Tja alla turbointresserade! Jag har en fråga till er som vet.. Jag undrar om det är värt att byta den gamla turbon i 945 högtrycksturbo aut (1998) till en annan med mera power i? typ en 250-300 hästar sisådär? Den har åkt 64000 mil ungefär. Har lite ojämn motorgång i början, när man startar den så "hoppar" motorn i några sekunder (tomgång) för att sedan köra jämt. (tänkte fråga någon som vet varför den gör detta? Spridare och insprut är bytta såvitt jag vet) Om det nu lönar sig och är okej att byta turbon, vad behöver man byta mer för grejer och vad kan kalaset gå på? Är oerhört tacksam för svaren på dessa två frågor! Mvh Adam
Jodå. Räkna med att byta: * Turbo (Td04HL 16T eller motsv) * Avgassystem * Spridare * Chip till insprutningsbox * Byta tändbox till s.k Guldbox * Chip till tändboxen (guldboxen) * Kam (Lite tveksam till vilken här eftersom du har automat)
Då har du runt 270Hkr. Eventuellt så behöver du stoppa elektroniken i luftmassemätaren i ett större rör också för att bilen skall gå bra på full-last.
Har du slungdiff i bilen? Annars blir det skittråkigt att spinna runt på ett hjul hela dagarna.
Se bara till att du har låda i reserv. Dom gillar inte 270 ärliga Hkr så länge. Man kan bygga om dom med innanmäte från BMW automatlåda men det kostar runt 20.000.
Göran
BigDealer skrev:
Är det ingen som har någon erfarenhet på det här området eller? Läs det översta inlägget..
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jodå. Räkna med att byta: * Turbo (Td04HL 16T eller motsv) * Avgassystem * Spridare * Chip till insprutningsbox * Byta tändbox till s.k Guldbox * Chip till tändboxen (guldboxen) * Kam (Lite tveksam till vilken här eftersom du har automat)
Då har du runt 270Hkr. Eventuellt så behöver du stoppa elektroniken i luftmassemätaren i ett större rör också för att bilen skall gå bra på full-last.
Har du slungdiff i bilen? Annars blir det skittråkigt att spinna runt på ett hjul hela dagarna.
Se bara till att du har låda i reserv. Dom gillar inte 270 ärliga Hkr så länge. Man kan bygga om dom med innanmäte från BMW automatlåda men det kostar runt 20.000.
Göran
BigDealer skrev:
Är det ingen som har någon erfarenhet på det här området eller? Läs det översta inlägget..
Jo, turbon måste bytas, den är segare än vad den har varit förut! JAg är inte säker på om jag har en slungdiff eller ej ,men jag tror inte att jag har det. Vilken låda behöver man då slänga i? Men om vi säger att jag vill byta turbon till en större så att likbilen ungefär ska ha 250 hästar, räcker det då med en större turbo + byte av avgass. eller måste jag helst byta det du nämnde? Eller ska jag bara göra så att jag slänger in en orginalsnurra från volvo och chippar den? Tänkte höra med Er om ni vet vad det där "hoppandet" i startskedet, tomgången, kan bero på? Volvo har felsökt men inte hittat ngnting. Tack för svar, hoppas på många fler Mvh Adam