Någon som har bytt bränslepump på en saab 900 nya karossen?

patrikke
5 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Jag tog en plåtnibbler och körde upp ett rätt så stort hål med den, vad det vita är på sista bilden vet jag inte, det enda jag kn komma på är själva armaturlocket.
Du skrev i början att du mistänkte bränslepumpen, är du säker på att det är den nu?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fritzeen
5 maj 2009 · 360 Inlägg

Jag hade tänkt att mäta på pumpen. Är inte 100% på att det är den. Men det låter inte om pumpen, har kollat säkringen men ingen säkring som är trasig. Jag ska göra hålet lite större imorgon. Då lär jag se om det är armaturlocket.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
NiV3Rt
5 maj 2009 · 371 Inlägg

Var är det du har gjort ett hål? Mitten av baksätet? Får ingen riktig översikt av den där bilden. Om bilen har stått ett tag och pumpen inte låter när du sätter igång tändningen så kan du vara tämligen säker på att det är pumpen som har tackat för sig.

Senast redigerat av NiV3Rt (5 maj 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
patrikke
5 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Du ska kunna koppla ström direkt på sladdarna som går till pumpen, då hör du om den går igång.
Det är ju lite tråkigt att byta pump om den är hel och det är något annat fel?

Låna en plåtnibbler och ta upp hålet med, det går enkelt med en sån.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fritzeen
5 maj 2009 · 360 Inlägg

NiV3Rt skrev:
Var är det du har gjort ett hål? Mitten av baksätet? Får ingen riktig översikt av den där bilden. Om bilen har stått ett tag och pumpen inte låter när du sätter igång tändningen så kan du vara tämligen säker på att det är pumpen som har tackat för sig.

Jag gjorde ett hål där plåten "böjs uppåt" på högersidan under baksätet. Ja bilen har stått några dagar och pumpen låter inte alls. Vi har försökt att lyssa men vi hör inte ett ljud. Bilen har ju gått 22 000 mil också.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
patrikke
5 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Jag tror med att det är pumpen men ta för sökerhets skull et par kablar och koppla på så att du vet att det är den.
Är säker på att nån här inne vet vilka kablar det är du ska koppla på, det går även att koppla vid reläet och tvångsköra den.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fritzeen
5 maj 2009 · 360 Inlägg

Vänta nu
NiV3Rt... sitter pumpen i mitten av baksätet?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
NiV3Rt
5 maj 2009 · 371 Inlägg

Fritzeen skrev:
Vänta nu
NiV3Rt... sitter pumpen i mitten av baksätet?

Ja. Förklaringen till att jag inte känner igen mig på din bild alls? Kolla en gång till på min bild tongue

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Fritzeen
5 maj 2009 · 360 Inlägg

HAHAHA! ja men då får jag ta och göra ett till hål i mitten big_smile. Det förklarar allt ja big_smile Jag får göra ett nytt försök imorgon wink

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
NiV3Rt
5 maj 2009 · 371 Inlägg

Haha! Så det kan gå big_smile
Har du förberett resten förresten? Tänkte på ny pump och "specialverktyget" jag skrev om tidigare i tråden smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Fritzeen
5 maj 2009 · 360 Inlägg

Vi ska testa med en pump från en audi s2a. En vän har en sådan bil som han bygger på. Så han har inte orginal pumpen monterad längre. Specialverktyget förstod jag inte riktigt. Men kanske fattar bättre sen när jag ser hur det ser ut irl big_smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
NiV3Rt
5 maj 2009 · 371 Inlägg

http://www.geting.se/image.php/169282-Bild.png
Så här ser specialverktyget ut som de har på Saab. Det är där min bräda kommer in i bilden. Att jag har sågat på båda sidorna är bara för att jag misslyckades med första sidan smile

Senast redigerat av NiV3Rt (5 maj 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Fritzeen
6 maj 2009 · 360 Inlägg

Ahaaaa!!
Tack för bilden. Så man får alltså skruva upp hela behållaren?
Hoppas jag borrar rätt den härn gången xD

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
HenkeTIC
6 maj 2009 · 888 Inlägg

Ett tips är att ta bort mattan helt så kommer du hitta hållet som opel gjorde till vectran och calibra, när du hittat det så så blir det lättare. Kolla på bilderna nedan.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=bp_02.JPG

http://www.geting.se/viewimage.php?image=bp_08.JPG

Senast redigerat av HenkeTIC (6 maj 2009)

Fritzeen
7 maj 2009 · 360 Inlägg

Felet är åtgärdat.
Tack alla för tipsen smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
patrikke
7 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Och felet var?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fritzeen
7 maj 2009 · 360 Inlägg

Det var kablarna till pumpen som tur var. Glapp kontakt.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
patrikke
8 maj 2009 · 1 749 Inlägg

Vilken tur, då slapp du ju byta pumpen:)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fritzeen
8 maj 2009 · 360 Inlägg

Precis wink. Det var riktigt skönt. Ska ju sälja bilen så har ingen vidare lust att kasta ut pengarna på bilen nu.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?
Fenerbahce
1 juni 2009 · 2 Inlägg

Tja.

Jag lyckades ta itu den vita plastnippeln, vad skall jag göra? Kan man köpa denna vita nippeln eller?

Tacksam för all hjälp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang