Päsande bränslepump på volvo 740

Boris_Jelzin
18 april 2009 · 10 Inlägg

varför päser/tjuter bränslepumparna på många 740 ? börjar dom ge sig när detta ljud uppkommer ?
min låter inte hela tiden utan det kommer å går med ca 5 sek mellan ( varierar)

FreddeK
18 april 2009 ·

Min pump på bmwn surrar hela tiden men allt funkar ju så jag bryr mig inte=)

Men vad betyder päser?

Thaien
18 april 2009 · 933 Inlägg

Freddeponken skrev:
Min pump på bmwn surrar hela tiden men allt funkar ju så jag bryr mig inte=)

Men vad betyder päser?

tror han menar pyser

BMW M5 (1999)
Xuri One Man Clan
18 april 2009 · 4 286 Inlägg

eller så kan de vara så att matarpumpen i tanken e dålig å då får tryckpumpen dåligt med sås å kan låta skumt, kmr inte på ordet men får pumpen inte mängden den behövs så bildas de luft i skiten å då låter de..

btw kaviterar har jag för mig de heter

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Boris_Jelzin
18 april 2009 · 10 Inlägg

martincool skrev:

Freddeponken skrev:
Min pump på bmwn surrar hela tiden men allt funkar ju så jag bryr mig inte=)

Men vad betyder päser?

tror han menar pyser

päser - tjuter - surrar, låter som en jättehumla ungefär



eller så kan de vara så att matarpumpen i tanken e dålig å då får tryckpumpen dåligt med sås å kan låta skumt, kmr inte på ordet men får pumpen inte mängden den behövs så bildas de luft i skiten å då låter de..

btw kaviterar har jag för mig de heter

Borde inte bilen rycka och gå konstigt om det kommer luft i systemet

BTW, när jag börjar få lite mindre soppa på bilen (ca 5 liter) kvar så när jag ska gasa ur en kurva efter en inbromsning så får inte motorn soppa och rycker/hackar några meter.. kanske detta har gjort att pumpen låter som den gör?

Drönirettab
18 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det kan vara som Xuri skriver, att tankpumpen är dålig/inte funkar alls. Då får huvudpumpen jobba hårdare och slits onödigt mycket, dessutom kan bilen rycka eller gå allmänt ojämnt när det är lite soppa kvar i tanken (som din bil gör) eftersom huvudpumpen måste försöka suga fram soppan genom tankpumpen. smile

Kolla upp ifall tankpumpen fungerar över huvud taget, om den inte gör det så byt ut den. Samtidigt kan du testa vilken kapacitet som huvudpumpen har genom att ta loss slangen innan filtret (stoppa ner slangen i en behållare som rymmer mer än 1 liter) och låta pumpen gå i 30 sekunder, då ska den kunna pumpa fram runt 1 liter på dessa 30 sekunder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang