Jaha ja lite jobb blev det gjort igår ändå.
Jag började då med det lättaste... som visade sig bli det svåraste, försökte ju koppla in denna där jävvla TPSgivaren.
Alltså hur svårt ska det vara
1 stift ska vara signal
1 stift ska vara Vref 5v
1 stift ska vara jord.
Enkelt eller, nä det va det inte jag har gjort som guiderna på forumen säger hur man hittar viklet stift som är vad men får inte liv i den.
Jag har hur jag än kopplat de tre stiften rätt eller fel omvänt polaritet eller inte så får jag closed trottle värde 3
och vid wideopen 3
Enda gången som mätaren i tunerstudio reagerade va när jag koppla in en kabel på s4 på reläkortet ( den sitter precis bredvid vref och jag va gött trött på allt då)
Då fick mätarn spel och visade 26200 nåt sånt. Jag fattar helt ärligt ingenting. Har testat nissan orginal som satt där men även plockat bort den och provat med en tps från 850 boschnr som slutar på 001 och denna ska funka med megaskvätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6adbb315f077962d4fcca01fc51f7f00.jpg]()
Känns nästan som nåt inte funkar som det ska på reläkortet???
Så till goda nyheter då jag har lyckats hitta varvtalssignal yeeeea!!!
Med tanke på hur jag fäste triggerhjulet på remskivan så var jag skeptisk till att det skulle funka öht.
Men jag tog bort vrgivaren och ersatte med en bult som jag satte väldigt nära tänderna ca 1,0mm, körde runt för hand på veven och kollade och det gick fritt för alla tänder så jag körde på starten och det gick också fint.
Då var det dags att sätta tillbaka givaren på sin plats med då ca 1,0mm från tänderna, så vevade runt för hand och det var lugnt då kopplade jag in tändspolen och även bränslepumpen och provade starta..... inte ett liv från varvmätarn men då fick jag kika lite på forumen igen hur man justerar vrsignalen.
Det gör man då på 2 potensiometrar i boxen som vrids motsols tills man hör ett litet klick för varje varv ( jag hörde ingenting så körde på känsla

)
Här är potten!!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1cbabcde9f4d35dc4acb9efa563fb54.jpg]()
Körde på starten igen och då jävlar var det fart på grejerna varvtal och dutycycle fladdrade som aldrig förr.
Härligt att det funka men ingen start än för när tps:en jävlas så tror boxen att gasspjället är helt öppet eftersom det inte har blivit kalibrerat än, det innebär att flood clear mode är på hela tiden.
Floodclear är en funktion som man kan ställa in så när du har sur motor kan du trampa gasen i botten vid start och då stängs strömmen av till spridarna så att du tömmer motorn på bensin, Vi nissanägaren har ju detta problemet ibland på ca motorn men då rycker vi ju ut bränslerelät.
Ska knåpa vidare på det där med tps:en för det måste ju vara nåt enkelt fel.
Tommy Out.