Mazda B2000 -87 startar inte

850T5R_Persson
10 april 2009 · 97 Inlägg

Tjenare! Har nyss skruvat ihop motorn efter att ja bytt topplockspackning.
Nu när ja satt dit kamremmen och skulle starta så får ja inte igång den. Någon som hållt på med en sån motor förut som vet vad som kan vara fel?

MrCarfreak Gasglad
10 april 2009 · 3 244 Inlägg

Kolla till fördelaren! Med motorn nollad ska fördelaren stå mot markering samt mot första tändkabeln till första tändstiftet!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
850T5R_Persson
10 april 2009 · 97 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Kolla till fördelaren! Med motorn nollad ska fördelaren stå mot markering samt mot första tändkabeln till första tändstiftet!

Det är redan gjort, men ingenting händer ändå. Det finns 3 markeringar på kamdrevet A,B och C. Kollade upp på en bilfirma och den skulle stå på C. Har provat att sätta över på bokstav A istället, men då går den bara på 2 cylindrar istället.

Mogge_Lindstrom Gammal bild
10 april 2009 · 111 Inlägg

Går den bara runt alltså att den inte för nån gnista ? och du är säker att du ej har glömt nånting?

du kan börja med att ta en tändkabel o sätt på
tändspolen o håll den en 1 cm från jord o dra runt motorn
har du gnista då så är det kablar stift fördelarlock somär fel.
ingen gnista då sätter du en kabel mellan tändspolens plus o
batteri får du gnista då så är det motståndet om du har något eller
tändningslåset som är fel .kolla så att jordkabeln mellan fördelarhuset
o plattan som brytarna sitter på är hel .nu fick jag järnstillestånd helt plötsligt prova att sätta dit de gamla brytarna o kondningen

Lycka till wink

850T5R_Persson
10 april 2009 · 97 Inlägg

Volvo_PoWeir skrev:
Går den bara runt alltså att den inte för nån gnista ? och du är säker att du ej har glömt nånting?

du kan börja med att ta en tändkabel o sätt på
tändspolen o håll den en 1 cm från jord o dra runt motorn
har du gnista då så är det kablar stift fördelarlock somär fel.
ingen gnista då sätter du en kabel mellan tändspolens plus o
batteri får du gnista då så är det motståndet om du har något eller
tändningslåset som är fel .kolla så att jordkabeln mellan fördelarhuset
o plattan som brytarna sitter på är hel .nu fick jag järnstillestånd helt plötsligt prova att sätta dit de gamla brytarna o kondningen

Lycka till wink

Den går runt som den ska med riktig gnista på alla stift. Den fungerande när ja körde in den i garaget förra veckan så smile
Alla slagar och allting sitter på sin plats.
Jag ska ner till garaget och prova nolla om allting och se om de blir nån skillnad, kanske har gjort nått litet skitfel bara smile

MrCarfreak Gasglad
15 april 2009 · 3 244 Inlägg

hmm, ang kamdrevet. Har du inte 1 2 3 4 på den? 1:an med en pil ska vara uppåt mot mark.
Vilken markering gick du efter nere vid veven? Du ska ej gå efter den plastkåpan utan mark vid oljepumpen. dubbelkolla markeringarna igen!!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
850T5R_Persson
15 april 2009 · 97 Inlägg

MrCarfreak skrev:
hmm, ang kamdrevet. Har du inte 1 2 3 4 på den? 1:an med en pil ska vara uppåt mot mark.
Vilken markering gick du efter nere vid veven? Du ska ej gå efter den plastkåpan utan mark vid oljepumpen. dubbelkolla markeringarna igen!!

Tjenare! Ne jag har bara A,B och C på drevet. enligt böckerna så står det att den ska stå på C. men jag flyttade om den till A och greja lite så nu går den hur bra som helst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang