Blanda vatten och bensin ??

danneA
27 januari 2013 · 1 Inlägg

Lånar tråden lite.
Någon som vet vad som händer med motorn om man häller i mängder med vatten, öl eller annan vätska som blandas med bensinen i tanken?
Jag körde 2 meter med bilen sen dog den direkt och kolvarna hade fastnat och motorn hade totalt skurit.
Hur kan en motor skära på 5 sek efter uppstart?

Hörde en granne som sa att någon fått något hällt i tanken i mitt område.

Tacksam för svar

Rigan
31 januari 2013 · 451 Inlägg

danneA skrev:
Lånar tråden lite.
Någon som vet vad som händer med motorn om man häller i mängder med vatten, öl eller annan vätska som blandas med bensinen i tanken?
Jag körde 2 meter med bilen sen dog den direkt och kolvarna hade fastnat och motorn hade totalt skurit.
Hur kan en motor skära på 5 sek efter uppstart?

Hörde en granne som sa att någon fått något hällt i tanken i mitt område.

Tacksam för svar

Eftersom vatten inte brinner så finns risken att det ackumuleras i förbränningsrummet och kondenserar på grund av det höga trycket. Vatten i vätskefas är inkompressibelt och leder till att övertrycket i förbränningsrummet kommer att gå mot oändligheten. Nu kan två saker hända: Motorn stannar eller något går sönder.

klawd22 Bilälskare
31 januari 2013 · 283 Inlägg

no_fake skrev:
jo bensinen på statoil inehåller lite vatten samma tanken på bilen osv men dom har ju kommit av att det blivit kondens..

statoil får ej ha vatten i sina tankar. för då måste dem tömmas helt å hällas i ny soppa!

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
mozen
31 januari 2013 · 9 Inlägg

danneA skrev:
Lånar tråden lite.
Någon som vet vad som händer med motorn om man häller i mängder med vatten, öl eller annan vätska som blandas med bensinen i tanken?
Jag körde 2 meter med bilen sen dog den direkt och kolvarna hade fastnat och motorn hade totalt skurit.
Hur kan en motor skära på 5 sek efter uppstart?

Hörde en granne som sa att någon fått något hällt i tanken i mitt område.

Tacksam för svar

Mycket tråkigt att höra!
Hoppas det löser sig!

Mercedes E 300 TD Turbo Diesel "W210 Sedan Avantgarde med OM606" (1998)
Vauxhall VX220 Turbo "Opel Speedster Turbo" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang