Renault Clio 96 - Stendöd efter motorstopp

CalvinClown
16 april 2009 · 6 Inlägg

Hej! Renault Clio 96

Vore jättesnällt om ni kunde ge mig tips och hjälpa mig. Inte kul när sånt här händer när man är studerande och knappt har pengar till dyra verkstadspriser.

Idag när jag skulle parkera bilen satte jag i 1an som man brukar göra i säkerhetsskull. Släppte upp kopplingen fort innan jag vred tändningen, fick motorstopp.

Startar bilen igen och bilen är helt STENDÖD. Inte taklampan när dörren är öppen eller instrumentpanelen lyser. Ingen ström överhuvudtaget finns... Blir inget "motorljud" när jag vrider nyckeln. Typ låter inget särskilt.

Fjärrlåset fungerar heller inte.

För mig låter det som säkring, men när jag kollar säkringarna finns det 30st typ och det är ingen rimlig symbol för en säkring som täcker det mesta.

Vad är fel ? Vad ska jag prova ? Snälla hjälp! sadsadsad

Renault Clio -96
Renault Clio "RN" (1996)
johnmagnusson
16 april 2009 · 41 Inlägg

prova att ladda bateriet så funkar det nog bättre kan va att generatorn kanske börjar bli dålig eller så är batteriet kasst om det inte har tagit imot nån ström smile

CalvinClown
16 april 2009 · 6 Inlägg

Ska prova det.

Ska det fungera om jag kör med startkablar från en annan bil? Är det samma som ladda batteriet?

Renault Clio -96
Renault Clio "RN" (1996)
-Mackan- Fire And Silk
16 april 2009 · 2 254 Inlägg

Har du kollat så att ingen av polskorna hoppade av batteriet när motorn skakade så pass mycket som den gör vid "kärring" stopp. Risken att det är så är väldigt liten men kanske värd att kika lite på. Men som sagt det låter som att batteriet har gjort sitt. Det lyser ingen varnings lampa med ett batteri på, in instrumenteringen?

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Drönirettab
16 april 2009 · 21 761 Inlägg

Om du har tillgång till en multimeter så kan du mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du samtidigt vrider nyckeln i startläge, då ser du direkt om det är batterifel eller inte. smile

Drönirettab
16 april 2009 · 21 761 Inlägg

CalvinClown skrev:
Ska det fungera om jag kör med startkablar från en annan bil? Är det samma som ladda batteriet?

Det är inte samma sak som att ladda batteriet, däremot blir det ju som att sätta ett extra batteri som hjälper till. smile

CalvinClown
16 april 2009 · 6 Inlägg

problemet löst. Glapp i kablarna, borstade bort oxidationen mellan kablarna på batteriet.

Överlycklig! Tack <3
Btw det var som makkan sa.

Kan ändå passa på och fråga varför det inte är någon "power" i fläkten när jag vrider till steg tre?

Senast redigerat av CalvinClown (16 april 2009)

Renault Clio -96
Renault Clio "RN" (1996)
Equinox Kicka Laddtryck !
17 april 2009 · 319 Inlägg

Kan möjligtvis vara ditt fläktmotstånd som är kasst, därför du inte får något flås i fläkten:)

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang