Konstigt fel på min 940 behöver hjälp.

Jonassundberg
18 april 2009 · 6 Inlägg

Hej!

Jag har en volvo 940 som jag har köpt för ett halvår sedan .

Har precis köpt ett nytt batteri i tro att det har varit det som har vart felet, men ack så fel man kan ha.
2 veckor senare står jag med samma problem igen, har dock kommit en bit på vägen nu.
Problemet:

Något i elektroniken gör så att batteriet laddar ur! men har inte det blekaste vad det kan vara.
Var hos en kompis idag som sa att han trodde att det var Jordfelskabeln eller va han kalla det som satt löst men han spännde några av dessa men kom inte åt ena som sitter in i servon.

Så, har någon en susning om va det kan vara för fel?????????

Tacksam för svar rätt så omgående=)

mvh
Jonas

BlasterGTI Fordonselektriker
18 april 2009 · 27 Inlägg

Då ska vi se om jag kan hjälpa till på något vis wink

Har du kopplat in något under det gångna halvåret? (Tex en stereo, slutsteg)
För hur länge sedan började batteriet ladda ur sig? När märkte du det?

Behöver veta mera wink

Burn rubber! Not Gasoline!
Dagge88
18 april 2009 · 629 Inlägg

Du kanske har samma otur som mig? Köpte _NYTT_ batteri, inte från skroten elelr så utan sprillans, och det pajja efter 2 veckor och då vart jag oxå misstänksam.
Trodde oxå det var något fuffens med jordkabel etc, men sedan så testade jag att ladda upp batteriet med en batteri laddare och då funkade det inte heller, så fick det utbytt till ett nytt batteri och nu är allt frid och fröjd smile.
Kort sagt: kolla om nya batteriet är dött.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
940turboplus Rapidoz
18 april 2009 · 688 Inlägg

du har ju inte skrivit om du kollat det självklaraste...

Hur mår din generator?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Jonassundberg
22 april 2009 · 6 Inlägg

BlasterGTI skrev:
Då ska vi se om jag kan hjälpa till på något vis wink

Har du kopplat in något under det gångna halvåret? (Tex en stereo, slutsteg)
För hur länge sedan började batteriet ladda ur sig? När märkte du det?

Behöver veta mera wink

nepp, inget nytt. Tror det har gjort det hela tiden eftersom jag inte ens har haft det i 1 månad. Märkte det när jag fick stopp på bilen, för ca 1 vecka sedan nu.

Men var hos en annan verkstad idag och dom trodde med all säkerhet att det var Kretskortet...

Jonassundberg
22 april 2009 · 6 Inlägg

940turboplus skrev:
du har ju inte skrivit om du kollat det självklaraste...

Hur mår din generator?

¨


Det skall en titta åt mig på lördag.. men ingen av de verkstäderna jag har vart hos har ens nämnt generatorn P.G.A att den startar å sedan helt plötsligt laddas ut.

men men får änna se vad som händer.

Jonassundberg
22 april 2009 · 6 Inlägg

Dagge88 skrev:
Du kanske har samma otur som mig? Köpte _NYTT_ batteri, inte från skroten elelr så utan sprillans, och det pajja efter 2 veckor och då vart jag oxå misstänksam.
Trodde oxå det var något fuffens med jordkabel etc, men sedan så testade jag att ladda upp batteriet med en batteri laddare och då funkade det inte heller, så fick det utbytt till ett nytt batteri och nu är allt frid och fröjd smile.
Kort sagt: kolla om nya batteriet är dött.

Hade den tanken också ... men mitt förra batteri var det samma med så det är förmodligen inte batteriet .. för varje gång jag laddar upp det så funkar det en stund.

rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

kolla så brytaren till handskfackslampan funkar, så inte lampan är tänd fastän luckan är stängd! har hänt mig en gång...

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
bjornt herr
22 april 2009 · 321 Inlägg

Jonassundberg skrev:

940turboplus skrev:
du har ju inte skrivit om du kollat det självklaraste...

Hur mår din generator?

¨


Det skall en titta åt mig på lördag.. men ingen av de verkstäderna jag har vart hos har ens nämnt generatorn P.G.A att den startar å sedan helt plötsligt laddas ut.

men men får änna se vad som händer.

Om generatorn är trasig så startar ju bilen och laddas ur när du kör roll
kolla med ett mätinstrument, starta bilan och mät spänningen. fungerar generatorn ska batteriet ha en spänning på minst 13.5 V även om batteriet är helt slut.
om inte spänningen är 13.5 V så sätter jag min högerhand på att det är generatorn. kolla isf relät som sitter på generatorn först innan du byter generatorn, oftast bara det som är trasigt

940turboplus Rapidoz
22 april 2009 · 688 Inlägg

Som ovan skrev..

Generatorn kan ju orka ladda ditt batteri när du står tex på tomgång så du hela tiden har så mycket kräm att starta..
men när du börjar köra så laddar den fördåligt för att hålla bilens elkomponenter vid liv och bilen dör.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
volv0 Nyman Motorsport
23 april 2009 · 57 Inlägg

inga varnings lampor som lyser på instrumentet? börjar laddningsreläet bli dåligt brukar alla varningslampor lysa lite svagt....

Senast redigerat av volv0 (23 april 2009)

" Nyman Motorsport "
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang