Styrväxel, hjälp?!

Zinqou
6 maj 2009 · 1 Inlägg

Hej. Jag är helt färsk gällande bilar. Så ni förstår... smile Jag köpte en bil i början på april som jag nu fått problem med. Köpte bilen på en (mrf-)firma med trafiksäkerhetsgaranti. Bilen - en Volvo S40 2.0 -03 9200 mil i mycket bra skick.

Har ända sedan jag haft bilen haft problem med missljud i ratten när jag svänger. Jag sa direkt till gubben på firman att jag hade stora missljud i ratten. Kraftiga ljud asså. Det tog ett tag innan han ville erkänna. Till slut sa han att han skulle ta bilen till någon verkstad för att få det fixat. Dock blev det inga resultat av det. Då - efter mycket tjat skickade han mig till en firma med bilen.

De har nu kontrollerat bilen i två dagar. De konstaterade att det var fel på styrväxeln i bilen och att det måste fixas. Fick aldrig någon riktig förklaring på varför. Det skulle i alla fall kosta runt 10000kr. Dock tycker jag att ljudet minskat mycket efter de mekat lite. Då är frågorna: Behöver detta ens bytas och i så fall varför? Tänkte är det bara för ljudets skull, eller kan det vara en antydan till att den senare behöver bytas? Då är den stora frågan, vem betalar den reparationen? Är det något man ska få räkna med med tanke på bilens ålder och mil?

Tacksam för snabba svar!
/Mikael

Senast redigerat av Zinqou (6 maj 2009)

_Jonex_ Byggare Behm
6 maj 2009 · 562 Inlägg

Styrväxeln tillhör trafiksäkerhetsgarantin, en glapp styrväxel godkänns inte av bilprovningen för det
anses vara trafikfarligt.

Jag vet inte hur mycket du kan om bilar eller inte men om det vore min bil så skulle jag ta den till OK och köra upp den på en lyft och sen kolla efter läckage ( olja eller fett ) på styrväxeln.
Ett annat sätt att kolla om den glappar : Stäng av bilen, rör ratten från mittenläge åt vänster och höger
utifrån bilen med rutan nedvevad.
Hör du ett klickande/klonkande eller ser att hjulen inte riktigt följer rörelsen så har du ett glapp eller
ett läckage, det känns inte med bilen igång då styrservon stramar upp det.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang