3843
Sök

Var sitter givaren till hastighetsmätaren på en volvo 855 -95a

Däckspert
298 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare

Livet börjar vid 6200rpm!!!

719 Inlägg
19 maj 2009
tjox skrev:

I växellådan

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 maj 2009
ingenstans

Hastighetssignalen kommer från ABS styrenheten som får signalen från hjulgivarna

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Däckspert
298 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Ja någon av er har rätt.tongue

719 Inlägg
19 maj 2009
JaggaChafen skrev:
ingenstans

Hastighetssignalen kommer från ABS styrenheten som får signalen från hjulgivarna

Är inte det på dom nyare lådorna från 96 och uppåt som det är så?
Jag kanske har fel, var ett tag sen jag höll på och byta låda

Jag gjorde iaf så här
jag köpte en m56h -99 och den saknar utgång för hastighetsgivaren. Så istället fick jag koppla in mig på abs-enheten och ta signal därifrån.
Alltså fanns det en givare i min gammla låda, du fråga ju om en 95a och då ska det sitta en givare i din låda om den inte är bytt

Givaren ska sitta på baksidan av växellådan bakom höger drivaxel
Senast redigerat av Vitamin (19 maj 2009)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 maj 2009
5 år som vovlo mek med høgsta nivå kompetensen men klart jag kan ha fel. kan ju givetvis ta fram kopplingsschemat å kolla men ja e rätt säker

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 maj 2009
Japp jag hade fel den sitter på lådan

Däckspert
298 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
OK Jag tror jag har räknat ut hur de ligger till. Jag har nämligen en 855 2.5se-95 med t5 motor och vxl låda och därför fungerar inte hastighetsmätaren låda och motor är för nytt och dom som byggde bilen har inte fixat detta.. Då kommer nästa fråga. Hur lösar jag det här???

Tack för svaren:)

719 Inlägg
19 maj 2009
tjox skrev:
OK Jag tror jag har räknat ut hur de ligger till. Jag har nämligen en 855 2.5se-95 med t5 motor och vxl låda och därför fungerar inte hastighetsmätaren låda och motor är för nytt och dom som byggde bilen har inte fixat detta.. Då kommer nästa fråga. Hur lösar jag det här???

Tack för svaren:)

Du delar på "scart-kontakten" vid abs/tracks boxen så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna.
Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.

Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.
Då tar du signal från höger framhjuls abs-givare.
Senast redigerat av Vitamin (19 maj 2009)

Däckspert
298 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
ok jag ska se om de finns sladdar på lådan jag bara körde hem bilen igår jag har inte tittat någonting än.

Däckspert
298 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
ok jag ska se om de finns sladdar på lådan jag bara körde hem bilen igår jag har inte tittat någonting än.

Sök