1801
Sök

Volvo 940 ltt -96 startar inte. Vart sitter Diagnostikenheten?

553 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Hej

Jag har alltså en 940 ltt -96 som idag vägrar att starta. Till saken hör också att bilen har ryckt lite när man dragit på med den, den har liksom tvekat lite vi gaspådrag.

Det jag har gjort är att göra rent luftfiltret bytt tändstift och haft STP rengörning i tanken. När jag bytte stiften så var allt frid och fröjd och jag drog iväg och hämtade en husvagn 20 mil bort. Idag startar inte bilen sad

Såklart undrar jag om det är någon som kan ha en lite bättre aning än jag vad det rör sig om för fel men framförallt undrar jag vart diagnostikenheten kan sitta. Jag hittar den verkligen inte i mitt motorrum.

Tack på förhand smile

-utan 940
1 728 Inlägg
28 april 2009
Diagnosenheten försvann på årsmodell -96 och nyare, du måste ha en separat felkodsläsare.
ODB2-uttaget sitter under ett plastlock i botten av mittkonsolen. Man kan bygga en egen felkodsläsare.

Edit: Här har du några ODB2-läsare/kontakter: http://www.kjell.com/content/templates/ … ,317000000
Senast redigerat av Andreas 940 (28 april 2009)

553 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Diagnosenheten försvann på årsmodell -96 och nyare, du måste ha en separat felkodsläsare.
ODB2-uttaget sitter under ett plastlock i botten av mittkonsolen. Man kan bygga en egen felkodsläsare.

Edit: Här har du några ODB2-läsare/kontakter: http://www.kjell.com/content/templates/ … ,317000000

Okej, tusen tack för svaret. Slipper jag leta mig tokig efter en sån smile

Ingen som har en aning om vad det kan vara för fel ?

EDIT: Har plockat loss luftmassemätaren nu och gallret på motorsidan var trasigt. påverkar detta funktionen på själva mätaren ?
Senast redigerat av Chrill27 (28 april 2009)

553 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Uppdatering:

Nu har jag testat så tändspolen fungerar också har jag testat så jag får gnista ut till varje tändstift.

Har även testat att lufta bränsleröret som ligger ovanför insuget och där pyser det ut bränsle när man luftar så jag utgår från att jag har bränsle ända fram dit ?

Ytterligare en fråga är ju om någon vet exakt vart i motorrummet relät för bränsle och tändning sitter?

566 Inlägg
28 april 2009
Bränslerelät sitter innanför säkringarna inne i bilen.

Pan
28 april 2009
Ska tydligen vara ganska vanligt med kalllödningar på sopparelät. Min gick i 10-15min sen bara dog den. vänta 10sek sen gick den starta igen. Det var relät som var kasst då smile

566 Inlägg
28 april 2009
Pan skrev:
Ska tydligen vara ganska vanligt med kalllödningar på sopparelät. Min gick i 10-15min sen bara dog den. vänta 10sek sen gick den starta igen. Det var relät som var kasst då smile

När det blir en spricka i relät så glipar det när det blir varmt. Åker i hop sen när det kylts ner.

553 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
81an skrev:
Bränslerelät sitter innanför säkringarna inne i bilen.

Okej ? På vilken plats sitter det på då ? är ju uppmärkt med bokstäver

566 Inlägg
28 april 2009
Bränslerelät är vitt. sitter till vänster. Nr elr så borde stå i instruktionsboken!

553 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
81an skrev:
Bränslerelät är vitt. sitter till vänster. Nr elr så borde stå i instruktionsboken!

Okej, tackar för snabbt svar. Får titta på de till morgonen smile

566 Inlägg
28 april 2009
Chrill27 skrev:
81an skrev:

Lugnt..hittar du inte så får du säga till så får jag kolla vilket nr det är på min.

553 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
81an skrev:
Chrill27 skrev:
81an skrev:

Lugnt..hittar du inte så får du säga till så får jag kolla vilket nr det är på min.

hehe Okej, det låter bra de smile

207 Inlägg
29 april 2009
kolla säkringar. det är en som är till bromsljus har jag för mig. den gjorde att min bil inte starta. 945 -96. den gick ibland när man hade kärra kopplad till bilen. gör så att du kollar ALLA säkringar NOGA. mvh

553 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Sorling skrev:
kolla säkringar. det är en som är till bromsljus har jag för mig. den gjorde att min bil inte starta. 945 -96. den gick ibland när man hade kärra kopplad till bilen. gör så att du kollar ALLA säkringar NOGA. mvh

Tackar för det tipset, har kollat säkringar men inte alla hmm

553 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Det var säkringen till bromsljuset som hade gått som Sorling sa smile Tusen Tack för tipset
Senast redigerat av Chrill27 (1 maj 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
1 maj 2009
Startade inte bilen pga att säkringen till bromsljuset hade gått? Används säkringen till nåt annat också då antar jag?

553 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Det står Stop lamps (Immbolizer) på beskirivningen.

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Chrill27 skrev:
Det står Stop lamps (Immbolizer) på beskirivningen.

Ok, inte konstigt att den inte startade då. smile

Sök