2338
Sök

740 Turbo Intercooler konstig fel.

Dolk
146 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#1
har som sagt en 740 Turbo Intercooler -90.

Det jag har gjort är:
bytt bränslefilter
bytt lmm
bytt fördelarlock och rotor

Felet är:
Jag får knappt igång motorn just nu, när jag väl får igång den går den dålig/mycket dåligt på tomgången och jag har svårt att varva upp den. När jag får upp den till ca 2500-3000 varv så börjar den hacka dom om varsstoppet skulle vara i. (Tänk dig en BMW som kör på varsstoppet innan start på ett race)

Om jag ger den full gas så dör den direkt.

Det hände när jag var ute och körde normal, kom en annan 740 GLT som trodde han skulle ta mig, jag gasa ner till 4an, sen 5an, körde ifrån han släppte gasen och nu kom avgassmällar, jag åkte och skulle parkera o kolla vad som hade hänt, bilen dog och starta inte. Bockserade hem och kollade alla kablar. inget hade lossnat.

Någon som kan tänkas vad som är felet?

MVH Andreas


653 Inlägg
24 april 2009
#2
Dolkis skrev:
har som sagt en 740 Turbo Intercooler -90.

Det jag har gjort är:
bytt bränslefilter
bytt lmm
bytt fördelarlock och rotor

Felet är:
Jag får knappt igång motorn just nu, när jag väl får igång den går den dålig/mycket dåligt på tomgången och jag har svårt att varva upp den. När jag får upp den till ca 2500-3000 varv så börjar den hacka dom om varsstoppet skulle vara i. (Tänk dig en BMW som kör på varsstoppet innan start på ett race)

Om jag ger den full gas så dör den direkt.

Det hände när jag var ute och körde normal, kom en annan 740 GLT som trodde han skulle ta mig, jag gasa ner till 4an, sen 5an, körde ifrån han släppte gasen och nu kom avgassmällar, jag åkte och skulle parkera o kolla vad som hade hänt, bilen dog och starta inte. Bockserade hem och kollade alla kablar. inget hade lossnat.

Någon som kan tänkas vad som är felet?

MVH Andreas

Kollat styrbox?

Mvh


Refined
1 770 Inlägg
24 april 2009
#3
Kollat tändsysttemet?
Stift/Fördelare/Rotrto/kablar?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 april 2009
#4
Jag gissar på att det är antingen svänghjulsgivaren elr annars bränsleboxen

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Dolk
146 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#5
svänghjulsgivaren har jag tänkt på också. Eller rättare sagt farsans jobbar polare.

Bränsle relät och allt som har med det o göra han jag kollat igenom många gånger så inget fel där hmm


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 april 2009
#6
Tryckslang som hoppat? sprucken intercooler?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Bajsapa
316 Inlägg
Dolk
146 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#8
Tryckslang som hoppat? sprucken intercooler?
Det hade inte kommit några smällar då vid 3k varv
Likaså om lamdan var trasig.

Ringde en polare och han sa att det troligen var en ventil som hade gått.
Ska göra ett komptest återkommer efter det och säger hur det går smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 april 2009
#9
Dolkis skrev:
Tryckslang som hoppat? sprucken intercooler?
Det hade inte kommit några smällar då vid 3k varv

Likaså om lamdan var trasig.

Ringde en polare och han sa att det troligen var en ventil som hade gått.
Ska göra ett komptest återkommer efter det och säger hur det går smile

varför inte det? tryckslangen sugs emot röret när du har vakum, men direkt du får laddtryck hoppar slangen av.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

243 Inlägg
25 april 2009
#10
hur mycket laddtryck kör du med? kör du med uppställt ladd och utan chip så finns det risk för brända ventiler, dock en väldigt liten risk. skulle tro att det är intercoolern eller toppackningen.

håller även med NITROUS - är relativt vanligt att tryckslangarna sugs ihop!

om lamdan har gett sig och ger tokfet blandning så kommer det avgas smällar vid 3000!

243 Inlägg
25 april 2009
#11
vad för LMM satte du dit, org? låter nästan som om den kan bottna.

243 Inlägg
25 april 2009
#12
hur mycket laddtryck kör du med? kör du med uppställt ladd och utan chip så finns det risk för brända ventiler, dock en väldigt liten risk. skulle tro att det är intercoolern eller toppackningen.

håller även med NITROUS - är relativt vanligt att tryckslangarna sugs ihop!

om lamdan har gett sig och ger tokfet blandning så kommer det avgas smällar vid 3000!

Dolk
146 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#13
det är orginal Lambda sond, LMM är en jag fått lånat av en polare (samma slutnummer).
Då min troligen gick sönder för ett tag sedan.

Just nu laddar den 0,7.

När jag ska få igång bilen så vrider jag om nykeln, gasar och när jag släpper gasen hoppar motorn igång.
samma sak när jag ska öka varvet så blir det så, när jag drar tillbaka gasen sakta så åker han upp i varv.



Sök