäcks 360hk kitt oxå.
Mvh Lars

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
8 april 2009
#2
Har inte turbona rasat?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

950 Inlägg
8 april 2009
#3
Nordbakkracing skrev:
Nu har jag stött på lite problem.
Va ute o gasade lite i förgår och allt va frid o fröjd,bilen gick bra och hade 1,2bar i ladd.Körde lungt några kilometer, kom i kapp en bil som jag skulle köra om. Börja omkörningen och inget händer,släpper gasen för att trycka fullt igen men inget händer.Tittar på turbo mätaren och den visar exakt 0,0bar???
Tog in den på verkstan o titta lite, prov tryckte rören och upptäckte snabbt att de va läckage på både y och f-slangarna.Har bytt dom men ingen skillnad. Har kollat WG:a och dom värkar funka som dom ska, dom öpnar o stänger fin fint.
Den kan ju inte ha gåt i "nödläge" för då skulle jag ju haft typ 0,2-0,3bar i ladd?
Jag provade även att stypa slangarna till WG:arna för att se om jag fick upp trycket, men icke.

Så vad ska jag prova nu då??
Jag skulle haft tag på vag-com, de är ingen i Östersund som har de???

Ska vel säga att den har Dahlbäcks 360hk kitt oxå.
Mvh Lars

Provat en "norsk reset"?
Nödläget kan ju båda vara att den inte styr ut PWM till magnetventilen och att dne inte öppar gasspjället 100%.

342 Inlägg
8 april 2009
#4
Ett tips är väl att bränna bort till OL Construction i Torvalla, dom kan läsa koderna åt dig tror jag.
Iaf komma med nåt bra tips!

/Mvh

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

950 Inlägg
8 april 2009
#5
fr3drik skrev:
Ett tips är väl att bränna bort till OL Construction i Torvalla, dom kan läsa koderna åt dig tror jag.
Iaf komma med nåt bra tips!

/Mvh

Japp, helt klart bättre att läsa ut felkoderna innan du testar en norsk reset, för då raderas även felkodsminnet.

5 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#6
Nu har jag kollat med vag-com utan att hitta nått större fel.De va lite olika lambdavärden me de spelar mindre roll. Skulle dom va kass så går den iaf in i "nödläge" och ska ha lite laddtryck.Alla givare och sånt värkar ok,har även kollat upp em massa slangar.
Bilen går bra både på tomgång och när jag kör inga ryck el ojämn gång. Den går som den ska förutom att laddtrycket aldrig kommer.
Turbosarna har nog inte rasat.de varken låter el rycker. Har blockat ner downpipen från turbosarna och snurrat på turbona och de går lätt och fint och jag kunde inte känna på vingara att de va några skador på dom.De är lite för trångt för att kunna se på dom.
Jag börjar bli lite panikslagen nu.
Sitter de mapsensor på dom här bilarna el är de styrboxen som fixar allt.Om de fins nån vart sitter den då?

Mvh Lars

1 353 Inlägg
9 april 2009
#7
har du kollat dump. så inte den ha låst sig i öppet läge


5 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#8
japp..va lös med bägge dumparna i går.


Sök