4672
Sök

Toyota Corolla tuning

1 Inlägg
10 april 2006
Trådstartare
God dagens gott folk.

Jag funderar på att försöka öka prestandan i min Toyota Corolla AE92 liftback från 92 (orginaleffekt på 77kW/105hk).

Så till frågorna:

1. Vad kan man göra, jag har fått för mig att det enda som är vettigt är att byta till (2) sportluftfilter och byta till (3) sportavgassytem, finns det något annat att göra?
  2a. Vad kan ett sportluftfilter höja effkten med?
  2b. Var köper man sportluftfilter och vad ligger priset på mellan tummen å pekfingret?

3a. Vad kan ett sportavgassystem höja effkten med?
  3b. Var köper man sportavgassytem och vad ligger priset på mellan tummen å pekfingret?

Tacksam för alla svar men svara gärna utförligt.

//Jonas

1 453 Inlägg
10 april 2006
Sportluftfilter och avgassystem gör inte någon större skillnad i en liten sugmotor eftersom motorn kommer att jobba på precis samma sätt som med original, hade du haft turbo eller kompressor så hade du kunnat modda mjukvaran och på så sätt "tvinga" motorn att prestera annorlunda. Du kommer troligtvis inte känna någon direkt effektökning, man brukar prata om att man tjänar 1-2 hkr på ingreppet. Men om du byter till öppet luftfilter och kanske byter till fullflödesdämpare eller japsdämpare så får du garanterat maffigare ljud ur bilen=)

Mvh

1 019 Inlägg
10 april 2006
longfeel skrev:
God dagens gott folk.

Jag funderar på att försöka öka prestandan i min Toyota Corolla AE92 liftback från 92 (orginaleffekt på 77kW/105hk).

Så till frågorna:

1. Vad kan man göra, jag har fått för mig att det enda som är vettigt är att byta till (2) sportluftfilter och byta till (3) sportavgassytem, finns det något annat att göra?
  2a. Vad kan ett sportluftfilter höja effkten med?
  2b. Var köper man sportluftfilter och vad ligger priset på mellan tummen å pekfingret?

3a. Vad kan ett sportavgassystem höja effkten med?
  3b. Var köper man sportavgassytem och vad ligger priset på mellan tummen å pekfingret?

Tacksam för alla svar men svara gärna utförligt.

//Jonas

Det höjer inte effekten speciellt mycket.. Men mer än 1-2 hk är det väl..
Sportluftfilter och sportavgas finns bla på micro och mekonomen. en halvsats med simons kostade 1700:- till min bmw.

//Davve

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

250 Inlägg
10 april 2006
ända sättet är att turboonvertera...men då är det nästan billigare o köpa ny bil smile

5 710 Inlägg
10 april 2006
Impreza_BlackDrake skrev:
ända sättet är att turboonvertera...men då är det nästan billigare o köpa ny bil smile

Nej ända sättet är det inte.....man kan öka effekten på flera olika sätt b.l.a genom:
-Större motorvolym.
-Högre varvtal.

I teorin  handlar allt om att motorn skall omsätta mycket luft och blanda rätt mängd bränsle och "fjutta" på detta i rätt tillfälle.
Verkligheten är något svårare och framförallt en dyr historia.
Billigaste/enklaste sättet brukar vara "tvångsmatning" av luft dvs överladdning men som sagt det är inte det enda.

Exempel på en Toyo utan överladdning med ganska bra "snurr" under locket:

http://www.rengaskanava.fi/mikakiracing … 06-ek2.mpg

MVH Jonas
..............

Sök