5330
Sök

Volvo 850 T5 med sent / obefintligt laddtryck

402 Inlägg
18 april 2009
antipasti skrev:
Jag måste komplettera mitt ovanstående inlägg. Skulle det rent teoretiskt kunna vara turbon som är dålig? Någon intern wastegate som har tappat sin funktion?

Turbon är som tidigare nämn helt utan axiellt glapp....

Inget fel på turbon, kolla du upp mv, ordentligt! Chippet vet
inte om du har 15-g, eller 18-t de ska ladda ändå.
Senast redigerat av Pinnenpabacken (18 april 2009)

Fordonselektriker
27 Inlägg
18 april 2009
Det låter som det skulle kunna vara ett elfel i mina öron, turbon är frisk av att döma på att du kan öka laddet genom att koppla ur wg-slangen. Kan det vara kabelbrott som någon sa? Dålig jord?

/Mvh

Burn rubber! Not Gasoline!

Badass
89 Inlägg
18 april 2009
Pinnenpabacken skrev:
antipasti skrev:
Jag måste komplettera mitt ovanstående inlägg. Skulle det rent teoretiskt kunna vara turbon som är dålig? Någon intern wastegate som har tappat sin funktion?

Men du får mer luft genom turbon i ett 18T
t ex 1,2bar i en 15G och 1,2bar i ett 18T. Då har du ju mer mängd luft i 18T dvs mer luft= den får mindre bensin.... Då går den på grundladdet.... Min var bara chippet iaf....Det låter som det är det i detta fallet med.... Men vad vet jag

Signaturtext..

1 587 Inlägg
18 april 2009
BlasterGTI skrev:
Det låter som det skulle kunna vara ett elfel i mina öron, turbon är frisk av att döma på att du kan öka laddet genom att koppla ur wg-slangen. Kan det vara kabelbrott som någon sa? Dålig jord?

/Mvh

Haha, rycka slangen är nog ingen bra ide, för isåfall skulle den släppa loss för mkt, de e varken bra för turbo eller stskar, hans ladd kanske rusar upp alldeles för mkt i de fallet.. Vilket är väldigt skadligt, va jag vet orkar turbon mer än 1.2 men inte stakarna, är ja helt ute o cyklar lr ? smile

402 Inlägg
18 april 2009
Ottosson skrev:
Pinnenpabacken skrev:
antipasti skrev:

t ex 1,2bar i en 15G och 1,2bar i ett 18T. Då har du ju mer mängd luft i 18T dvs mer luft= den får mindre bensin.... Då går den på grundladdet.... Min var bara chippet iaf....Det låter som det är det i detta fallet med.... Men vad vet jag

Exakt samma luftmängd vid samma ladd enl. "marlboroman" här på garaget, jag trodde som du,
att de blåste mer luft om en större snurra, men vid samma ladd=samma luftmängd.

8 267 Inlägg
18 april 2009
Kolla om du har ström fram till magnetventilen, hade bekymmer med min för och det va pga att en skarv på ena kabeln till magnetventilen sagt upp sig. Lödde om och vips så funka allt som det skulle.

Ottosson skrev:

Ööööh... Nej... Den får inte mer luft med ett 18T, det är fysiskt omöjligt. Vid 1,2 bar så kommer 15G'n ge exakt samma mängd luft som 18T'n skillnaden ligger i att 18T har bättre verkningsgrad och luften ut ur den inte blir lika varm.

EDIT: Mängden luft kommer vara konstant, men däremot kan mängden syre skilja, men nu pratar vi skillnaden mellan en pyttesnurra och en liten snurra. Hade det varit större skillnad mellan aggregaten jade läget kunnat vara ett annat eller om aggregatet inte orkat hålla trycket.
Senast redigerat av Marlboroman (18 april 2009)

1 353 Inlägg
19 april 2009
Severin skrev:
BlasterGTI skrev:

/Mvh

Haha, rycka slangen är nog ingen bra ide, för isåfall skulle den släppa loss för mkt, de e varken bra för turbo eller stskar, hans ladd kanske rusar upp alldeles för mkt i de fallet.. Vilket är väldigt skadligt, va jag vet orkar turbon mer än 1.2 men inte stakarna, är ja helt ute o cyklar lr ? smile

ja du e nästan rätt iaf. de e inte rekomenderat att ladda mer än 1,2 med org stakar.. men sen beror det på när man har laddtrycket. laddar du 1,2 vid 1500varv så kan du knyckla ihop dom ändå pga cylindertrycket. däremot kan du med org stakar ladda på 1,5 vid 5800rpm om du känner för de..
ja har själv problem med mitt laddtryck o har varit uppe o laddat 1,4 väldigt ofta. uppe o maxat min bsr mätare (1,5) men dom håller fortfarande. som sagt beror på när laddet kommer.
så visst e de rätt me va dom tål. men som sagt man kan ladda mer. om man laddar på rätt ställe.. 1,4 vid 2800rpm e kanske inte så lyckat tongue

28 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Jag får dra ut och trolla lite med multimetern för att eventuellt lokalisera något kabelbrott! När jag tog mig en snabb titt sist så hade det lindats eltejp i "skarven" mellan kontakten och sladden. Om detta kanske beror på att föregående ägare upplevde samma problem eller inte, har jag ingen aning om. Får se över det hela!

Som Crille88 säger så har turbon inget problem att stressa sönder motorn, har nog varit lite nära inpå någon gång.. Man måste vara observant och inte allt för gasglad när man felsöker.. tongue

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

28 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Upptäckte till min förvåning att min kylare har en spricka... Liten lätt spricka vid den övre anslutningen.. Kan detta ha  någonting med laddtrycket att göra? Låter ganska orimligt egentligen men.. (En rent spontan fråga från en lekman som inte vet mycket bättre ;D)

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

8 267 Inlägg
19 april 2009
antipasti skrev:
Upptäckte till min förvåning att min kylare har en spricka... Liten lätt spricka vid den övre anslutningen.. Kan detta ha  någonting med laddtrycket att göra? Låter ganska orimligt egentligen men.. (En rent spontan fråga från en lekman som inte vet mycket bättre ;D)

Om du menar vattenkylaren så nej, det kan inte påverka laddtrycket. Intercoolern däremot, då kan det spela roll

1 353 Inlägg
19 april 2009
som marlboroman säger så kan de spela roll om du har en spricka i intercoolern. men isåfall så hade du nog hört när luften läcker ut där. blir nog ett fint visslande ljud. sen e frågan om de kan pysa ut så mycket luft..

28 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Läckaget är i vattenkylaren. I den "tillcirkulerande" anslutningen. När jag klämmer på gummislangen från motorn till kylaren, så läcker det ut lite vatten.

Vad beträffar ic:ns kondition vet jag inte, hör inget visslande ljud.. Eller, när turbon laddar (från 0.5 till runt 1.1) så låter det lite coolt, iallafall vad jag tycker.. Ett lågt men bestämt "vinande" ljud som steglöst ökar exponentiellt beroende av laddtrycket.. Men vad jag förstått så är det inget fel med det?

Ursäkta min mycket diffusa beskrivning av turbons läte vid ladd... eftersom jagvet hur det låter, och jag som försöker beskriva; så låter det förnuftigt... men ja... sak samma big_smile

Ska gå ut nu med multimetern och testa ifall det är några "avbrutna cirklar"...

28 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Nu har jag lekt doktor! Jag kan konstatera att min MV jag tog i utbyte; har en sluten "krets".

Jag har även testat den anslutande kabeln (till mv:n, 2-pin), och den indikerar på att få ett korrekt volttal.. Så jag har inget kabelbrott..

Eftersom Ni här på garaget förmodade ett elfel så kvarstår ett tänkbart alternativ.. ifall jag har kopplat de tre (3) vacuumslangarna till MV:n fel... Men det låter inte troligt då jag ersatte min "nya" mv på samma sätt som den föregående satt...

De tre vacuumslangarna sitter i denna ordning (från gummifästet med två upphängningshål):

närmast: Vacuumslang som leder in till [i]turbon (somewhere?)
mitten:  till luftfiltret
längst ut: till wastegateklockan

Om någon skulle kunna vara snäll att verifiera att dessa sitter på rätt sätt så vore jag tacksam.. Vet snart inte riktigt vad jag ska tro! =P

Edit:
För att Ni ska veta hur mina kopplingar är i förhållande till MV:n (eftersom den är oberoende av dess gummiupphängningspryl) så kan jag tillägga det att:

Den jag refererar till längst ut har ett sträck vid "roten" likt ett minustecken
Senast redigerat av antipasti (19 april 2009)

28 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Jag har lekt vidare som doktor. Före kännedom upptäckte jag att det var lite oljigt och smutsigt på pinnarna. I den mån det gick tvättade jag pinnarna och applicerade kopparpasta för att förhoppningsvis få bättre kontakt. Men icke!

Detta driver mig till vansinne... jag har även reflekterat lite mer vad gäller visslande ljud.. Det går ganska så snabbt upp till 0.3 bar, men ju mer den laddar efter det ju trögare går det uppåt.. (Likt en exponentiellt avtagande kurva över någon typ av accelerationskonstant?)

Frågan är då ifall det kan vara något läckage någonstans eftersom det nästan verkar som att laddet inte "orkar" komma upp högre..? Ett lätt flåsande ljud kommer framifrån bilen, ökande i takt med laddtrycket. Jag har alltid trott att det är sportluftsfiltret, men skulle det kunna vara IC:n? Och skulle detta kunna påverka laddtrycket så markant, med tanke på att den laddar som *grekiska* utan denna ikopplad?

8 267 Inlägg
20 april 2009
Slangarna sitter ju rtt va jag kan förstå. Däremot exponentiellt problem... Det skulle peka på wastegaten, då den jobbr på det viset. Flåsandet kan vara tecken på att turbon jobbar konstigt, inte för att du lär ha fått ett surge, men det finns andra saker att kika på.

Har du original avlastningsventil ("dump") kvar så kan det va som så att den läker. Alternativt att wastegateklockan inte är kry. Rycker man slangen till wastegaten spå orkar den hålla emot mycket bättre än vad den gör annars. Sen kan det va ide att köpa en flaska startgas och kolla igenom alla rör och slangar, hade bekymmer på min vilket efter 7 sorger och 8 bedrövelser visade sig bero på att den tog tjuvluft / läkte vid en spridare.

28 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Marlboroman: Vad menar du med "surge"?

Vad jag kan förstå så sitter det ett dumplock över någonting.. Hade en kamrat som såg över, vad det innebär vet jag inte. Det sitter ett dumplock över någonting och jag har en "dump" ditsatt på tryckröret, vilken sattes dit i efterhand.. Antar att det inte är original i detta fall.

Wastegateklockan har jag ersatt med en annan, från en något nyare modell.. Men med precis samma resultat. Jag kan dock inte utesluta att den jag bytte ut kanske har nedsatt funktion den också?

Suck å stön. Stackars lilla oerfarna mig, men lär sig gör man i alla fall! big_smile

8 267 Inlägg
20 april 2009
Surge är väldigt enkelt förklarat att turbon inte orkar mer och då får man ett pumpande ljud + att laddtrycket stannat runt en viss nivå, men det skulle krävas en hel del ombyggnationer för att detta skulle kunna uppstå i ditt fall.
Sitter det ett dumplock på så kan man ju utesluta originaldumpen. Och är klockan bytt så borde det ju inte vad den heller, och eftersom den verkar hålla tryck när du rycker slangen. Och iom att den bygger tryck då så kan man ju utesluta katalysatorn med tills vidare. Och eftersom den inte verkar hugga under samma förhålladen så är det jutroligen inte nåt soppa/ tändningsfel.

Kollat om du har nå felkoder?

28 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Skulle gärna vilja kolla lite felkoder. Dock har jag ingen bok/förteckning över hur man ska tolka/läsa av detta.. Viss kombination av blinkande; såvitt vet jag.. men inte mer.

28 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Nu har jag varit ute och letat felkoder.. Aningen förbryllad måste jag säga!

Jag ska försöka att formulera mig kort och tydligt.

SÖKNING AV FELKODER

Automatlåda
Sockel A1
Felkod: Saknar givare (Inget blinkade alls)
----------------------------

Bränslesystem
Sockel A2
Felkod: 1-1-1 (Inget problem)

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3
Felkod: 3-1-4 (H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning)

Tändsystem
Sockel A6
Felkod: Saknar givare (Inget blinkade alls)

Kombi instrument
Sockel A7
Felkod: 1-2-2 (Motortemperaturgivarens period för lång)

ECC
Sockel B1
Felkod: 1-3-2 (Kanaltempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning)

Farthållare
Sockel B5
Felkod: 1-2-2 (Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal(har ingen))

SRS
Sockel B5
Felkod: 1-1-1 (Inget problem)

???
Sockel B6
Felkod: Ger inget blinkande

Visst blir man lite klockare av detta... eller kanske inte.. hehe =P Ett jädra träsk dethär.. Frågan är om någon av dessa felkoder drar ned laddet som säkerhetsåtgärd?

Fram med hypoteser/idéer! big_smile
Senast redigerat av antipasti (20 april 2009)

Sök