3509
Sök

AC trubbel. Tillslaget för frikopplingen av. Opel Omega.

330 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Remskivan till kompressorn är om jag förstått det rätt försedd med magnetisk koppling. Till klumpen där nere (kompressorn?) ska det gå 2 sladdar sittandes i en kontakt. Sladdarna är av. Kontakten satt på plats, och är numera försedd med ett par nya kablar för att kunna skarva i hopa det hela, men då uppstod problemet. Eftersom kablarna ärgat av i kontakten har jag ingen aning om vilken ledare som satt på vilket stift.
Spelar det alls någon roll?
Kan man prova sig fram, genom att helt enkelt koppla på en av kablarna och vrida igång skiten för att se vad som ger vilket resultat?
(Problemet är väll huvudsakligen att jag inte vet om de två kablarna (blå, och svart) är till- och från-slag, och man nyttjar chassi jord, eller om blå är plus, och svart är jord, i vilket fall det torde vara enkelt att testa sig fram. om det alls spelar någon roll.)
Misstänker att jag även riskerar att behöva leta reda på sensorn som säger att det är tryck i systemet, och lista ut hur man kan lura den att rapportera tryck, så att man kan testa om kompressorn hoppar igång även om det inte är något tryck i systemet... Några tips?

Jag är medveten om att eftersom kompressorn stått still en längre tid finns det "viss" risk att den inte längre fungerar. Eftersom det vore skönt med fungerande AC, är det alls realistiskt att försöka renovera den själv, eller ska man leta efter en utbytes / skrothandlar enhet, och stå med skammen för att man har tummen mitt i handen?

Om det mest märkliga skulle uppstå, och allting verkar fungera men gasen är borta kan man ju förutsätta läckage. Påfyllningsventilerna är om jag förstått det försedda med utbytbara käglor. Några andra "standard" ställen det kan läcka på?

Ledsen för alla de korkade frågorna.
B!

330 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Misstänkte att det skulle vara så enkelt, då "borde" det inte spela någon roll vilket stift som hamnar var. Greppar inte kopplingen byter man plats på polerna, och "tada".

(Förutsatt att allting annat är som det ska då)
Tack.
B!

Sök