2196
Sök

Konstigt tomgånsproblem (b230A)

136 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Tja

idag när ja startade bilen lite så märkte jag att den inte hade någon tomgång och att den bara tände på 3 cylindrar. När jag sen körde vidare och stannade vid en korsning så låg tomgången på 1500 varv.

nu till det konstiga.. Jag testade att koppla ut tomgånsmotorn och då fick den en tomgång på ca 500 varv fast den tände fortfarande inte på alla cylindrar och gick skitkonstigt. då såg jag att ena slangen från nånting hade lossnad. Jag tror slangen har nått med egr en att göra för den går från egr grunkan på motorns bakkant under insuget till en sak i blocket där man kopplar in den och därifrån går det en annan slang upp till en nippel på ovansidan på insuge.

Iallafall när jag kopplade in den igen så blev det ingen skillnad men om jag tryckte ihop den så att den inte kunde suga luft så hoppade alla cyllindrar igång och motorn lät hur fint som hällst och tomgången låg på ca 900 varv(som det ska va).

vet att de blev massa text men har ingen kamera att fota med sad

men ialla fall nån som vet va jag ska göra för att få bilen normal igen ska jag plugga egr och sen plugga in den igen när jag ska besikta bilen eller aa kom med förslag bara ?smile

ps ska försöka fixa en bild så man fattar smile
Senast redigerat av 740Ragge (6 maj 2009)

6 Inlägg
6 maj 2009
Lamdasonden nästan garanterat. Du kommer nog inte få bra värden om den börjar bli kass heller så försök med en ny eller begagnad.smile
Senast redigerat av samskoog (6 maj 2009)

136 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
samskoog skrev:
Lamdasonden nästan garanterat. Du kommer nog inte få bra värden om den börjar bli kass heller så försök med en ny eller begagnad.smile

har ingen lambda eller nått liknande bilen är från 1987 liksom wink

föresten vad gäller för avgasregler för min bil?
Senast redigerat av 740Ragge (6 maj 2009)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 maj 2009
du kan plugga egr:en och må bra, den skall vara pluggad egentligen när dom kollar på bilprovningen det ska dom göra för att sedan plugga ur den är avgastestet är klart så de är bara att du pluggar den, kan bli fel i backventilerna som sitter vid grenröret att dom inte sluter tätt som dom ska och skickar in luft den vägen osv, så plugga där är ett tips

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

136 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
du kan plugga egr:en och må bra, den skall vara pluggad egentligen när dom kollar på bilprovningen det ska dom göra för att sedan plugga ur den är avgastestet är klart så de är bara att du pluggar den, kan bli fel i backventilerna som sitter vid grenröret att dom inte sluter tätt som dom ska och skickar in luft den vägen osv, så plugga där är ett tips

ok låter bra smile för nu ar jag testat att bara plugga vacumslangen men de kankske inte är så bra..

ialla fall så tycker jag det är lite konstigt för bilen går så sjukt mycket bättre utan egr en ikopplad den är mycket piggare perfekt tomgång etc känns som en helt ny motor smile

Sök