HJÄLP! För breda däck för att vara godkännt, vad göra?

keffouffe
27 maj 2009 · 180 Inlägg

Tjena! Som rubriken lyder.
Jag köpte igår en uppsättning Oxigin Blades 17x7,5 4x108 fälgar, men däck på i nästan nyskick, dock var de en smula kantstötta och repade men jag tänkte att jag kunde fixa dom, tycker sånt är kul. Fick dom till bra pris.
Dom skulle passa på alla sätt och vis, och det gjorde dom med, slängde på dom där hemma sen, då såg jag ett mycket tråkigt problem, de stack ut, 1-2cm utanför skärmkanterna. Har hört runt idag och fattat att de icke får göra det tongue för då blir det böter, dock så fick jag höra att det gör inget om fälgarna sticker ut, bara icke däcken gör det, stämmer det? Och hur tycker ni att jag skall göra? Vill ju ha kvar dom men inte behöva köra runt olagligt och vara rädd för böter, och det syns väldigt tydligt att de är bredare.

Alla, exakt alla förslag är välkomna, hade skärmbräddning varit ett ok alternativ? Bilen är en Ford Focus 2004 "Sedan". För tillfället är fälgarna avplockade. Skulle någon vara sugen på att köpa dom så bara släng iväg ett pm, så kan man också lösa ett problem fälgar som ej är helt lagliga på min men kanske på din tongue


Ha det!

EDIT!: ET på Oxigin fälgarna är 15, på mina Ford orginal tror jag att det är 30 eller 40. Offset 52,5 mm på orginalfälgarna.

Senast redigerat av keffouffe (28 maj 2009)

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
koka
27 maj 2009 · 629 Inlägg

Åk iväg och få valsat skärmkanterna!

De kan valsa ut dom UPP till 3cm sen börjar lacken ge med sig tongue

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
keffouffe
28 maj 2009 · 180 Inlägg

Okej tongue Vad skulle det kosta? Och var kan man göra det?
Skärmbreddning är ju ett annat alternativ, dock har jag stora problem att hitta skärmbreddare till min tonguesad

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Kesler
28 maj 2009 · 3 650 Inlägg

heh klar 7,5" å för brett på en focus..Skärmbreddning lr på med strechade däck. Hade lätt valt det sistnämnda då ger ett grymt stuk på en ny bil.

keffouffe
28 maj 2009 · 180 Inlägg

Kesler skrev:
heh klar 7,5" å för brett på en focus..Skärmbreddning lr på med strechade däck. Hade lätt valt det sistnämnda då ger ett grymt stuk på en ny bil.

Någon får hemskt gärna förklara det med stretchade däck för mig smile

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
te_wik Forummoderator
28 maj 2009 · 12 813 Inlägg

keffouffe skrev:
Enligt några fordnissar på nätet så är den ideala offsetten för focus 7,5, så jag blir helt snurrig av allt snack, HJÄLP!

Njää... detdär har du nog fått om bakfoten. Offset/ET original på Focos är 47.5.
Eller tappade du bara bort en 4a?

Annars så stämmer 7.5 bättre in på fälgbredden, då är det i tum"
Vad kör du på för ET nu? 25-30?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
28 maj 2009 · 3 585 Inlägg

Finns det plats innåt i hjulhusen. I så fall kan du ju be någon firma svarva av lite på centrumet inne i fälgen + att valsa skärmkanterna

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Kesler
28 maj 2009 · 3 650 Inlägg

keffouffe skrev:

Kesler skrev:
heh klar 7,5" å för brett på en focus..Skärmbreddning lr på med strechade däck. Hade lätt valt det sistnämnda då ger ett grymt stuk på en ny bil.

Någon får hemskt gärna förklara det med stretchade däck för mig smile

helt enkelt för smala däck för din fälgbredd..

keffouffe
28 maj 2009 · 180 Inlägg

Har gjort en liten EDIT där uppe smile

Här är även en länk som nog kan hjälpa lite.
http://www.focusfanatics.com/forum/show … php?t=2278

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Potkin Dawndrifter -"The Black Curse"
28 maj 2009 · 301 Inlägg

skulle köra på att valsa, plus att ev fräsa/svarva ner centrumet på fälgen en bit, om det finns spelrum för det dvs.

gjorde likadant på min honda för längesedan då skrapade däcken i skärmarna, bytte till smalare däck och då var det inga problem längre.

båge montör och hobby mekaniker
28 maj 2009 · 2 672 Inlägg

http://tyrestretch.com/ där har du stretchade däck!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
81an
28 maj 2009 · 566 Inlägg

Ah så länge det inte tar i så kör bara!

NIzmO Ollikkala Racing
30 maj 2009 · 1 724 Inlägg

Vet att lagen sa att hjulen måste vara innanför skärmarna förr i tiden men är nästan säker på att dom ändrade till att så länge hjulen går fritt i hjulhusen så ska det vara grönt, så på med hjulen och kör som en tok, tar det inte i nånstans så är det ok wink .

- Time Attack -
keffouffe
30 maj 2009 · 180 Inlägg

NIzmO skrev:
Vet att lagen sa att hjulen måste vara innanför skärmarna förr i tiden men är nästan säker på att dom ändrade till att så länge hjulen går fritt i hjulhusen så ska det vara grönt, så på med hjulen och kör som en tok, tar det inte i nånstans så är det ok wink .

Är du helt hundra på det tongue? Ringde Vägverket innan i veckan och frågade, och Norrlänningen i andra ändan sa att de ej får gå utanför tongue Ska kanske ringa och kolla igen? Vem kan man annars höra med?

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
SoL Eigenbrötler
30 maj 2009 · 1 237 Inlägg

Annars kan du ju skaffa spacerplattor med negativt mått, det borde gör susen.

annars finns ju snygga "skärmkanter" i kromad/svart plast som man kan klistra på originalkanterna big_smile

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
kolvas
30 maj 2009 · 4 001 Inlägg

SoL skrev:
Annars kan du ju skaffa spacerplattor med negativt mått, det borde gör susen.

Hur f*n ser såna spacerplattor ut?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
keffouffe
30 maj 2009 · 180 Inlägg

Mina nya fälgar och däck är 17" 7,g och däcken 205/45 och 205/40, så jag borde ju fan få köra med dom :S Eller? Även om de sticker ut, för de tar inte i osv osv. Inte vad jag kunnat se iaf.

Taget från en Ford Focus hemsida.

Ideal Tire Sizes:
• 18" - 215/35/18 = 215 width / 35 height(35% of 215) / 18 diameter
• 17" - 205/45/17
• 16" - 205/50/16
• 15" - 195/60/15

Taget från Vägverket.

Vilka däckregler gäller för personbilar?

   
De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.

Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

    * Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
    * Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
    * Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
    * Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
keffouffe
30 maj 2009 · 180 Inlägg

SoL skrev:
Annars kan du ju skaffa spacerplattor med negativt mått, det borde gör susen.

annars finns ju snygga "skärmkanter" i kromad/svart plast som man kan klistra på originalkanterna big_smile

Hahah jag tror inte jag får ut tillräckligt då tongue Menar du typ sånna enkla som biltema har eller tongue? Samma princip iaf tongue?

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
SoL Eigenbrötler
30 maj 2009 · 1 237 Inlägg

keffouffe skrev:

SoL skrev:
Annars kan du ju skaffa spacerplattor med negativt mått, det borde gör susen.

annars finns ju snygga "skärmkanter" i kromad/svart plast som man kan klistra på originalkanterna big_smile

Hahah jag tror inte jag får ut tillräckligt då tongue Menar du typ sånna enkla som biltema har eller tongue? Samma princip iaf tongue?

hehe jag skämtade wink det jag syfade på var att man skulle ta spacerplattor som gjorde att fälgen kom längre in, vilket är omöjligt wink för ett negativt mått är ju mindre än noll, alltså en platta som är -20mm tjock vore lämplig, och om den skullke ha det måttet så skulle den inte existera. big_smile

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
NIzmO Ollikkala Racing
30 maj 2009 · 1 724 Inlägg

keffouffe skrev:

NIzmO skrev:
Vet att lagen sa att hjulen måste vara innanför skärmarna förr i tiden men är nästan säker på att dom ändrade till att så länge hjulen går fritt i hjulhusen så ska det vara grönt, så på med hjulen och kör som en tok, tar det inte i nånstans så är det ok wink .

Är du helt hundra på det tongue? Ringde Vägverket innan i veckan och frågade, och Norrlänningen i andra ändan sa att de ej får gå utanför tongue Ska kanske ringa och kolla igen? Vem kan man annars höra med?

Är inte helt 100% säker men inte långt ifrån, sen är det väl bilprovningen du ska kolla med och inte vägverket?

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang