4975
Sök

Dump till og900 t16

Saab raggare : )
887 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
skulle vilja ha en dumpventil på min og900.. men vet inte hur jag ska gå till väga.
Vad jag förstått ska man fixa ett hål på Ic-röret?

Ingen som bor nära norrtälje som vill hjälpa till ? som gjort likadant på sin bil alltså ;P*hundvalpögon*

Turbo.. Because Im worth it :)

3 295 Inlägg
5 april 2006
det där "lilla" problemet kommer nog att ordna sig..smile

Klubbmannen
5 april 2006
Du måste borra hål i ett tryckrör och svetsa på an anslutningsstump med rätt diameter på nåt av tryckrören. Spelar ingen större roll vilket, men det som ansluter direkt till spjällhuset är att föredra.

Sen om du tänker köra återcirkulerande ventil måste du göra samma sak på insugsröret efter lmm och ansluta återcirkulationen dit.

Hur som helst måste du hitta nån som svetsar aluminium om du inte kan det själv. Glöm att försöka hårdlöda det på egen hand. Om du inte hittar nån som gubbe kan du köpa vanliga avgasböjar storlek 2 tum för att svetsa i och ersätta originalröret med.

Om du är intresserad har jag en färdigsvetsad originalböj med 25mm-anslutning jag knappast lär använda igen då jag har två till och ett annat system för stor 9k-ic som jag använder nu
Senast redigerat av Klubbmannen (5 april 2006)

214 Inlägg
6 april 2006
zwich skrev:
skulle vilja ha en dumpventil på min og900.. men vet inte hur jag ska gå till väga.

Ingen som bor nära norrtälje som vill hjälpa till ? som gjort likadant på sin bil alltså ;P*hundvalpögon*

Som sagt så behövs ett extra hål ungefär vid spjällhuset, på tryckröret, men sen kommer bilen gå som en påse nötter, om inte de där nöttern går bättre..

Men det var inte de du frågade om big_smile

Klubbmannen
6 april 2006
900 Power skrev:
zwich skrev:

Som sagt så behövs ett extra hål ungefär vid spjällhuset, på tryckröret, men sen kommer bilen gå som en påse nötter, om inte de där nöttern går bättre..

Men det var inte de du frågade om big_smile

Och varför skulle den gå som en påse nötter?

3 295 Inlägg
6 april 2006
förstår inte heller varför bilen skulle gå som en påse snickers..(?)

5 710 Inlägg
7 april 2006
...för att en T16 inte kan ha en "dumpventil" pga sitt styrsystem.
Avlastningsventil går bra men som sagt.....det var inte det som efterfrågades wink

MVH Jonas
..............

Klubbmannen
7 april 2006
Det är korrekt, men bilen går ju knappast som en påse nötter. Aningens för fett går den. Frågan är om det ens är märkbart i körupplevelsen. Min T16 hade öppen när jag köpte den och den gick då inte som en påse nötter. Den snittade en liter/mil där hälften av tanken kördes på motorväg i laglig fart och hälften kördes på kvällscruising med mycket gasen i botten.

Sök