3175
Sök

Svajande tomgång och ibland kraftlös v70 xc awd -98

236 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Hej! Ja som rubriken lyder så svajar mitt tomgångsvarv. Bilen dog även vid inbromsning vid korsning idag och när man håller jämn gas så kan den gå tungt ibland, är som att den tappar lite kraft eller som man skulle bromsa lite, men om jag gasar till lite så försvinner det direkt. Hade även en gammal felkod (p0171 system too lean Bank1) Om jag fattar den rätt så har den med att det är för mager blandning.

Vad kan felen vara??Någon som har varit med om liknande?

MVH

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

236 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Kan tillägga att bilen har gått 31000mil och en del sakerär nyligen bytta: Tändkablar,rotor,fördelarlock,bensinfilter,stift,olja,filter har säkert glömt något också.
Tomgångsmotorn har jag även gjort rent och vevhusventilationen.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

236 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Har även testat med startgas på diverse vakumslangar men inget resultat. Skulle det kunna vara tomgångsmotorn eller lmm som är slut? Finns det något sätt att kolla om lmm är trasig (typ rycka sladden till den och prova starta bilen och se om tomgången inte är lika ojämn)

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

674 Inlägg
23 maj 2009
martinu skrev:
Kan tillägga att bilen har gått 31000mil och en del sakerär nyligen bytta: Tändkablar,rotor,fördelarlock,bensinfilter,stift,olja,filter har säkert glömt något också.
Tomgångsmotorn har jag även gjort rent och vevhusventilationen.

Hur mycket av det är orginal delar?   

Har du kollat gas-spjäll motorn, om du har motorn med den elektroniska gasen...
Låter som den kan vara med i strulet...

With great freedom comes great responsebility

236 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Jag har en -98 och den sitter det inget gasspjäll.  Jag har köpt nästan allt ifrån skruvat.se tror inte det är det som är felet=/

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

674 Inlägg
23 maj 2009
martinu skrev:
Jag har en -98 och den sitter det inget gasspjäll.  Jag har köpt nästan allt ifrån skruvat.se tror inte det är det som är felet=/

Kan ändå vara, även om du inte har motor driven gas, så sitter det fortfarande en sensor som känner av hur mycket spjället rör sig.    Även luft massa mätaren kan vara tok fel i ... Prova att koppla ur den & se hur motorn funkar... Vet att på 740:in så går styr programet in i ett nöd program som får motorn att gå jämt & körbart då när den ballar ur. Borde vara lika dant på din.

With great freedom comes great responsebility

236 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Okej har också gjort rent spjället från sot och avlagringar. Ska testa att koppla ur lmm imorgon.
Någon som har fler förslag på vad det kan vara?

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

Sök