Vad tar löjligt lång tid att byta på diverse bilar?

volvoentusiasten
11 maj 2009 · 4 005 Inlägg

Goffen skrev:

nuffe skrev:

Daaze skrev:
stora servicen på audin. skulle ta 8 timmar för en erfaren mekaniker men tar i princip en hel dag, som någon skrev tidigare så är det rätt så kostsamt, 32,000kr kostar det på audi smile

WOW!! Då har jag något att se fram emot, hur många mil är stora servicen?

Hehe gäller nog en RS6a på din 1.8T tar det en och en halvtimme o byta kamrem ungefär a 5-6tusen beroende på om man ska byta alla remmar och hjul.

Ja, 32 000 gäller en enormt dyr bil eller en extremt dyrt verkstad smile

Jag lämnade in en Audi A8 på fullservice hos Arver vilket kostade 12 400kr.
De tar förövrigt 1600kr/h för den bilen i grundbelopp.

Sen att de skruvade i tändstiften snett en gång och en annan gång gjorde en service utan att myntet på hjulet rört sig är ju en helt annan historia...

red daddy
11 maj 2009 ·

Bytte tändkablar på omegan nyss. En V6-motor där fördelarlocket sitter så det inte ens syns. Skiten sitter monterat "bakom" motorn. Ca 2 cm tillgodo mellan motorn och torpedväggen + växellådan direkt under. Jätteroligt att ligga under och lossa/ montera på tändkablarna... En arm på varje sida om lådan och pilla med fingrarna. Men de gick ju bra tillslut efter några svordomar. smile

FireTraXX DFFL
11 maj 2009 · 9 020 Inlägg

Tog mig och en kompis 4 timmar att inte byta mitt ena halvljus.
Innan dess försökte jag och min lillebror i 2 timmar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
IceEyes Varningar: För många..
11 maj 2009 · 2 552 Inlägg

Rojpen skrev:

IceEyes skrev:
Generator på Saab 9000. Framhjulet och innerskärmen måste av för att man ska komma åt den.

fel! måste inte, möjligen på Turbo modellen men en sugis kan du få ut den utan att ta bort nått av dom smile har sj gjort det smile

Aha, ja det kanske ser annorlunda ut i sugisarna, har själv bara bytt i turbomodellerna smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
tsdi Egenföretagare
11 maj 2009 · 2 496 Inlägg

Downpipes S4, Turbos S4 (behöver byta en wastegate vilket enligt audi skulle medfölja att lyfta ur motorn. TRÅNGT är det !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
bollen1986
11 maj 2009 · 3 714 Inlägg

Värmepaketet på en 240 är ju inte direkt kul att byta då det tar 3 timmar att få ner och sen 3 för att montera tillbaka  allt....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
te_wik Forummoderator
13 maj 2009 · 12 813 Inlägg

bollen1986 skrev:
Värmepaketet på en 240 är ju inte direkt kul att byta då det tar 3 timmar att få ner och sen 3 för att montera tillbaka  allt....

Då har du inte bytt på en Audi 100 med klimatanläggning wink


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Scorn89 Archmage of the entire universe
13 maj 2009 · 281 Inlägg

detta är väl bara om man inte har tillgång till lyft/ramp/pallbockar. som i mitt fall. skulle byta packbox och tätning ovanpå styrväxeln på min 900.
var tvungen att riva nästan hela instrimentpanelen plus rattstång för att komma åt genom hålet i torpedväggen. tog en hel dag.roll

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Saab 900 GL "Stål-Ulla" (1983)
Soderqvist
13 maj 2009 · 660 Inlägg

Kopplingsbyte på 205:an 2 dagar ~ 16 timmar på verkstad wink

Generatorbyte på 205:an ~ 4 - 6 timmar då hela fronten inkl kylare och allt måste bort

Startmotorbyte 205:an ~ 5 timmar då kylare och front måste bort

Kamremsbyte på 205:an ~ 5  - 8 timmar då innerskärmen måste bort plus ena fälgen,

Kylarvätskebyte på 205:an ~ 2 timmar då först måste systemet fyllas SAKTA! sen ska det luftas varmköras kontrolleras fyllas luftas igen osv och alla luftskruvarna går av gängpaj osv pga plast och aluminum.

Bakaxelbyte på Omega A ~ 24 timmar fast det var för att vi fick en defekt axel osv går nog att göra på 8 timmar om man får rätt saker från början.

Kamremsbyte Micra K10 ~ 5 timmar då motorn måste lossas och hissas upp någon decimeter.

bromsbyte bak på en Golf 2:a ~ 2 timmar/sida bara för beläggen, 2 timmar är lång tid i 14 minus...

Iofs så är juh allt relativt då det igentligen handlar om kunskaper, skulle jag göra om alla sakerna som står ovanför så skulle jag säkert kunna halvera tiderna nu när man kan.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
_DamnIt R1 driver!
13 maj 2009 · 5 128 Inlägg

Byta topplockspackning på en Saab 900 turbo. Lossa insug, grenrör och allt. Det va inte problemet, utan kedjespännaren! Tog mig typ 2 veckor roll Dock så va allt inte aktiv tid tongue

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
13 maj 2009 · 2 258 Inlägg

Rojpen skrev:

IceEyes skrev:
Generator på Saab 9000. Framhjulet och innerskärmen måste av för att man ska komma åt den.

fel! måste inte, möjligen på Turbo modellen men en sugis kan du få ut den utan att ta bort nått av dom smile har sj gjort det smile

Ahmen, DET GÅR, har bytt kol utan att riva, men det hade nog gått fortare att ta både hjul och innerskärm. Såg ut som om jag slagits med en tiger efteråt, var helt jävla sönderriven. Trodde aldrig att något så simpelt kunde bli så omständigt... tongue

/ Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
snoddas
13 maj 2009 · 1 142 Inlägg

skulle byta kamkedja på min saab 9000 men insåg att motorn måste ur vilket tar tid så ja skrota den och köpte ny bil istället;)

nilsson_racing
14 maj 2009 · 67 Inlägg

skruva ur generator på en ford med v6 kommer inte ihåg vilken modell men på en måste man plocka loss drivaxeln för att få ut generatorn. Arbetstiden på ford för att montera drag på en mondeo 08 är åtta timmar då man måste plocka ur inredning och dra kablar genom hela bilen och sedan installera styrdon för draget  montering av motorvärmare tar tid på nya fordar också

Senast redigerat av nilsson_racing (14 maj 2009)

racefan
14 maj 2009 · 1 059 Inlägg

nuffe skrev:

Daaze skrev:
stora servicen på audin. skulle ta 8 timmar för en erfaren mekaniker men tar i princip en hel dag, som någon skrev tidigare så är det rätt så kostsamt, 32,000kr kostar det på audi smile

WOW!! Då har jag något att se fram emot, hur många mil är stora servicen?

det gäller ju audis v6 biturbo.
a4 med 1,8 e inte alls svårt o jobbig

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
MarcusL #2573
14 maj 2009 · 1 489 Inlägg

snoddas skrev:
skulle byta kamkedja på min saab 9000 men insåg att motorn måste ur vilket tar tid så ja skrota den och köpte ny bil istället;)

Va? Bara lossa transmissionskåpan och gå den vägen, det gjorde jag? wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
ichibon mmm, blåbärssoppa.
14 maj 2009 · 616 Inlägg

Blinkersrelä på Volvo 850.
Skruva loss plasten bakom ratten (som sitter med sjukt försänka torxskruvar som man inte når med vanlig hylsnyckel för den är för bred och fastnar i hålet), och byta hela blinkersspaken med tillhörande kablar plus relä.

/ichi
saab_lejf
14 maj 2009 · 106 Inlägg

ha..ha ta ur motorn för att byta kamkedja,vilka figurer de finns!!!

Saab 9000 turbo 2,3 "trollspeed" (1998)
alexbenhard Hemlig Agent
14 maj 2009 · 1 115 Inlägg

Byta i stort sett vad som helst i motorn på en Nissan 300 ZX...
Ex. turbo eller något annat skoj, grenrörspackning...

attackhamster
14 maj 2009 · 475 Inlägg

saab_lejf skrev:
ha..ha ta ur motorn för att byta kamkedja,vilka figurer de finns!!!

gjorde vi på vr6an. mest för att det är smidigare

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Germax
14 maj 2009 · 12 086 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Kamremmen på volvo S70 då fram hjulet ena sidan ska bort för att bytas.

Ja, det va ju väldans jobbigt i sammanhanget tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang