5592
Sök

Byta motor i en 850 GLT

947 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Tja
Jag tänkte byta motor i min glt för kamremmen har gått av. Har fått tag i en gl motor som jag tänkte slänga i så länge till jag fixat i ordning glt motorn. Går det att använda glt:ns kabelhärva och bara byta data box från gl eller måste man byta alltihop? har plockat isär en hel gl så jag har allt som behövs men jobbigt om man ska behöva byta hela kabelhärvan.

8 282 Inlägg
13 maj 2009
Det går väl att köra med den kabelhärva och box du har nu, men det kommer inte funka perfekt. GLT och GL / GLE har olika härvor + styrbox.

947 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det går väl att köra med den kabelhärva och box du har nu, men det kommer inte funka perfekt. GLT och GL / GLE har olika härvor + styrbox.

Ok för huvudsaken jag kan köra bilen ett tag tills jag har hunnit att reparera den andra toppen.

231 Inlägg
15 november 2011
ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag undrar om  jag byter till en glt motor i min 855 gl  säger besiktningen nått om det? och passar allt bra tänkte så jag inte behöver ha massa grejer från en glt? mvh

8 282 Inlägg
15 november 2011
RobinT skrev:
ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag undrar om  jag byter till en glt motor i min 855 gl  säger besiktningen nått om det? och passar allt bra tänkte så jag inte behöver ha massa grejer från en glt? mvh

Ja, det bytet kan man inte göra lagligt. Så OM dem ser det så kommer det bli riktigt tråkigt. Motorn som sådan passar ju men ska det vara någon ide med motorbytet så lär man byta kabelhärva inkl styrboxar med.

231 Inlägg
15 november 2011
okej . ja jag tänkte för jag hitta chipade boxar till glt motorn:/ 197hk får man ut av dom och ett 3" avgasrör:) så från 170 till 197:) men får skita i det då för vill inte ha massa skit ifall man skulle krocka och dom ser det:/ tack för svaret:)!

947 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
RobinT skrev:
okej . ja jag tänkte för jag hitta chipade boxar till glt motorn:/ 197hk får man ut av dom och ett 3" avgasrör:) så från 170 till 197:) men får skita i det då för vill inte ha massa skit ifall man skulle krocka och dom ser det:/ tack för svaret:)!

inte ofta bilprovningen ser skillnad på en gl och glt, är värre om du slänger i en t5, de som skiljer på gl å glt är bara ventilkåpan.

231 Inlägg
17 november 2011
okej men kan man inte slänga ditt ventilkåpan från gl:en då haha xD

947 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
RobinT skrev:
okej men kan man inte slänga ditt ventilkåpan från gl:en då haha xD

är osäker på om den passar. Men dom ser ju inte skillnad iaf. Är ju inte en massa tryckrör som syns iaf, fast då jag besikta min bil så märkte dom inte att det satt en t5:a i ist

2 419 Inlägg
10 december 2011
Smyger in en fråga istället för att starta en ny tråd!  Nån som kan svara på vad som skiljer mellan glt motorn och 144hk?

Skall köpa mig en glt som reservdels bil och min första tanke var att den är toppen som skiljer? bara byta ut den eller vad tror ni?

8 282 Inlägg
10 december 2011
strandberg31 skrev:
Smyger in en fråga istället för att starta en ny tråd!  Nån som kan svara på vad som skiljer mellan glt motorn och 144hk?

Kolvar, topp, vattenpump och kamrem. Sen skiljer väl även grenrör och spridare. Och sen till sist så har ju 10 och 20V olika styrsystem.

2 419 Inlägg
10 december 2011
Marlboroman skrev:
strandberg31 skrev:

Kolvar, topp, vattenpump och kamrem. Sen skiljer väl även grenrör och spridare. Och sen till sist så har ju 10 och 20V olika styrsystem.

ofan, då var det ingen ide då!

Men om man skulle flytta över hela motorn, måste jag byta kabelstam eller räcker det med boxarna? smile

8 282 Inlägg
10 december 2011
strandberg31 skrev:
Marlboroman skrev:
strandberg31 skrev:

Men om man skulle flytta över hela motorn, måste jag byta kabelstam eller räcker det med boxarna? smile

Du lär byta kabelstammen för att kunna använda glt styrbox/ar

2 419 Inlägg
16 december 2011
Marlboroman skrev:
strandberg31 skrev:
Marlboroman skrev:

bara för att vara säker, kanske dumförklarar mig nu men,

Kan jag flytta över glt toppen till gl motorn? eller kommer det bli helt fel?

8 282 Inlägg
16 december 2011
strandberg31 skrev:
Marlboroman skrev:
strandberg31 skrev:

Som sagt, du kan flytta över den. Men det är en del grejjer som skiljer och behövs om du vill få ut något vettigt av att byta topp som i slutänden lär bli dyrare än att skaffa en 20V maskin på en gång.

947 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Marlboroman skrev:
strandberg31 skrev:

du måste bla byta kolvar då gl motorns kolvar är frästa för 10 ventiler och glt motorns kolvar är frästa för 4 ventiler

Sök