1946
Sök

Vilken är gorgs snabbaste bil

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 maj 2009
Vilken är då den snabbaste gatbilen..?

"Liberty of thought is the life of the soul"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 maj 2009
lycka till och få nått vettigt resultat, glöm inte att detta är g.org allas bilar är bäst, bmw ska alltid vara snabbast runt ringen och volvo 240 med kapade fjädrar äger allt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 maj 2009
Haha palla. Jag bryr mig fullkomligt fan i vem som har snabbaste dragracing bilen eller liknande. Är mer intresserad av vem som har den snabbaste gatbilen dvs registrerad och tillåten att brukas året runt på allmän väg wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
25 maj 2009
Kan vara en Skoda felicia 87- Diesel.

lol

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

teambadillac
25 maj 2009
Våran Cadillac ligger då top 3 här iaf! http://www.garaget.org/teambadillac

Best ET:
6,62
Best speed:
336
Best 60 feet:
1,014
Senast redigerat av teambadillac (25 maj 2009)

Driver
2 111 Inlägg
25 maj 2009
När man skriver snabbaste bilen så faller dragsters bort i mina ögon.(Fräna kan dom vara iallfall, inget negativt så)  Då det är ett fordon konstruerat i ett enda syfte, åka rakt fram,fort.

Tolkningsfråga jag vet, snabbaste gatbilen hade väl varit mer intressant...

Sorry för babbel... wink

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

182 Inlägg
25 maj 2009
tänkte lägga min gissning på 9-3txr tills att jag märkte att den inte finns här

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
25 maj 2009
Loaded?
Dahlbäcks golfen?
Nissan GT-R R35?
Någon ferrari kanske? svårt att säga!

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Lastbilschaufför
196 Inlägg
25 maj 2009
Finns inte han mer med sveriges snabbaste bil eller om de va snabbaste volvo, V70r (saffransgula)??? eller e jag helt ute o cyklar?

519 Inlägg
25 maj 2009
Siarnaq skrev:
FL3JM skrev:
Kan nån länka till Top Fuel dragstern eller? Hittar inte den nånstans. hmm
En Top Fuel har mellan 7000-8500 hästkrafter (går inte att mäta/bänka iom att motorn bara kan köras i typ 10 sek innan den antingen överhettas eller sprängs i bitar (ja det finns bromsbänkar som klarar så många hästar, och bra mycket mer)). En sån gör 0-160 km/h på 0,8 sekunder och klarar 1/4 mile på lite över 4.5s med sluthastighet på över 500 km/h.

En kul grej är att bara avgasernas flöde vid max varv på motorn ger 3600 N downforce (360 kg alltså), det är därför man riktar rören uppåt (snett bakåt). Kan tyckas är en jävla massa, men det är ingenting jämfört med den feta vingen dom har längst bak som ger 53 kN downforce i 520 km/h, dvs 5300 kg!!
Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_fuel_dragster

Så jag vågar sätta min ena pungkula på att snabbaste bilen på garaget är en Top Fuel. big_smile

Jorå, finns en som äger en Top Fuel, kommer bara inte ihåg namnet på killen.

Och ja, det är sjuka krafter i motorn.

Lite mer info,kopierat från någon på garaget..

En Top Fuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter...

1 754 Inlägg
25 maj 2009
Jag skulle lägga min röst på Loaded. Om man bara räknar in väglagliga bilar.

Jag kan inget om allt.

186 Inlägg
25 maj 2009
mtudiesel skrev:
Siarnaq skrev:
FL3JM skrev:
En Top Fuel har mellan 7000-8500 hästkrafter (går inte att mäta/bänka iom att motorn bara kan köras i typ 10 sek innan den antingen överhettas eller sprängs i bitar (ja det finns bromsbänkar som klarar så många hästar, och bra mycket mer)). En sån gör 0-160 km/h på 0,8 sekunder och klarar 1/4 mile på lite över 4.5s med sluthastighet på över 500 km/h.

En kul grej är att bara avgasernas flöde vid max varv på motorn ger 3600 N downforce (360 kg alltså), det är därför man riktar rören uppåt (snett bakåt). Kan tyckas är en jävla massa, men det är ingenting jämfört med den feta vingen dom har längst bak som ger 53 kN downforce i 520 km/h, dvs 5300 kg!!

Så jag vågar sätta min ena pungkula på att snabbaste bilen på garaget är en Top Fuel. big_smile

Jorå, finns en som äger en Top Fuel, kommer bara inte ihåg namnet på killen.

Och ja, det är sjuka krafter i motorn.

Lite mer info,kopierat från någon på garaget..

En Top Fuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter...

De e fan sjukt ös i dessa maskiner!

4 682 Inlägg
25 maj 2009
hedley skrev:

denna : http://www.garaget.org/?car=52426 .

Svetsare
3 150 Inlägg
25 maj 2009
nuffe skrev:
FL3JM skrev:

Kan hålla med dig. Har varit på dragracing på Mantorp ett par år och det är lika imponerande varje gång när en Top Fuel drar förbi, helt jädra sanslöst... Det tråkiga är att de inte får gå på full effekt i alla fall, baserat på bränsleblandning... sad

Var där me för nåt år sen, kändes som hjärtat skulle stanna och diverse organ skulle sprängas när dom drog förbi i ca 400-500km/h  ^^      Testa nästa gång att dra in ett djupt andetag precis innan dom kör förbi, haha   kommer aldrig göra om det  x)  kändes som lungorna skulle explodera ut genom munnen smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Fire And Silk
2 254 Inlägg
25 maj 2009
http://www.garaget.org/?car=60130

[video]http://www.garaget.org/video/8g0nfhky4vvq[/video]

Inte snabbast kanske, men iaf ett hot.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 688 Inlägg
26 maj 2009
Moparboy440 skrev:
hedley skrev:

De e väl ingen gatbil eller smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 maj 2009
Losgard skrev:
Moparboy440 skrev:
hedley skrev:

Äsh, plockar man bort toningen från lyktorna så! wink

1 688 Inlägg
26 maj 2009
FL3JM skrev:
Losgard skrev:
Moparboy440 skrev:

Äsh, plockar man bort toningen från lyktorna så! wink

...så ser man motorn? wink

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 682 Inlägg
26 maj 2009
Losgard skrev:
Moparboy440 skrev:
hedley skrev:

den e ju reggad för gatan ,å de e min definition för gatbil.

194 Inlägg
31 maj 2009
En skattad och bes gatbil som kan vara den snabbaste på Garaget.org borde nätan vara Dahlbäck golfen?
Den är ju iaf gatlaglig och faktist används på gatan till och från smile

Joodu_6

Sök