Svensk Bilprovning har skrivit in felaktig mätareställning +1500 mil??

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

Tjena..

Var och besiktigade den svarta pärlan igår, när jag senare kollade lite mera noggrant på besiktningsprotokollet, så upptäcker jag att bes-gubben skrivit in fel mätareställning? han har plusat på med 1500 mil? Vad gör man?

Lite pinsamt eftersom bilen är försäkrad som entusiastbil, får endast köras Max 500 mil per år. Så om försäkringsbolaget upptäcker det höga (felaktiga)milantalet, så blir jag säkert debiterad för detta?
Det felaktiga milantalet är även registrerat hos vägverket. Hur agerar man i detta läge.
Bilens värde bör ju ha minskat med +1.500 mil?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
azid Det som inte dödar gör ont
22 april 2009 · 2 668 Inlägg

skulle åka tillbaka på engång och få det fixat... många som använder ts för att kolla upp bilarna...

samt ser det inte bra ut till nästa bess då bilen hamnar på samma mil eller under det dom loggade iår...

2slow
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

Frågan är vem som står för mina omkostnader för att åka tillbaka till bilprovningen (under arbetstid) bensinkostnad, tid för att leta upp ansvarig person hos SBP osv.
Som betalande kund förväntar jag mig att rätt milantal uppges i protokollet.

Senast redigerat av E-30 (22 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Falcy
22 april 2009 · 193 Inlägg

E-30 skrev:
Frågan är vem som står för mina omkostnader för att åka tillbaka till bilprovningen (under arbetstid) bensinkostnad, tid för att leta upp ansvarig person hos SBP osv.
Som betalande kund förväntar jag mig att rätt milantal uppges i protokollet.

Antagligen får du betala det. Om du inte orkar jiddra med SBP, de lär ju inte betala tillbaks några pengar i första taget iaf.

Hur kan man göra en sån tabbe? Aja, lycka till!

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
22 april 2009 · 651 Inlägg

E-30 skrev:
Frågan är vem som står för mina omkostnader för att åka tillbaka till bilprovningen (under arbetstid) bensinkostnad, tid för att leta upp ansvarig person hos SBP osv.
Som betalande kund förväntar jag mig att rätt milantal uppges i protokollet.

Tror att du får betala allt själv.. Dom hade dubbelbokat mig en gång så jag fick köra tillbaka till jobb, för att sen köra dit 2h senare. Det fanns inte på tal att "dom hade gjort fel eller skulle stå för min ledighet, bensin mm".

MagneticNorth Aktad Medlem
22 april 2009 · 301 Inlägg

Verksamheter med ensamrätt på marknaden "behöver" inte ge dig något..

twin_cam Smålänning
22 april 2009 · 7 877 Inlägg

morganevelina skrev:
Verksamheter med ensamrätt på marknaden "behöver" inte ge dig något..

Exakt!

Hade såna myndigheter vart företag inom en komkurrensutsatt marknad hade dem gått i KK för längesen p.g.a alla missnöjda kunder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
peegee Forummoderator
22 april 2009 · 2 924 Inlägg

E-30 skrev:
Frågan är vem som står för mina omkostnader för att åka tillbaka till bilprovningen (under arbetstid) bensinkostnad, tid för att leta upp ansvarig person hos SBP osv.
Som betalande kund förväntar jag mig att rätt milantal uppges i protokollet.

Finns nåt som kallas Good Will, det borde privatpersoner kunna ha tvärtom också om ett företag råkat göra ett misstag istället för att bråka om ersättning för omkostnader... löjligt.
Men väljer man att försöka kräva dem på det så räkna inte med att problemet med din mätarställning blir smidigt löst på ett snabbt sätt...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
22 april 2009 · 355 Inlägg

det är bara åka tillbaka och bevisa för dem att dem gjort fel. du har ju bevis på det om din mätarställning i bilen stämmer?
om du inte är allt för otrevlig så fixar dem det nog åt dig.. men som sagt du kan tyvärr inte förvänta dig någon ersättning

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

peegee skrev:

E-30 skrev:
Frågan är vem som står för mina omkostnader för att åka tillbaka till bilprovningen (under arbetstid) bensinkostnad, tid för att leta upp ansvarig person hos SBP osv.
Som betalande kund förväntar jag mig att rätt milantal uppges i protokollet.

Finns nåt som kallas Good Will, det borde privatpersoner kunna ha tvärtom också om ett företag råkat göra ett misstag istället för att bråka om ersättning för omkostnader... löjligt.
Men väljer man att försöka kräva dem på det så räkna inte med att problemet med din mätarställning blir smidigt löst på ett snabbt sätt...

Vet ej om jag missuppfattat Ditt inlägg? menar Du att jag skulle erbjuda SBP "Good Will" för att de sänkt värdet på min bil med flera tusen kronor? Är detta dessutom löjligt?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
te_wik Forummoderator
22 april 2009 · 12 813 Inlägg

Blev lite fel när jag var och besiktade farsans suzuki för nåt år sen.
Dessa bilar går upp i 10 000mil, sen slår den om och börjar från noll.


Det stod 3200 på mätaren under besiktningen. (alltså 13200 mil)  Men SBP skrev 32000 mil.
Åtgärdades under nästa besiktning sen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
spersson
22 april 2009 · 32 Inlägg

Jag har själv jobbat inom försäkrings branchen i 5år och kan med all säkerlighet säga att de inte tittar till milantalen. Skulle så vara fallet, så får du väl åka och visa upp din bil hos försäkringsbolaget om de skulle kräva det.

Annars, prova ring bilprovningen och se hur de vill att du går tillväga.

/Seb

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
22 april 2009 · 946 Inlägg

twin_cam skrev:

morganevelina skrev:
Verksamheter med ensamrätt på marknaden "behöver" inte ge dig något..

Exakt!

Hade såna myndigheter vart företag inom en komkurrensutsatt marknad hade dem gått i KK för längesen p.g.a alla missnöjda kunder.

Ja, för alla vet ju att man får mycket bättre kvalitet/service om man privatiserar och prispressar... roll Högerfasoner!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
TRYIT Teddan
22 april 2009 · 2 495 Inlägg

Dave_C70 skrev:

twin_cam skrev:

morganevelina skrev:
Verksamheter med ensamrätt på marknaden "behöver" inte ge dig något..

Exakt!

Hade såna myndigheter vart företag inom en komkurrensutsatt marknad hade dem gått i KK för längesen p.g.a alla missnöjda kunder.

Ja, för alla vet ju att man får mycket bättre kvalitet/service om man privatiserar och prispressar... roll Högerfasoner!

Mycket bättre....

Kolla tex apoteks monopolet i Sverige.... i Norge stannar man till på vilken besninmack som hellst å köper värktabletter och nässpray ...
På vilket sätt skulle det ha blivit sämre?

Senast redigerat av r-ted (22 april 2009)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
peegee Forummoderator
22 april 2009 · 2 924 Inlägg

E-30 skrev:

peegee skrev:

E-30 skrev:
Frågan är vem som står för mina omkostnader för att åka tillbaka till bilprovningen (under arbetstid) bensinkostnad, tid för att leta upp ansvarig person hos SBP osv.
Som betalande kund förväntar jag mig att rätt milantal uppges i protokollet.

Finns nåt som kallas Good Will, det borde privatpersoner kunna ha tvärtom också om ett företag råkat göra ett misstag istället för att bråka om ersättning för omkostnader... löjligt.
Men väljer man att försöka kräva dem på det så räkna inte med att problemet med din mätarställning blir smidigt löst på ett snabbt sätt...

Vet ej om jag missuppfattat Ditt inlägg? menar Du att jag skulle erbjuda SBP "Good Will" för att de sänkt värdet på min bil med flera tusen kronor? Är detta dessutom löjligt?

Jo du missuppfattade... ska försöka förtydliga;
Det är inte så klokt att bråka om omkostnader för bensin, restid etc (bortse från det = Good Will) om man är angelägen om att få hjälp av SBP att rätta till felet, det försämrar dina chanser att få den hjälp du är angelägen om att få, så att säga...
Åk dit och säg vänligt att det blivit fel mätarställning bara, No more...då rättar de säkerligen till felet smidigt om de anser det stämmer, lycka till

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
22 april 2009 · 946 Inlägg

r-ted skrev:

Dave_C70 skrev:

twin_cam skrev:

Exakt!

Hade såna myndigheter vart företag inom en komkurrensutsatt marknad hade dem gått i KK för längesen p.g.a alla missnöjda kunder.

Ja, för alla vet ju att man får mycket bättre kvalitet/service om man privatiserar och prispressar... roll Högerfasoner!

Mycket bättre....

Kolla tex apoteks monopolet i Sverige.... i Norge stannar man till på vilken besninmack som hellst å köper värktabletter och nässpray ...
På vilket sätt skulle det ha blivit sämre?

Mycket sämre skulle jag säga. Jo, det finns ju alltid vinnare på sånt här - de som redan nu är rika och förmögna, klassisk högerpolitik.

Vilka läkemedel kan jag blanda med andra? Kan man dela upp dagens totala dos på fler doser under dagen? Frågor som en farmaceut och andra arbetande på Apoteket kan besvara, men som en stackars arbetare på nattöppna Statoil inte har en aning om. De kan ju inte ens byta torkarblad på en bil där längre så...

Det var bara ETT exempel, finns ungefär 2568 ytterligare orsaker till att inte privatisera t ex Apoteket.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
volvoentusiasten
22 april 2009 · 4 005 Inlägg

Jag förstår inte varför man skriver en tråd istället för att ringa SPB och be att få prata med någon som har hand om reklamationer eller felaktigheter i besiktning och förklarar problemet.

Angående peeges inlägg så tror jag att han menar att man ska vara vänlig och säga att det har blivit ett fel här så får man problemet löst enklare.
Personligen skulle jag nog också ha blivit rätt arg, men även besiktningsmännen är ju människor och gör misstag hmm

Kanske åka dit direkt och be att få prata med platschefen så fixar de nog problemet på en gång!

Är nog svårt att får ersättning för dina utlägg, men visst är du berättigad det då de har uppenbarligen gjort fel och orsakat dig kostnader. Kanske gratis besiktning 3 år?
Tror dock att det ska du nog ta direkt på SPB, inte på din besiktningsstation.

Skriv gärna hur det går för dig!

TRYIT Teddan
22 april 2009 · 2 495 Inlägg

Dave_C70 skrev:

r-ted skrev:

Dave_C70 skrev:

Ja, för alla vet ju att man får mycket bättre kvalitet/service om man privatiserar och prispressar... roll Högerfasoner!

Mycket bättre....

Kolla tex apoteks monopolet i Sverige.... i Norge stannar man till på vilken besninmack som hellst å köper värktabletter och nässpray ...
På vilket sätt skulle det ha blivit sämre?

Mycket sämre skulle jag säga. Jo, det finns ju alltid vinnare på sånt här - de som redan nu är rika och förmögna, klassisk högerpolitik.

Vilka läkemedel kan jag blanda med andra? Kan man dela upp dagens totala dos på fler doser under dagen? Frågor som en farmaceut och andra arbetande på Apoteket kan besvara, men som en stackars arbetare på nattöppna Statoil inte har en aning om. De kan ju inte ens byta torkarblad på en bil där längre så...

Det var bara ETT exempel, finns ungefär 2568 ytterligare orsaker till att inte privatisera t ex Apoteket.

behövs nog ingen farmaceut för att sälja alvedon ...

receptbelagda läkemedel får ju bara säljas av behörig persnal alltså en farmaceut , och det säljs på icke statliga apotek.


..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

peegee skrev:

E-30 skrev:

peegee skrev:
Finns nåt som kallas Good Will, det borde privatpersoner kunna ha tvärtom också om ett företag råkat göra ett misstag istället för att bråka om ersättning för omkostnader... löjligt.
Men väljer man att försöka kräva dem på det så räkna inte med att problemet med din mätarställning blir smidigt löst på ett snabbt sätt...

Vet ej om jag missuppfattat Ditt inlägg? menar Du att jag skulle erbjuda SBP "Good Will" för att de sänkt värdet på min bil med flera tusen kronor? Är detta dessutom löjligt?

Jo du missuppfattade... ska försöka förtydliga;
Det är inte så klokt att bråka om omkostnader för bensin, restid etc (bortse från det = Good Will) om man är angelägen om att få hjälp av SBP att rätta till felet, det försämrar dina chanser att få den hjälp du är angelägen om att få, så att säga...
Åk dit och säg vänligt att det blivit fel mätarställning bara, No more...då rättar de säkerligen till felet smidigt om de anser det stämmer, lycka till

Det tror väl fan att jag är angelägen om att få rätt mätareställning noterad på bes protokollet? men enl Dig ska jag väl istället vänligt smyga ned till SBP med mössan i hand och ursäktande fråga dem om de vill ha den stora vänligheten att skriva rätt mätareställning? Har jag uppfattat Dig rätt då?

Förutom att jag själv fått betala för ersättare på jobbet samt bensinkostnad 4 mil tur & retur, så kanske det är bäst att köpa med en "stor smörgåstårta" till den skyldige? så han ej jävlas med mig.

Kan även nämna att besiktningsgubben var i det närmaste dvärg ca 130cm, så när han skulle kolla chassienumret, så klippte han tag i vindrutetorkaren för att dra sig upp på bilens skärm, när jag frågade om jag skulle lyfta upp honom blängde han ilsket på mig. Vet ej om dvärgar har svårt för att räkna?

Senast redigerat av E-30 (22 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Skalman
22 april 2009 · 508 Inlägg

Har samma problem som jag stör mig på .

Flickvännens Volvo S40 -96 hade vid besiktningen mätarställning 6475 mil och i stället har dom skrivit på vägverkets sida (Transportstyrelsens sida) att den har gått 64750 .

Hur kan man se så fel och skriva så fel att nollan som sitter framför 6:an hamnar på slutet bredvid 5:an i stället ?

Ska in på besiktning i september och då ska det vara rätt annars åker jag inte därifrån smile

Att det står en nolla fel kan jag gå med på men att plussa på 1500 mil det är fel .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang