2539
Sök

740 Turbo startar inte, konstigt fel tändning

Dolk
146 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
jag har en 740 Turbo Intercooler med F motorn. (1990)

Det som är bytt är:
Rotor
Fördelarlock
tänd spole (3 st olika har jag testat.
reläet till tändningen och insprutarna
bränslefilter
oljefilter

Först fick bilen inte någon soppa från insprutarna så vi byte reläet som satt på förarsidan. Nu får den soppa men då börjar tändningen spöka (som innan funderade perfekt).
El kommer fram till tänd spolen, dock går ingen el från tänd spolen till fördelarlocket. Vi har jordat toppen med en extra kabel (aldrig dåligt med förmycket jord)
Felkoderna har jag försökt att kolla, 1-1-1. Nollställt motorn har jag gjort flertalet gånger.
Någon som kan tänkas veta vad det är som spökar?
Tacksam för svar då bilen stått i garaget i nästan en månad nu (galen!)

jag skulle byta hallgivare, drog till skroten hittade en fungerande och drog hem. När jag väl är hemma ser jag att det inte finns någon kontakt där den ska sitta på min bil. vart sitter den då? (vid fördelarlocket)

130 Inlägg
21 maj 2009
den borde väl sitta i spränkåpan nedanför fördelaren

243 Inlägg
22 maj 2009
det är ju bara att följa på kabeln från svänghjulet. sitter den inte där nere så sitter den innanför rotorn. har du testat byta tändkabeln mellan tändspolen och fördelarlocket?

1 008 Inlägg
23 maj 2009
Om du har bytt "avstörningsrelät/spridarrelät/tändspole"   och pumparna går när du försöker starta så prova att byt tändmodulen som sitter på innerskärmen vid batteriet,  samma tändslutsteg till alla med Lh 2.4/B230  årsmod 88B-98 slutsiffrorna är 124 på modulen.

Dolk
146 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Tänd modulen har vi nu testat och bytt utan resultat (från en fungerande) dock så kunde vi inte ta tänd kablarna från den bilen, han sa nej av någon konstig anledning :S

Blir och testa det som nästa sak!

Sök