MAZDA 323 5D 2,0 SPORT (96 kw)
Årsmodell: 2001
Miltal: 105161 km
Bilen är i originalskick.
Problem: 1. Problemet kom väl för ungefär 1 år sen, max 2 år sen. Från och till har bilen varit ryckig och velat dö. Det kvittar om det är hög eller låg växel, vad det är för väder eller om bilen är varm eller kall. Jag har iaf inte märkt något speciellt tillfälle, när det händer som mest. När jag är ute och kör, så är det som att bilen tappar kraft under någon sekund, varvräknaren sjunker, för att bilen sedan rycker till och får kraft igen.
Dock kan det gå perioder då jag inte har några problem alls. Kan gå 1-2 månader innan det händer igen.
2. Vid tomgång, kan det ibland räcka att jag precis nuddar gaspedalen, för att bilen ska vara nära att dö. Gasar jag på normalt, så funkar det normalt. Utan det är mer när man precis nuddar den. Jag behöver inte ens nudda gaspedalen alltid, för att den ska vara nära att dö för mig. Tomgången verkar inte riktigt som den ska. Ligger runt 500 RPM efter att motorn blivit varm, men är som sagt lite nervös och vill gärna dö ibland.
En arbetskamrat till mig hade liknande problem med sin gamla Opel. Hon bytte kondensator, och det fungerade. Dock verkar det inte finnas någon sådan till min rishög.
Jag har varit inne med bilen på två verkstäder där de gjort följande utan att hitta felet;
1. Felsökning (Hos båda verkstäderna. Visar inget fel på någon av bilens givare).
2. Bytt tändkabel (var nästan sönderbiten)
3. Bytt tändspole (Den ena hade lagt av och bilen ville inte starta på flera månader. Så
det problemet blev fixat iaf)
4. Kollat tjuvluft.
5. Bilen är servad årligen.
Någon som haft liknande problem? Måste tillägga att jag inte är något speciellt bra på bilar, så
enkla svar är välkomna!