1864
Sök

Volvo 850 termostat problem?

12 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
• Bilmodell
Volvo 850 (SE) 2.4

• Årsmodell
-94

• Miltal
34000

• Modifikationer på bilen
Bilen är orginal.

• Hur yttrar sig felet?
Vid uppstartningen och i början av körningen ligger visaren kvar längst ner. När man har kört ett tag höjer den sig en aning, men inte alls långt. Skulle gissa på ca 1 cm, inte i närheten av hälften. Det som jag även lagt märke till är att tankmätaren är ganska seg på att gå upp. Kan det vara något som en säkring eller ett relä? Nu under vintern var det lite svårt att få bilen sådär behagligt varm också. vet inte om det kan ha något med detta att göra?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Ett permanent fel.

mvh
Senast redigerat av klad (6 maj 2009)

161 Inlägg
6 maj 2009
Det är mycket möjligt att termostaten har pajjat. Prova att köra bilen en stund och sedan bara låta bilen stå på tomgång i ca 5-10 min. Om värme mätaren då stiger till mitten så är din termostat paj.
Senast redigerat av Maikel (6 maj 2009)

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
6 maj 2009
Ny termostat från BILTEMA pris c:a en 100ing sen självaste givaren kan vara krupp med därav mätaren som inte visar rätt.. Köp följande: Termostat BILTEMA, Termostat-givare aka Vattentempp-givare på MEKONOMEN.. sen fyllar du ju GLYKOL och kallt kranvatten kolla även här om det finns läkagé i kylaren om det finns får du försöka fixa provesoriskt med silikon och värmepistol men eftersom du inte har TURBO i din 850i kan du ju köra med den provesoriska-lagningen länge. Vet inte riktigt hur det är på 800-serien men tror inte tank och vattentempen går på samma givare och säkring.. skulle mer tippa på OXID i tankarmaturen vad det gäller den mätaren..
ÄR du inte så duktig på att meka själv kan du alltid fråga någon kompis byta vattentemp-givare och termostat är inte så invecklat och går på en 40min för den som inte är van..
Köp en HAYNES-gör-det-själv-bok om du känner dig osäker på något.
Totalt inköps pris på detta är: Vatten-temp givare MEKONOMEN: 3-400kr, GLYKOL och termostat på BILTEMA går på en 200kr och då får du även packningen till termostaten till.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

12 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
tack för svaren! verkligen vad som behövdes. smile

Sök