Trimning b230f

Topper Gillar stora förgasare
11 april 2009 · 342 Inlägg

8:an drar fint över hela och varvar mycket fint.
Avgasventilerna svarvar man ner gamla insug till önskat mått. 38mm på avgas är max utan att man behöver byta säten.

Jag hade det mekaniska sprutet så jag behövde inte mappa eller någon LMM. Jag ställde om det så det vart rätt styrtryck så funkade det prima!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
kungmartin Hopplös
11 april 2009 · 328 Inlägg

rickardkvist skrev:
hej du kan ju altid förlänga gaspedalen så har du lite mer å ge på.

hahahah:lol: eller varför inte en längre gasvajer?lol

onT: vx3 borde sitta fint

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
cheffer
13 april 2009 · 1 422 Inlägg

Topper skrev:
8:an drar fint över hela och varvar mycket fint.
Avgasventilerna svarvar man ner gamla insug till önskat mått. 38mm på avgas är max utan att man behöver byta säten.

Jag hade det mekaniska sprutet så jag behövde inte mappa eller någon LMM. Jag ställde om det så det vart rätt styrtryck så funkade det prima!

Ok, får nog bli 8an då smile Men ingen med koll på det elektroniska sprutet hur jag ska gå till väga? och hur långt räcker original spridarna?

Senast redigerat av cheffer (13 april 2009)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
cheffer
16 april 2009 · 1 422 Inlägg

Svar skulle uppskattas smile Räcker det med att höja soppatrycket en aning bara eller måste man gå på att göra större modifieringar i mjukvaran? Kom gärna med fler små tips som tjänar till effekt och som man klarar sig genom bilprovningen på. Någon som vet storleken på originalspridarna på b230f och hur många hästar de räcker till?

Edit: Hur stor skillnad är det på 405 toppen och 531 toppen? Är det någon större effektskillnad?
MVH

Senast redigerat av cheffer (16 april 2009)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
kolvas
16 april 2009 · 4 001 Inlägg

Du behöver nog ändra lite på tändkurva & bränsle med för att få ut det som går ur dom modifieringarna som du tänkt göra.
Mellan 405 & 531 är det inte mycket skillnad, dock har 405:an en tendens att spricka, idag är det lätt att hitta en 531:a så satsa på en sådan.

För att fixa till tändning & bränsle så kanske Lången kan hjälpa dig, kolla med honom www.mpre.se

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
16 april 2009 · 240 Inlägg

annars kan du ju skaffa en 230ft och stoppa i? eller köpa en 16v/turbo bil direkt.. vill inte verka negativ

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
cheffer
16 april 2009 · 1 422 Inlägg

kolvas skrev:
Du behöver nog ändra lite på tändkurva & bränsle med för att få ut det som går ur dom modifieringarna som du tänkt göra.
Mellan 405 & 531 är det inte mycket skillnad, dock har 405:an en tendens att spricka, idag är det lätt att hitta en 531:a så satsa på en sådan.

För att fixa till tändning & bränsle så kanske Lången kan hjälpa dig, kolla med honom www.mpre.se

Har ingen större lust att lämna bort, kostar en hel del. Tändningen kan ställas av mig själv, det är bränsleblandningen som jag oroar mig över wink men den ställer ju om sig själv delvis med den ökade luften som kommer att komma in samt lambdan som skickar signaler om hur blandningen blir. Undrar bara om det räcker med att höja soppatrycket eller behövs det en inlämning? Måste inte verkligen ha ut den sista hästkraften men vill kunna få ut så mycket som möjligt för låga kostnader.

Motorbyte är inte av intresse det är också byte av bil. Vill vässa upp min trötta gl en aning bara smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
jooeell driftsättare
17 april 2009 · 169 Inlägg

hejsan jag o lillbrodern trimmade hans 740 nu i vintras... jag portade en 530 topp (ett tips som finns o ge är att om man slipar ett jack mot förbränningsrummet precis i kröken så kan man få en 530 att flöda lika bra som en 531 om inte mer ) så nu vet ni det =P... sen gjorde vi dubbla vinklar på både säte och ventiler och dubbla ventilfjädrar sen planade vi 1,5mm sen en KG03 kam och portade grenröret lite och nu drar man en 740GLT med 136hk så det blev en ganska bra och billig trimmning

nästa vinter är det tänkt och fixa bottendelen och grenrör och avgassystem men det är numera orginal faktist =P

Senast redigerat av jooeell (17 april 2009)

jooeell driftsättare
17 april 2009 · 169 Inlägg

cheffer skrev:
Svar skulle uppskattas smile Räcker det med att höja soppatrycket en aning bara eller måste man gå på att göra större modifieringar i mjukvaran? Kom gärna med fler små tips som tjänar till effekt och som man klarar sig genom bilprovningen på. Någon som vet storleken på originalspridarna på b230f och hur många hästar de räcker till?

Edit: Hur stor skillnad är det på 405 toppen och 531 toppen? Är det någon större effektskillnad?
MVH

tror de bottnar ut vid 170hk ungefär vid orginal soppa tryck!

Topper Gillar stora förgasare
17 april 2009 · 342 Inlägg

Joell lär inte ut falska saker är du snäll. Jag blir så trött på det när man läser att om Garaget meckare som pratar om saker de inte har en aning om.

MAN FÅR ABSOLUT INTE BÄTTRE FLÖDE I EN 160,398,530 än i en 405:a eller 531:a oavsett hur du portar!
Då ställer jag bara frågan varför ingen rallybil eller rallycross använder sig av det!

End of story

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
cheffer
18 april 2009 · 1 422 Inlägg

Topper skrev:
Joell lär inte ut falska saker är du snäll. Jag blir så trött på det när man läser att om Garaget meckare som pratar om saker de inte har en aning om.

MAN FÅR ABSOLUT INTE BÄTTRE FLÖDE I EN 160,398,530 än i en 405:a eller 531:a oavsett hur du portar!
Då ställer jag bara frågan varför ingen rallybil eller rallycross använder sig av det!

End of story

Blir nog en 531:a om pengarna räcker smile Skulle uppskatta om någon kunde länka till en bra kam på folkraceshoppen också, vet inte riktigt vilken "8an" är då det inte är någon kam som heter just 8, iaf inte som jag hittar.

Vad är det för procedur som behövs för att öka soppatrycket på b230f motorn och behövs det eller kan den ställa om sig tillräckligt mycket själv? Vill gärna ha lite mer svar om sprutet och hur man ska gå till väga med det vid trimning

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
jooeell driftsättare
21 april 2009 · 169 Inlägg

Topper skrev:
Joell lär inte ut falska saker är du snäll. Jag blir så trött på det när man läser att om Garaget meckare som pratar om saker de inte har en aning om.

MAN FÅR ABSOLUT INTE BÄTTRE FLÖDE I EN 160,398,530 än i en 405:a eller 531:a oavsett hur du portar!
Då ställer jag bara frågan varför ingen rallybil eller rallycross använder sig av det!

End of story

detta är inte skitsnack det är testat i flödesbänk jag hade inte sagt det om jag inte haft belägg för det!!! jag kan försöka hitta en bild o visa hur jag menar!

http://i307.photobucket.com/albums/nn317/jooeell85/405_ut_std.jpg

detta är ju en 405 men det ska vara på samma ställe som det röda sträcket... tvärs över kanalen för att få en kudde med luft som gör att den rullar ner då det är för brant vinkel ner i förbränningsrummet annars

Senast redigerat av jooeell (21 april 2009)

kolvas
21 april 2009 · 4 001 Inlägg

jooeell skrev:
hejsan jag o lillbrodern trimmade hans 740 nu i vintras... jag portade en 530 topp (ett tips som finns o ge är att om man slipar ett jack mot förbränningsrummet precis i kröken så kan man få en 530 att flöda lika bra som en 531 om inte mer ) så nu vet ni det =P... sen gjorde vi dubbla vinklar på både säte och ventiler och dubbla ventilfjädrar sen planade vi 1,5mm sen en KG03 kam och portade grenröret lite och nu drar man en 740GLT med 136hk så det blev en ganska bra och billig trimmning

nästa vinter är det tänkt och fixa bottendelen och grenrör och avgassystem men det är numera orginal faktist =P

skulle vara intressant och se vad för "jack" du menar för detta stämmer inte med de saker jag kan om portning av just dessa toppar.
Jag vill nog se papper på nåt sånt här innan jag ger min dom och då ska det vara ett riktigt flödesprov, inte ett gjort utan ventiler för jag har sett såna också och dom säger inte ett skit.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jooeell driftsättare
21 april 2009 · 169 Inlägg

kan försöka få papper på detta det ska finnas någonstans det är inte jag som kommit på detta utan en annan gubbe som kan sina grejer

men vi kan ju göra det klart för oss att detta gäller insugsidan att med en sådant jack så kan du få insudssidan att flöda ungefär lika bra som en orginal 531 avgassidan är en helt annan femma

Senast redigerat av jooeell (21 april 2009)

kolvas
21 april 2009 · 4 001 Inlägg

jooeell skrev:
kan försöka få papper på detta det ska finnas någonstans det är inte jag som kommit på detta utan en annan gubbe som kan sina grejer

Den bilden du la in är väl på avgas?
Vem är det som kommit på det ? Kalle P? Sölve? Putte? Tony Corvette?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jooeell driftsättare
21 april 2009 · 169 Inlägg

jaja det ska vara i insug iallafall sorry om det blev fel men det ska vara på samma ställe


det är Kalle Ps påhitt tydligen var vad per sa

Senast redigerat av jooeell (21 april 2009)

kolvas
21 april 2009 · 4 001 Inlägg

jooeell skrev:
jaja det ska vara i insug iallafall sorry om det blev fel men det ska vara på samma ställe


det är Kalle Ps påhitt tydligen var vad per sa

jodå, jag håller koll på dom wink

Du kanske kan få en 530 att flöda ganska likvärdigt vad en standard 531:a gör men du åker nog på ventilbyte och en massa jobb sen är det stopp.
Det där jacket förstår jag mig faktiskt inte på (och då brukar ändå Kalle ha bra koll), det som är svårt så är det att få fyllning bakom ventilstyrningen och ett jack skapar en massa turbulens & turbulens stoppar flöde.

Vi brukar i stort sett bara öppna på bredden & i taket inne i "grytan"

Jag får nog ta detta med Kalle nästa gång jag springer på honom.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jooeell driftsättare
21 april 2009 · 169 Inlägg

det var tydligen så att vinkeln blev för brannt ner mot tallriken så jacket skulle göra turbulens så luften åkte på en kudde istället för o få en sådan brant vinkel var så han förklarade det för mig...

kolvas
21 april 2009 · 4 001 Inlägg

vinkeln är för brant, det är bl.a det som är problemet med 160, 398, 530.
Eftersom man inte har ett jämt flöde som man har i en flödesbänk utan det pulsar och slår så den kudden som ska bli kommer  inte att funka i praktiken.
Det är billigare & bättre och snabbare att skaffa en 531 ifrån början

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jooeell driftsättare
21 april 2009 · 169 Inlägg

ja så kan det kanske vara vet inte hur mycket Kalle testat det där om han kört en sånn topp i bänk eller inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang