Svensk Bilprovning har skrivit in felaktig mätareställning +1500 mil??

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

Residence skrev:
ska dubbelkolla varenda gång brorsans, morsans,farsans eller min bil besiktigas.

Det låter som en mkt god ide'

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
_DamnIt R1 driver!
22 april 2009 · 5 128 Inlägg

E-30 skrev:

fredriq skrev:

E-30 skrev:

Ursäkta, jag förstår nog ej riktigt hur du menar? har du lust att utveckla din fråga?

Vad är det som säger att mätaren inte visade just det som står på protokollet just vid besiktningstillfället?

Så du menar att vid besiktningstillfället så visade sig mätareställningen (inkl en ökning med 1,500mil) Fast dessa 1.500 mil var sedan borta när jag återigen kom hem?? tror du på detta själv?
Eller menar du att jag skruvat tillbaka mätaren "EFTER" att ha varit på besiktningen?? Det hade väl då istället varit betydligt smaratare att göra "INNAN" besiktningen?

Snart kommer väl nått ljushuvud och frågar om jag kanske backat 1500 mil. big_smilebig_smile

Jag har förresten varit nere hos SBP dvärgen var dessvärre hemma idag, när jag frågade en annan bes-gubbe om den felaktiga mätareställningen, så fick jag svaret: "SKIT I DET" det spelar enl honom ingen roll om bilen har en felaktig mätareställning med plus 1.500 mil? detta ger en fingervisning om SBP seriositet.

Men om någon nu rakt ut bara säger "skit i det" eller liknande, ger man bara upp då? Det är väl då om någon gång man ska prata med platschefen och dels meddela att ett fel har begåtts och att du vill ha mätarställningen rättad, och dessutom påpeka att personalen inte behöver va otrevlig bara för man ställer en fråga? Fast då förutsätter det ju att du bemötte dom vänligt och inte va otrevlig och skrek och hade dig!?

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

_DamnIt skrev:

E-30 skrev:

fredriq skrev:
Vad är det som säger att mätaren inte visade just det som står på protokollet just vid besiktningstillfället?

Så du menar att vid besiktningstillfället så visade sig mätareställningen (inkl en ökning med 1,500mil) Fast dessa 1.500 mil var sedan borta när jag återigen kom hem?? tror du på detta själv?
Eller menar du att jag skruvat tillbaka mätaren "EFTER" att ha varit på besiktningen?? Det hade väl då istället varit betydligt smaratare att göra "INNAN" besiktningen?

Snart kommer väl nått ljushuvud och frågar om jag kanske backat 1500 mil. big_smilebig_smile

Jag har förresten varit nere hos SBP dvärgen var dessvärre hemma idag, när jag frågade en annan bes-gubbe om den felaktiga mätareställningen, så fick jag svaret: "SKIT I DET" det spelar enl honom ingen roll om bilen har en felaktig mätareställning med plus 1.500 mil? detta ger en fingervisning om SBP seriositet.

Men om någon nu rakt ut bara säger "skit i det" eller liknande, ger man bara upp då? Det är väl då om någon gång man ska prata med platschefen och dels meddela att ett fel har begåtts och att du vill ha mätarställningen rättad, och dessutom påpeka att personalen inte behöver va otrevlig bara för man ställer en fråga? Fast då förutsätter det ju att du bemötte dom vänligt och inte va otrevlig och skrek och hade dig!?

Jag hade med mig en stor brandyxa som jag satte i ytterdörrn till SBP. Sedan vrålade jag vart fan är den vita dvärgen. Kanske därför de vart sura då? big_smilewink

Edit: Nej då, skämt åsido. jag uppträdde helt korrekt.

Senast redigerat av E-30 (22 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
22 april 2009 · 946 Inlägg

r-ted skrev:

Dave_C70 skrev:

r-ted skrev:

Mycket bättre....

Kolla tex apoteks monopolet i Sverige.... i Norge stannar man till på vilken besninmack som hellst å köper värktabletter och nässpray ...
På vilket sätt skulle det ha blivit sämre?

Mycket sämre skulle jag säga. Jo, det finns ju alltid vinnare på sånt här - de som redan nu är rika och förmögna, klassisk högerpolitik.

Vilka läkemedel kan jag blanda med andra? Kan man dela upp dagens totala dos på fler doser under dagen? Frågor som en farmaceut och andra arbetande på Apoteket kan besvara, men som en stackars arbetare på nattöppna Statoil inte har en aning om. De kan ju inte ens byta torkarblad på en bil där längre så...

Det var bara ETT exempel, finns ungefär 2568 ytterligare orsaker till att inte privatisera t ex Apoteket.

behövs nog ingen farmaceut för att sälja alvedon ...

receptbelagda läkemedel får ju bara säljas av behörig persnal alltså en farmaceut , och det säljs på icke statliga apotek.


..

Du förstår iaf min princip, det märker jag. Det är bara ett av skälen... Ett annat skäl är att det fan inte i alla avseenden i samhället behöver finnas nån som sitter och tjänar pengar på allt! hmm

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Brådhis * Voff voff *
22 april 2009 · 10 303 Inlägg

Volvo glidaren skrev:
Har samma problem som jag stör mig på .

Flickvännens Volvo S40 -96 hade vid besiktningen mätarställning 6475 mil och i stället har dom skrivit på vägverkets sida (Transportstyrelsens sida) att den har gått 64750 .

Hur kan man se så fel och skriva så fel att nollan som sitter framför 6:an hamnar på slutet bredvid 5:an i stället ?

Ska in på besiktning i september och då ska det vara rätt annars åker jag inte därifrån smile

Att det står en nolla fel kan jag gå med på men att plussa på 1500 mil det är fel .

Du är medveten om att mätarställningen som anges hos bilprovningen och på transportstyrelsens hemsida är i kilometer och inte mil...!?

Dvs om din flickväns bil gått 6475 mil kommer det stå som 64750 kilometer (fast på transportstyrelsens hemsida står bara "mätarställning" men den anges som sagt alltid i kilometer)! Skulle dom däremot angett att den gått 64750 mil skulle det stått 647500 som mätarställning på deras hemsida...!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 april 2009)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Chrill27
22 april 2009 · 553 Inlägg

Forstår mkt väl att du vill ha rätt angiven mätarställning oavsett varför. Så är du hos SBP och pratar med dom om det och vill få det rättat så ska du ju iaf slippa höra Skit i det. vilka är dem att avgöra det ? Otroligt dålig stil enligt min mening. Stå på dig ordentligt och få det fixat !

Muttley
22 april 2009 ·

ta cykeln till sbp utanför arbetstid då snåljåp.. Hur svårt är de att åka dit och säga att de skrivit fel på pappret och att de ändrar uppgifterna?

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

tkd_rille skrev:
ta cykeln till sbp utanför arbetstid då snåljåp.. Hur svårt är de att åka dit och säga att de skrivit fel på pappret och att de ändrar uppgifterna?

Läs gärna tidigare inlägg innan du uttalar Dig..Tack! big_smile

Edit: Du har nog missat detta tidigare inlägg?

Jag har redan personligen besökt SBP i aktuellt ärende. De kan enl egen uppgift ej ändra det felaktiga milantalet vid stationen som fibblat med milen. Utan detta ändras efter div, ansökningar till SBP huvudkontor. Så nu ska jag väl först tvingas bevisa vad bilen gått, samt skriva en mängd olika ansökningar ang ändring av felaktigt mätareställning. Sedan är det väl uppskattningsvis sex månaders handläggningstid plus div, avgifter.

Senast redigerat av E-30 (22 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
volvo_Tobias
22 april 2009 · 687 Inlägg

tkd_rille skrev:
ta cykeln till sbp utanför arbetstid då snåljåp.. Hur svårt är de att åka dit och säga att de skrivit fel på pappret och att de ändrar uppgifterna?

Hade du läst vad han skriver så hade du sett att dom på SBP tycker att han ska skita i det. Ska han behöva cykla 4 mil för ett fel dom orsakat?

Muttley
22 april 2009 ·

E-30 skrev:

tkd_rille skrev:
ta cykeln till sbp utanför arbetstid då snåljåp.. Hur svårt är de att åka dit och säga att de skrivit fel på pappret och att de ändrar uppgifterna?

Läs gärna tidigare inlägg innan du uttalar Dig..Tack! big_smile

Edit: Du har nog missat detta tidigare inlägg?

Jag har redan personligen besökt SBP i aktuellt ärende. De kan enl egen uppgift ej ändra det felaktiga milantalet vid stationen som fibblat med milen. Utan detta ändras efter div, ansökningar till SBP huvudkontor. Så nu ska jag väl först tvingas bevisa vad bilen gått, samt skriva en mängd olika ansökningar ang ändring av felaktigt mätareställning. Sedan är det väl uppskattningsvis sex månaders handläggningstid plus div, avgifter.

haha sorry=) okej då, då förstår jag=)
men de lät så snålt när du började dra upp att du skulle köra dit under arbetstid och sådant;).

snurbo_diesel Egen företagare
22 april 2009 · 864 Inlägg

åk tillbaka så de ändrar det, var ute efter samma sak på min 940 tdi, fast de skrev mycke lägrem hade gått 48xxx och de skrev 18xxx så det var ju inge fel, men ändå.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 maj 2009 · 999 Inlägg

Råkade ut för detta nyligen, besiktningsmannen råkade skriva 49xxx mil istället för 24xxx mil.
Men han fixade det direkt genom att ringa till SBP huvudkontoret wink

Rquired Allmänt envis
1 maj 2009 · 12 512 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
åk tillbaka så de ändrar det, var ute efter samma sak på min 940 tdi, fast de skrev mycke lägrem hade gått 48xxx och de skrev 18xxx så det var ju inge fel, men ändå.

Du skulle skruvat ner mätaren och sålt bilen kvickt som f*n, sen skyllt på SBP wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang