3240
Sök

Saab 9-5, la av igårkväll på E4'n

5 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag körde i lugn och ro med farthållaren på 110 km/h. Plötsligt tappar jag fart och hur oavsett hur mycket jag gasar så fortsätter bilen ändå att sakta ner. Plötsligt tänds "Check engine" och oljelampan, jag kopplar ur, rullar in på sidan av vägen och stänger av motorn, det kom grå rök från huven (inte skitmycket, men lagom mycket för att jag skulle förstå att nått var på tok). När jag öppnade huven var det olja och glykol överallt. Fick vänta en timme på Assisanskåren och nu står bilen på Saab/Opel i Gävle.

Vad är felet?
Vad kan det kosta att laga?
Och måste verkligen girigbukarna på Saab/Opel laga bilen? De tar ju för bövelen 1000 kr/h mad

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 maj 2009
#2
motor? trimmad? gått långt? ifylld servicebok? årsmodell?

2slow

3 235 Inlägg
24 maj 2009
#3
Hmm, olja och glykol kan tyda på tråsig topplockspackning.


Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
24 maj 2009
#4
låter som alla andra saabar man sätt efter motorvägarna

brukar ryka och ha sig om dom när dom står efter kanten sad

säkert pga oilsludge så har motor klappat ihop totalt
vanligt att topp packningen går då pga det höga vevhustrycket

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#5
Det är en 2,0t från -98 gått 27000 mil, servad på Saab till 20000 mil, sedan bytt olja på egen hand.

Ok, säg att toppen har gått, hur mycket skulle det gå på att fixa? Finns det nån chans att någon annan än Saab-verkstaden kan fixa det?

193 Inlägg
24 maj 2009
#6
Stryk skrev:
Ok, säg att toppen har gått, hur mycket skulle det gå på att fixa? Finns det nån chans att någon annan än Saab-verkstaden kan fixa det?

Vet inte vad det kan kosta.
Men du har naturligtvis all rätt att flytta din bil vart du vill!

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

5 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#7
Men att topplockspackningen har gått betyder väl inte att toppen har spruckit (=byta motor)? Såg att det gick att få tag på toppar för ca. 3000 kr och packningar för några hundra. Eller är jag ute och cyklar nu?

7 281 Inlägg
24 maj 2009
#8
Men räcker det bara med en dålig toppackning för att få olja och glykol överallt?


5 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Men räcker det bara med en dålig toppackning för att få olja och glykol överallt?

Ingen aning, jag bara kör bilar

RELEASE ME!!
188 Inlägg
24 maj 2009
#10
http://forum.saabturboclub.com/

ställ frågorna där dom har koll på det mesta

release Me!!

5 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#11
Fogel skrev:
http://forum.saabturboclub.com/

ställ frågorna där dom har koll på det mesta

Tack, det ska jag genast göra! smile

2 164 Inlägg
24 maj 2009
#12
Kan ha varit turbo ras som senare blivit att motorn skurit om du har otur.
Kolla med saab vad som är fel.

MVH



Sök