Jag har själv haft en 316 compact -96a. Jag gillade den på alla sätt å vis. Motorn gick mycket snålt, men kändes ändå pigg. Stort lastutrymme om man fäller sätet. Väldigt driftsäker och billig att äga. Delarna kostar inte alls mycket och det mesta finns på biltema. (bmw original är också billigt, ofta billigare än mekonomen)
Det du bör se upp med är följande:
-Välj en -94 eller nyare då dom fick kamkedja. (gamla m40-motorn med rem ska du undvika!)
-Rost. Ju mindre rost ju bättre...under brukar dom inte rosta speciellt lätt, däremot i skärmkanterna bak och bakluckan.
-kolla efter oljeläckage på motorn, de flesta kan fukta lite i framkant, men så länge det bara fuktar lite är det ingen fara.
-Provkör, känns bilen tajt och skrammelfri är den nog ett stabilt köp, om tidigare nämda saker är okej.
...Dvs det är inte mycket som strular på dom...enkel och beprövad konstruktion, mycket lättmeckade!
Det är nog lättare att hitta en lågmilad compact än motsvarande annan bmw med samma ålder. Jag lyckades hitta en med 1 ägare och 6000mil. Behöver jag säga att jag hade 0 fel på den under tiden jag ägde den?

Lycka till