Volvo 740 GL -88B går dåligt när den är kall och på tomgång

JFU104
14 april 2009 ·

Har hört mig för lite överallt, men ingen seriös vill hjälpa och förklara så jag vänder mig hit istället.
Min Volvo 740 GL -88B med B230F håller på och krånglar. Är otroligt trött på att byta ut del efter del utan resultat. Har bytt tändspole, tändstift, laddrelä, fördelarlock, tändkablar och batteri.
Problemet är lite svårt att förklara men jag ska försöka..

När man startar den (kall) så går den jättejättedåligt, dom få gånger man får igång den överhuvudtaget. oftast startar den inte alls. Vi har dragit slutsattsen att när det är under 10 liter bensin i tanken så går den som sämst, spec kall. kan det vara så enkelt som soppapump? som är ett vanligt fel på 740. Den vill inte alls stå själv på tomgång utan man får stå med jämn gas tills den blir varm på det varvtal den ska ligga på, då går den lite bättre. Efter man har kört den nån mil så kan den stå på tomgång. Men den går jättejättedåligt både när man kör och på tomgång. Den rycker mycket och inte bara när man svänger. Den "eftertänder" och "smäller" så som den inte ska göra. Trots att jag har öppetluftfilter och 2,5" avgassystem med jappsdämpare, så vet jag att den inte låter som den ska. Den har inte låtit såhär förut.
Haha, det låter som jag är dum i huvet säkert, men kan inte så mkt som jag borde för att äga den här krångelbilen. tydligen.

Jag kan tillägga att bilen har tyvärr gått hårt och min otroligt smarta expojkvän tankade i ren etanol för han ville kolla om det funkade, vilket det natuligtvis inte gjorde. Har fått höra att etanol kan få "smuts" att släppa och täppa till nånstans och att det inte är bra för spridarna. Nytt soppafilter lär jag ju köpa också. kanske kan det ha nåt med spridarna att göra?

Jag vet även att iallafall 940 har ett relä till spridarna som kan fucka ur, har varit med om det. Finns ett sådant på min bil och kan det vara orsaken?

Har fått höra att den kanske får förlite luft så lmm kanske är trasig?

Tomgångsmotorn kanske har inte mår så bra?

Jag vet att det inte är lätt att hitta felet med min dåliga beskrivning, men ville bara höra om det finns nån med likadan motor som har varit med om samma problem, vad ni gjorde åt det och hur mkt det kostade.
Tacksam för svar! smile

_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
14 april 2009 · 264 Inlägg

Tjena, kanske soppa pumpen eller brytarspetserna?

De är ba och kolla sig fram tongue

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
_mattsson_
14 april 2009 · 140 Inlägg

Det kan ju va så att motorn har tagit stryk av etanolen, jag vet då att en polares volvo blev slut efter att han kört på etanol å då blanda han 50/50 med bensin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang