Tomgången svajar och gasen hänger sig?

Amms
4 maj 2009 · 38 Inlägg

Tomgången svajar mellan 1200-2000varv på tomgången
Och Gasen hänger sig och fortsätter gasa en liten stund om man varvar upp den.

Innan detta med gashänget hände byte jag dump ventil. och fick något redigt ena motstånd för när jag varva ur den flög alla vakumslangar m.m all världens väg i motorn, så fick dom på rätt plats igen och ut och köra och då märkte jag att gasen hänger sig när man varvar ur den. Men svajande tomgång hade jag redan innan.


Någon som vet var felet ligger? Inget kul att inte kunna varva ur riktigt som man vill:( och inte så rockigt med svajande tomgång häller...

Senast redigerat av Amms (6 maj 2009)

Saab 900 coupé "Amms" (1994)
Amms
10 maj 2009 · 38 Inlägg

ingen?:Ssad

Saab 900 coupé "Amms" (1994)
opeldrifter
10 maj 2009 · 1 253 Inlägg

Skulle nog börja kolla tomgångsmotorn om du har en sådan o rengöra den. spruta den full med någon rostlösning ex 5/56 eller liknande o torka ur ordentiligt o kolla så att det rör sig inne i den, gör också rent spjällhuset från skit. Hade samma på en 9000 o då gjorde jag detta o det blev kanon sen smile

Lev livet nu innan det är för sent
Amms
10 maj 2009 · 38 Inlägg

Ok:) skall försöka. tack för svar!

Saab 900 coupé "Amms" (1994)
CC72
10 maj 2009 · 1 661 Inlägg

Svajande tomgång kan också vara en vacumslang, och eftersom dina flög iväg så kanske du glömt att sätta tillbaka nån eller att den gått sönder?

Amms
10 maj 2009 · 38 Inlägg

satt tillbaks alla vakumslangarna så som de skall sitta.

Jag smörjde upp tomgångsmotorn men det släppte inte...  sad

Saab 900 coupé "Amms" (1994)
opeldrifter
10 maj 2009 · 1 253 Inlägg

Okej har du kolla spjällhuset? kan koksa igen med olja o skit o då kan det också bli sådär

Lev livet nu innan det är för sent
Amms
18 maj 2009 · 38 Inlägg

Har även kollat spjällhuset nu och smörjt det. Men spökar fortfarande....

fler ider?

Senast redigerat av Amms (18 maj 2009)

Saab 900 coupé "Amms" (1994)
Colt_GLXi
21 maj 2009 · 3 Inlägg

Jag har liknande problem, och ska närmast ta mig an spjällhuset. Måtte Gud giva mig styrka.

Du kan kolla om det tjuvar luft någonstans, vilket påverkar tomgången, med startgas. Om varvtalet höjs tjuvar det luft någonstans. Spreja kring luftfilter och spjällhuset, samt slangar som binder dem samman.

Om det inte funkar: Kolla om gasvajern hakar upp sig mekaniskt någonstans.

Ett elektroniskt insprutningssystem är självlärande, men bara till en viss punkt. Därför kan du behöva koppla in det hos en mekaniker som har den rätta utrustningen och omprogrammera det.

Moparboy440
22 maj 2009 · 4 682 Inlägg

har du läst ut felkoder? skulle gissa på att det är spjällägesgivaren som krånglar.

astra2
22 maj 2009 · 143 Inlägg

Hej!   Tror också på spjällägesgivaren.

Peppe90
24 maj 2009 · 83 Inlägg

Kolla så att tempgivaren fungerar som den ska. Om den inte fungerar som den ska så ger den mer bränsle ibland och då får du gashäng och ibland svajande tomgång.

Mvh Petter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang