1727
Sök

Golf II -90 Batteriproblem..

1 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Hejsan

Jag har mig en 1990s Golf II Manhattan med 1.8 liters motorn.  Bilen har gått strax över 22000 mil och verkar vara i fint skick.

Problemet jag har är att bilen verkar tjuvdra ström från batteriet när den inte körs. Även fast det inte är något som är på. Den är så urladdad att den inte ens drar på startmotorn. Kan detta bero på för lågt volttal? dock så lyser lysdioderna när jag drar på nyckeln.

Jag har haft detta problem 4:a gånger nu på två veckor och hade gärna velat hitta vad problemet är.

Kan det vara ett dåligt batteri? Vet inte hur gammalt det är.. men ett par år har det varit i bilen i alla fall.

Tack i förhand

//Narux

Teknik Informatör
371 Inlägg
27 april 2009
kolla hur mkt generatorn laddar när du har motorn igång...sen kan du även lossa minuskabeln på batteriet och sedan mäta mellan minuskabel och minuspol så får du se om den drar tjuvström...

är du osäker på batteriet så kan du köpa någon billig batteritestare på biltema eller liknande...

lycka till...
Senast redigerat av E3_Henrik (27 april 2009)

BMW E3 it takes one to catch one :)

21 761 Inlägg
27 april 2009
Eftersom du inte vet hur gammalt eller i vilket skick batteriet är i, så bör du börja med att ladda upp det med en batteriladdare. Låt laddaren vara inkopplad tills den säger att batteriet är fulladdat. När batteriet är fulladdat enligt laddaren, då kan du börja felsöka.

Det första du kan göra vid felsökningen är att kolla ifall motorn startar, gör den det så kollar du generatorns laddspänning med exempelvis en multimeter (bör ligga på ca 14-14,4 V på tomgång med endast halvljuset igång). Verkar detta vara i sin ordning, då kan du stänga av motorn.

Nästa steg är att mäta om någonting drar tjuvström, det gör du enklast med multimetern och den ska vara ställd i läge för strömmätning. Välj det högsta mätområdet till att börja med, tex 10 A eller 20 A beroende på vad som finns. Hur du ska göra för att mäta har E3_Henrik redan skrivit. smile

406 Inlägg
27 april 2009
Narux skrev:
Hejsan

Jag har mig en 1990s Golf II Manhattan med 1.8 liters motorn.  Bilen har gått strax över 22000 mil och verkar vara i fint skick.

Problemet jag har är att bilen verkar tjuvdra ström från batteriet när den inte körs. Även fast det inte är något som är på. Den är så urladdad att den inte ens drar på startmotorn. Kan detta bero på för lågt volttal? dock så lyser lysdioderna när jag drar på nyckeln.

Jag har haft detta problem 4:a gånger nu på två veckor och hade gärna velat hitta vad problemet är.

Kan det vara ett dåligt batteri? Vet inte hur gammalt det är.. men ett par år har det varit i bilen i alla fall.

Tack i förhand

//Narux

Hum hur lang tid kan du åka innan du måste ladda om den? Man ska komma ca 10mil med ett batteri om generatorn går sönder. Skulle rekomendera att du även byter batteri. Tänk på att om du har en vanlig batteri laddare måste du övervaka bateriet då det ej slår ifrån när det är fulladdat och batteriet förlorar snabbt sin krafft. Har du en laddare som slår över till underhålslddning automatiskt så tar inte batteriet skada.

MvH Glenn Wiberg

Sök