2399
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

422 089 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
1 702 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#621
Mr lustig, du får väl komma hit då med den röda brandbilen du har stående i ditt garage,,,,oups!!!



robertfab skrev:
Du får skynda dig att blir klar med bilen, det brinner i knutarna......

(Hahahaha)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 november 2012
#622
Om du flyttar fästet för givaren måste du ju svetsa om triggerhjulet eftersom missing tooth annars hamnar fel.. så det känns ju inte så lämpligt..


1 702 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#623
Jag menar ju då att jag får göra om allt med ett nytt trigger hjul på baksidan remskivan då ser det mer diskretare ut och givaren får ett stabilare fäste.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#624
Dags för helgens uppdatering det har ju gått grymt bra, syns ju på bilden här.
Plus och minus är inkopplat och inget har brunnit ett litet steg närmare uppstart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f49c0c0e7373ff1a028d8945a1e2357c.jpg


Kablar överallt men inte ivägen när jag ska starta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be98d223b9f2a1b156db06d0255e656b.jpg

Här nånstans finns tändningsströmmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07ede8738272ef63e1041eaacf3c760b.jpg

Hitta den, det är en svart med vit linje på och det är den som redan har en strömtjuv på sig från ett tidigare larm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9a89cb0eebfda7478561566660bfaf7a.jpg

Här har vi boxen det sitter 3 tändsteg i locket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-960190ae8a84ebf9fdcb16d469f9a477.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f8736dc23b9ac1a7b9fe113332d58c02.jpg


Här bör det fjärde sitta, kablarna går härifrån till db15 kontakten tillsammans med de andra kablarna från tändstegen i locket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a72242195e1199e6b480718d996f2379.jpg


db15
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f9599418a28ee66c5c12e41084600fc2.jpg
Så ser det ut vid första uppstart av tunerstudio jag kör så gammal laptop så den har seriellport ( comport) så det var bara att välja detect port sen funka det görsmidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7f69f1cb40282c2cc8ed6b711a5bed7f.jpg

Sen fick jag även hjälp av Crille med plastning av fronten, men vi hann inte med att lacka något.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ee9cd5b599a0dcd48be0f685d9bde44b.jpg

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 november 2012
#625
Fan va gött, dit med en fungerande cas nu då o kör 4 spolar! smile

Mätarna går som sagt att ändra, man väljer designer mode sen högerklicka på mätaren, där kan man välja värden för vit, gult o rött på mätare. Du kan även ändra storlek o flytta dem, lägga till fler mätare.


1 702 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#626
Jag har sökt en hel del och även försökt öppna min cas för att byta skiva men den blev istället helt demolerad, har lagt ner de försöken med cas Kommer köra waste ändå åtminstone i början.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#627
Liten update, jag var i garaget igår och greja lite.

Kopplade in jordkabel till tändspolen och kopplade mina tändutgångar från boxen till spolen 1 till cyl 1och4 och den andra till 2och3.

Har även börjat ställa in lite värde i boxen tex requred fuel men jag vet inte om detta blir rätt.

Engine displacement : Här har jag 1809cm3 alltså väljer jag väl cc på den inställningen?

Number of cylinders 4

Injector flow: 444 och väljer cc/min

Air-fuel ratio : 14,7

Med detta får jag bara 6,8 ms vilket jag tycker är lite lågt?? Peter vet du??

Sen har jag labbat lite med min tps och den visar ju 99% öppen utan att jag rör gasen, så där är det nåt fel.
Så nu står flood clear mode på hela tiden.
Vidare så gjorde jag nån inställning som innebar att soppapumpen slog på/av hela tiden, det är en säkerhetsgrej tydligen om man gjort en felaktig inställning( som jag då gjorde:)) så att inte boxen eller annat ska ta skada.

Sen provade jag startmotorn och den snurrade ju runt så fint.

Jag antar att jag inte kan få upp nån varvtalssignal utan tändspolen ikopplad men har ju ställt Spark inverted på yes nu som man ska göra när ms-boxen har inbyggda tändsteg som direkt driver tändspolen.

Så jag borde väl koppla in den, men först ska det ställas in fixed angle på 10 grader i sprutet och stroba och se så det stämmer med verkligheten på motorn, annars måste jag öka eller sänka nåt värde tills det stämmer.

Herr gynekolog får gärna ta sig en titt när han har tid. Kanske till helgen??


Fixade även förstärkning till vr- fästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3162e4b743f80636274a5c39be4fadac.jpg
Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 november 2012
#628
1. Öppningstid för spridare kan du öka på om du märker att den ligger för högt på tomgång/lågregister i maptabellen. Den går bara till 255, så tomgång bör ligga på max 50 om det ska räcka till fullt laddtryck.

2.Tps kalibrerar du under tools. Läs av vad den har för motstånd utan gas, tryck get current. Tryck full gas och get current. Sen testar du o ser om den ökar gradvis och inte i ett hopp från noll till 100. (så du vet om du har potentiometer).

3. Varvtalssignal har inte med tändspolen att göra som en gammal eller eftermarknads varvräknare. Det är vr-givaren som tar varvsignal till sprutet. Den ska funka oavsett om tändningen är inkopplad.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 november 2012)


1 702 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#629
Ok nu ska vi se jag fick 257 som värde både vid stängd och öppen trottel. Skumt jag börjar tro att jag kopplat in mig på fel kontakt för på nissan sitter där 2 olika kontaktstycken som går till gasspjället. Jag ska fixa en bild på det.

Men det jag tänker på är ju dessa:
Här står ju att det går att läsa ut från 0-5volt mellan stift 4och 5 min tpskontakt sitter ju på 1,2 och 3 som ser ut att gå till samma inne i den.

EDIT: Jag e så korkad det står ju 1,2 är till idle och 4,5 och 6 ska va tps .... jag snöade in mig på hur kontakten såg ut till den som följde med sprutet, tänkte inte på att bilen va byggd av små pilliga japaner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e6897ec70064f584bc259885a6b4b8ed.jpg


Angående req fuel ser det ut så här: https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-051ed2faa826ac693b6940e500fc4111.jpg

Och blir så här: https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-907f53b1f793ae7e38fee1bc72f5f022.jpg

Injector ska väl stå på Port type och inte trottelbody för det är väl förgasare?
Senast redigerat av Skruvar till det (20 november 2012)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
20 november 2012
#630
roligt att det händer saker här wink allt närmre en start wink kranke du får lite bättre tomgång och mindre eld bak tongue

fast jag fattar inte så mycket tongue dock... haha jag och el.... därför får du fixa mitt larm wink haha

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#631
Då får du komma upp till garaget så jag kan använda multimetern till o felsöka ..

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
20 november 2012
#632
Skruvar till det skrev:
Då får du komma upp till garaget så jag kan använda multimetern till o felsöka ..

gärna wink fast du ska ju alltid vara där när jag inte kan wink haha

tack till:
www.MBSCA.com

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 november 2012
#633
Det är hög-ohm spridare du har va? Då ska pwm current limit stå på 100.

Sen kan du under startmappning testa olika konfigurationer gällande alternative/simultaneous och antal squirts på spridare.


1 702 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#634
Det ska vara lågohm eftersom det är skyline gtr spridare, det sitter ju ett spridarmotstånd orginal på ca:n

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#635
Jaha ja lite jobb blev det gjort igår ändå.

Jag började då med det lättaste... som visade sig bli det svåraste, försökte ju koppla in denna där jävvla TPSgivaren.

Alltså hur svårt ska det vara
1 stift ska vara signal
1 stift ska vara Vref 5v
1 stift ska vara jord.

Enkelt eller, nä det va det inte jag har gjort som guiderna på forumen säger hur man hittar viklet stift som är vad men får inte liv i den.

Jag har hur jag än kopplat de tre stiften rätt eller fel omvänt polaritet eller inte så får jag closed trottle värde 3
och vid wideopen 3

Enda gången som mätaren i tunerstudio reagerade va när jag koppla in en kabel på s4 på reläkortet ( den sitter precis bredvid vref och jag va gött trött på allt då)

Då fick mätarn spel och visade 26200 nåt sånt. Jag fattar helt ärligt ingenting. Har testat nissan orginal som satt där men även plockat bort den och provat med en tps från 850 boschnr som slutar på 001 och denna ska funka med megaskvätt.https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6adbb315f077962d4fcca01fc51f7f00.jpg

Känns nästan som nåt inte funkar som det ska på reläkortet???




Så till goda nyheter då jag har lyckats hitta varvtalssignal yeeeea!!!

Med tanke på hur jag fäste triggerhjulet på remskivan så var jag skeptisk till att det skulle funka öht.
Men jag tog bort vrgivaren och ersatte med en bult som jag satte väldigt nära tänderna ca 1,0mm, körde runt för hand på veven och kollade och det gick fritt för alla tänder så jag körde på starten och det gick också fint.

Då var det dags att sätta tillbaka givaren på sin plats med då ca 1,0mm från tänderna, så vevade runt för hand och det var lugnt då kopplade jag in tändspolen och även bränslepumpen och provade starta..... inte ett liv från varvmätarn men då fick jag kika lite på forumen igen hur man justerar vrsignalen.

Det gör man då på 2 potensiometrar i boxen som vrids motsols tills man hör ett litet klick för varje varv ( jag hörde ingenting så körde på känsla smile )
Här är potten!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1cbabcde9f4d35dc4acb9efa563fb54.jpg


Körde på starten igen och då jävlar var det fart på grejerna varvtal och dutycycle fladdrade som aldrig förr.
Härligt att det funka men ingen start än för när tps:en jävlas så tror boxen att gasspjället är helt öppet eftersom det inte har blivit kalibrerat än, det innebär att flood clear mode är på hela tiden.

Floodclear  är en funktion som man kan ställa in så när du har sur motor kan du trampa gasen i botten vid start och då stängs strömmen av till spridarna så att du tömmer motorn på bensin, Vi nissanägaren har ju detta problemet ibland på ca motorn men då rycker vi ju ut bränslerelät.


Ska knåpa vidare på det där med tps:en för det måste ju vara nåt enkelt fel.

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 163 Inlägg
26 november 2012
#636
Floodclear  är en funktion som man kan ställa in så när du har sur motor kan du trampa gasen i botten vid start och då stängs strömmen av till spridarna så att du tömmer motorn på bensin, Vi nissanägaren har ju detta problemet ibland på ca motorn men då rycker vi ju ut bränslerelät.

- hehe detta är ett svar jag sökt länge att varför min 200:a blir typ tjurig när man stannar å handlar lite mat å sedan ska ha igång igen ... jag brukar dock rycka bränslepumps säkringen ifall de skulle inträffa!smile

-Ser bra ut för övrigt! big_smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 702 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#637
Ja man lär sig mycket när man har haft en strulande bil nästan hela tiden sedan 2007 faktiskt den har nog rullat för egen maskin i kanske 7-8 mil totalt på 5 år hehe. Mina vänner säger att jag har bra tålamod och det kan väl stämma men jag har ju haft ett mål med bilen som har ändrats hela tiden. Men jag är fast besluten att göra klart projektet iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#638
November var visst senaste uppdateringen.
Nu är det januari nytt år och allt jul och nyårsfirande är äntligen över så man kan koncentrera sig på bilen igen.

@ Robertfab: NU har det äntligen hänt jag har motionerat bromsarna fram så bilen rullar fritt igen......

Till att börja med en bild på mina tänkta fälgar när bilen är lackad.


Det är dessa jag då funderar på att lacka vita men har inte bestämt mig än riktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e7bebafbcf5f1062a17f80e1c0991f52.jpg

De är lite skavda på ekrarna men inga direkta kantstötningar, jag har inte råd med nya fälgar så det kan vi glömma men får höra med crille om lack på dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-574422e14dcf8b9a72d7024cdfddc5ff.jpg


Ännu en otippad sak, jag har börjat fixa till fronten, där det är ljusare det är hålet som lagats med glasfiber.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb5a615079e405a5f95f9b2e8e1e2d12.jpg

Så ser det ut när allt överblivet kapats bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3945f5d5c31957146dd7765c19ea345c.jpg


På med glasfiberspackel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1c8e365d15648d0f1e17436cee52901.jpg

Så här ser det ut i skrivande stund på ena sidan andra ska fortfarande plastas först och sen få samma behandling.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0f42099373b02f38a6be42559a72da0e.jpg

Andra sidan är preppad för glasfiber.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72869a0e0d349ae3f9ecec8829749c80.jpg


Då var det dags att ta tag i styrsystemet, inga direkta nyheter där men när jag kom hem igen i lördags kväll så fick jag reda på en del saker.

Det är ju rätt elementärt egentligen att om då megasquirtboxen skickar tändimpulser till tändspolen i minuspuls då ska ju självklart spolen ha 12 volt.

Tack vare usla förhållande med mobiltelefon så är det inte alltid så enkelt med internet för att ta reda på dessa saker.

Så väl hemma skickade jag mail till mofid som byggt boxen och fick reda på allt jag behövde görsnabbt.

Så nästa gång jag tar mig till garaget så kopplar jag ström till spolen istället för jord ( det var ett elschema från internet på edissystemet där jag såg att det skulle va jord men vid ett senare tillfälle så visade ett annat 12 v tändningström ???? ) det var därför allt gick fel.

Kan nu då bli första uppstarten för bilen med megasquirtet inkopplat. Spännande.

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 januari 2013
#639
Gött, då får vi se en video på när den går nästa gång då? smile

Fälgarna tycker jag du ska lacka vita, det funkar alltid på en blå bil. Så kan du ju ha lite vita dekaler o röda stänklappar.


1 702 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#640
Jag för det hade passat med en stor vit dekal tvärsöver hela bilen. DriftDonkey ska det bli höhö

Video blir det garanterat.
Senast redigerat av Skruvar till det (7 januari 2013)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök