Avgassmällar, dör bara ibland, hackar till vid 3k varv. 740 Turbo Intercooler -90

Dolkis Dolk
8 april 2009 · 146 Inlägg

Som ni ser.

Jag får avgassmällar lite då och då. Oftast när jag varvat upp bilen och släppet gasen bara (5ans växel).
Den hackar till eller hoppar till vid 3000 varv på 3ans, 4ans och 5ans växel. Så när jag gasar så måste jag ha halvgas förbi 3000 för att den inte ska hoppa till.

Sen så dör den bara ibland. Man får hålla den uppe med gasen. Senast dog den och gick inte igång.

Det sitter en B230FT motor i den. Turbon laddar 0.7. Har raka rör 3" från turbon (Katten hade gett upp så kör med rakt tills jag har fått tag på en ny katt).

Den gnällde på fel avgasbränning men jag nollställde motorn (har batteriet ur en hel natt) så nu gnäller den inte om det längre. Men något fel är det ju uppenbarligen.

Har bytt Fördelar lock.
Har bytt batteri.

Ska byta soppa filter imorgon.

Någon som vet? MVH Andreas

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
Topper Gillar stora förgasare
8 april 2009 · 342 Inlägg

Låter som tjuvluft!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Deutsch-style
8 april 2009 · 379 Inlägg

ja skulle gissa på bränslepumpen
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
_mattsson_
9 april 2009 · 140 Inlägg

Angående hackningarna å hoppningar,har du kollat så att wastegaten är hel så att inte stången sitter å sladdrar för då kan det bli lite knas...

Dolkis Dolk
9 april 2009 · 146 Inlägg

Wasegaten är hel. Likaså det öppna ldumpen som sitter på (har testat på en annan bil).
Bränslepumpen kan det inte vara då den får för mycket soppa och inte för lite.

Jag börjar undra om det kan vara luftfiltret som är igenstatt eller för skitigt.
Lutktade på avgaserna nu när jag va ute o test körde bilen och det luktar surt och oförbränd soppa!

Ska köpa nytt luftfilter snart och kolla om det kan vara det, för när den dör låter det som att den surar ner sig.

Senast redigerat av Dolkis (9 april 2009)

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
MatteSundstrom
9 april 2009 · 97 Inlägg

skulle gissa att du behöver ny LMM..

Dolkis Dolk
9 april 2009 · 146 Inlägg

Om det nu är LMMen som är trasig. Kan man ta en från vilken 740 som hellst eller måste det vara en Turbo Intercooler för att den ska funka korrekt?

En ny LMM kostar bara 2500 kr....

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
Manne Jajjemen!
9 april 2009 · 1 512 Inlägg

testa å ryck ur kontakten till Lmm å se om de blir nån skillnad.
Nej inte vilken som helst, de ska vara samma boschnummer.. ett exempel på nummer 0280 212 016

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Gizmojohan
9 april 2009 · 3 295 Inlägg

kan ju till och med vara den öppna dumpen som är felet, det ska ju sitta en återcirkulerande på din bil egentligen wink

Manne Jajjemen!
9 april 2009 · 1 512 Inlägg

Du kan inte kolla felkoder på den då? Sitter en svart liten "låda" bakom vänster fjäderben.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Dolkis Dolk
9 april 2009 · 146 Inlägg

justfan kan ju kolla på felkoderna, det hade jag helt glömt bort!

Det är inte dumpen som krånglar, redan kollat det. Den fungerar precis som den ska!

Det roliga var att det är exakt det bosch numret du skrev som jag behöver! lol

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
Manne Jajjemen!
9 april 2009 · 1 512 Inlägg

Dolkis skrev:
justfan kan ju kolla på felkoderna, det hade jag helt glömt bort!

Det är inte dumpen som krånglar, redan kollat det. Den fungerar precis som den ska!

Det roliga var att det är exakt det bosch numret du skrev som jag behöver! lol

Du vet hur man gör lr? Glöm inte att "nolla" alla felkoder först.

Hehe okej smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Dolkis Dolk
9 april 2009 · 146 Inlägg

Dom visade inget fel tyvärr. Och nu startar inte biljäveln alls!
Det är nog LMMen som är trasig. Skroten på måndag!

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
9 april 2009 · 355 Inlägg

anledningen till att bilen dör när du släpper på gasen (förmodar att det är när dy trycker ner kopplingen och låter den gå ner på tomgång?) är att du kör med öppen dump. eftersom du har luftmassmätare så blir det fel värden när du släpper ut laddtrycket som enligt styrsystemet inte ska ut den vägen.

vet inte om det andra problemet beror på dumpen, men att den dör beror på det. spelar ingen roll om dumpen fu nkar klockrent som den ska, din motor gillar den inte iaf.

sen finns det ett bugg i volvo, vissa funkar utan problem med öppen dump, andra gör det inte (gäller dem med luftmassmätare, inte dem med luftmängsmätare)

men som sagt det är inte säkert att båda felen kommer från samma ställe.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Dolkis Dolk
9 april 2009 · 146 Inlägg

Bilen dör inte när jag kopplar. Den dör enbart i tomgångsläge. Va kanske lite otydlig med det där!

Jag testade att koppla ut LMMen och då startar bilen men går DÅLIGT. När jag kopplar in den så startar bilen och dör efter 1 min, sen så startar den inte. Gjorde om det och var exakt samma så det är LMMen som är trasig.

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
epic_mazur
9 april 2009 · 274 Inlägg

Jag skulle Gissa på att det är en 740?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang