Köpråd - Ford Focus ST eller Saab 93 aero?

Slavich
21 april 2009 · 3 Inlägg

Hej.

Funderar på att köpa mig en bil nu till sommaren och jag hade tänkt mig en av dessa 2 Ford Focus ST eller Saab 93 Aero!
Har inte kollat upp vad försäkringen skulle kosta. Jag fyller 25 i år.
Har bara ägt golfar och är van vid mindre bilar så själv är jag nog mera sugen på Forden. (Inte för att Saaben är så gigantisk)
Så ni som har kolla på dessa bilar kan mer än gärna svara för att jag kar 0 koll själv!smile
Mvh Simon

Jag kom, jag såg, jag bävade!
decib3L Körv
21 april 2009 · 3 535 Inlägg

Forden helt klart! Roligare bil får man leta efter smile

Truckdriving Man
Akka
21 april 2009 · 1 174 Inlägg

Jadu, saab har ju sjunkigt i pris å du får en fin aero -05 för runt 150 kanske? Billigt som fan tycker jag, men vågar man köpa en bil av märket som ingen vet vad som kommer hända med. Inte jag iaf!

Sedan forden då, eftersom jag själv jobbar på en stor ford återförsäljare så skulle jag ju lätt ta den. Ganska lagom rolig att köra men dock inte samma komfort som en aero.

Men personligen så tycker jag att du ska ut å kolla på båda å test köra dem och därefter ta en diskution me dig själv vad som var bäst, vågar man köpa en saab? Vågar man köpa en ford?

heli
21 april 2009 · 112 Inlägg

Focusen! Har ägt en själv och var grymt nöjd med den bilen, är sugen på att skaffa en igen. Bara motorljudet är värt en provtur! smile

Mortalis VW-nörd?
21 april 2009 · 4 332 Inlägg

Du kanske har haft Golf GTI mk5 annars är den ju en bra konkurrent, tycker den e lite skönare att köra till vardags samt att den inte sticker ut lika mycket. Vilket vissa kan tycka är bra eller dåligt. Personligen tycker jag om att de e små detaljer som gör att de e en GTI...
Leon Cupra R kan du ju testa, samma motor som golfen, men billigare, tyvärr på alla sätt och vis.
Håller annars med om att Focusen e riktigt rolig att köra. Framförallt att gasa på tomgång o höra "waste gate" ljudet hehe. Lite rally över de tycker ja smile

Dock lär ju Focus ST dyyyyyka i pris när nya kommer snart som alla tidigare ST modeller

Slavich
21 april 2009 · 3 Inlägg

Senaste bil jag ägde var en GTO VI o innan jag köpte den så var jag inte på en leon! Så med andra ord lär jag ju förkora en hel del pengar på Båda köpen...Saaben har jag redan kört, men det var en automat så jag vet inte hur stor skillnade det är på den automata o manuella lådan..tack för alla svaren hit ils!

Jag kom, jag såg, jag bävade!
Crazyivan
21 april 2009 · 712 Inlägg

Är själv en Saab 93 ägare..

Men jag hade samma problem, denna saaben eller ST.
Kan säga att ST har grymt ljud och är en riktigt sportbil tycker jag.

Men sen beror det mycket på hur mkt du kör o om det är långa sträckor. ST är ingen bekväm bil att sitta länge i iaf.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe
Saab 9-3 2.0t Vector "Vector" (2006)
Cyrax1
21 april 2009 · 82 Inlägg

Jag håller med dom flesta här, köp St.n men kolla upp när focus RS släpps och köp efter det då jag tror att St,n kommer att rasa i pris.
Lycka till.
Mvh

TMW-Performance Avstängd
21 april 2009 · 914 Inlägg

Saaben, pga att den andra är en Ford.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Ejan
21 april 2009 · 648 Inlägg

Utan tvekan Focus ST

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 april 2009 · 10 427 Inlägg

Nämnts tidigare, men stolarna är lite hårda i Focusen.
Men bra med pulver under huven, femman ryter fint och
bara det är ju ett stort plus för Forden.

En klasskompis köpte en ny för några år sen, tror inte han
har haft något speciellt problem än.

TurbOla Reservdansk
21 april 2009 · 6 271 Inlägg

Är det någon av Fords egna växellådor i STn, eller kommer dom också från Volvo, förutom motorerna?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
heli
21 april 2009 · 112 Inlägg

TurbOla skrev:
Är det någon av Fords egna växellådor i STn, eller kommer dom också från Volvo, förutom motorerna?

Det är Volvos M66 som sitter i Focusen (Dvs backen neråt höger istället för uppåt åt vänster som det är på Fords egna sexväxlade lådor..)

TurbOla Reservdansk
21 april 2009 · 6 271 Inlägg

v70power skrev:

TurbOla skrev:
Är det någon av Fords egna växellådor i STn, eller kommer dom också från Volvo, förutom motorerna?

Det är Volvos M66 som sitter i Focusen (Dvs backen neråt höger istället för uppåt åt vänster som det är på Fords egna sexväxlade lådor..)

Ah, det var det jag trodde. smile
Skottsäker drivlina med diffbromsen som också sitter i. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
IceEyes Varningar: För många..
21 april 2009 · 2 552 Inlägg

Saab900Racing skrev:
Saaben, pga att den andra är en Ford.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
21 april 2009 · 1 874 Inlägg

Höm. Jag är ju inte mycket för Ford alltså. Svårt val. Skulle rent spontant välja Saaben. Men p.g.a hur läget ser ut idag kanske jag skulle överväga Forden. Det beror på hur det blir för Saab framöver.

Slavich
21 april 2009 · 3 Inlägg

PÅ Blocket så kostar ju bilarna ungefär lika mkt. ingen som vet när den nya forden kommer ut isf..?

Jag kom, jag såg, jag bävade!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 april 2009 · 6 170 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Höm. Jag är ju inte mycket för Ford alltså. Svårt val. Skulle rent spontant välja Saaben. Men p.g.a hur läget ser ut idag kanske jag skulle överväga Forden. Det beror på hur det blir för Saab framöver.

Som det har sagt många gånger förr så kommer inte reservdelarna till saab bara ta slut den dagen saab eventuellt skulle gå i graven utan det kommer finnas fabriksnya reservdelar i minst tio år till.

Att alla är så rädda för att köpa saab nu beror ju till stor del på att folk tror att delarna kommer vara slut om nån månad och då går det ju bara ännu sämre för saab andrahandsvärden rasar.

Alltså: ska man köpa saab är den ett ypperligt tillfälle nu då alla kränger iväg fina lågmilare och välutrustade bilar för halva priset bara för att dom rädda att inte kunna serva bilen om ett år.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rille0
21 april 2009 · 2 021 Inlägg

svårt val, focusen är ju bra fin me recaro inredning och 5 cyl osv, hade tagit den om de stog mellan og9-3  och focus, sen om det är en aero v6 06- så blir det bra jämnt, båda är riktigt fina bilar.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
terazzi
21 april 2009 ·

Focus ST
+ volvomotor wink gillar inte volvo men d finns ju allt till dem wink
+ ovanlig md wink
+ roliga köra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang