Ford transit connect 00-03 startar bara på startgas

fordsta
21 april 2009 · 10 Inlägg

Hej, jag har en ford transit connect som jag körde med från malmö mot skurup och plötsligt börja förglödaren lysa i instrumentpanelen sen stanna skitet, just nu startar den bara på startgas och när man fått igång den så fortsätter den gå själv på diesel men det knackar som fan uppe vid ventilkåpan och den reagerar segt på gasen. Har haft av spridarrören och kollat om där kommer fram diesel och de gör där men vet ej om de tillräckligt för det bara droppade lite gran från rören. Någon som vet vad felet kan va eller har något förslag på vad man kan göra så snälla säg till!

MVH/ Alex

Senast redigerat av fordsta (21 april 2009)

Melin Trafikledare
21 april 2009 · 563 Inlägg

En del bilar har gemensam lampa för vatten i dieselfiltret/bränsletanken så du har kanske vatten/smuts i filtret/tanken, och den orkar kanske inte starta på det lilla han får fram, att det knackar som fan kan ju vara att han får för lite diesel. Eller har du en separat varningslampa för vatten i dieselfiltret och bränsletanken?

Jag har själv blivit varnad av mer erfarna yrkeskunniga personer om att man inte ska använda startgas på en diesel. Det var något om att det kunde "tända" för tidigt och slå sönder motorn.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
fordsta
21 april 2009 · 10 Inlägg

Nä de nog glödstifts lampan som fungerar typ som en motorlampa, tack för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang