2302
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

422 128 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 januari 2013
hehe, cool.. Great minds think alike wink

Jag beställde just 2st dekaler från dekaltrim, 350x350mm

Såna här
http://www.dekaltrim.nu/produkter/bilder/1420.gif
Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 januari 2013)

2 564 Inlägg
7 januari 2013
röstar med på vita fälgar smile

kul när ska du upp nästa gång då ?

fan va den färgen är snygg

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
ja det kommer nog bli vita fälgar nån dag framöver.
Lacken får du kolla på live nån dag om du orkar dig upp till garaget vill säga men den är lite dammig nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
7 januari 2013
Skruvar till det skrev:
ja det kommer nog bli vita fälgar nån dag framöver.
Lacken får du kolla på live nån dag om du orkar dig upp till garaget vill säga men den är lite dammig nu.

hehe.... orkar tror jag göra.... kanske får åka med upp så kan ja ta ur min förar stol där kolla varför den inte går fälla så fall wink

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
JAg ska nog upp nån dag i veckan för jag är så sugen på att fixa greja med tändspolen och prova starta.
Förhandling pågår med regeringen hemma.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
7 januari 2013
Skruvar till det skrev:
JAg ska nog upp nån dag i veckan för jag är så sugen på att fixa greja med tändspolen och prova starta.
Förhandling pågår med regeringen hemma.

haha tongue får du lägga in stora plånboken i förhandlingarna tongue

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Nej mest en fråga om att ha tid för ett garagebesök.

Tommy Out.

2 564 Inlägg
7 januari 2013
Skruvar till det skrev:
Nej mest en fråga om att ha tid för ett garagebesök.

tid har man alltid wink

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Hallå det blev ett garagebesök men det blev på lördag istället.

Började med att koppla om så tändspolen fick ström, provade starta men det ville inte bilen.
Ok plockade ut alla tändstift som var helt dränkta i bensin, gjorde rent och torkade av dom.
Fortsatte med att sätta stiften i tändhattarna och veva runt på starten och där fanns det gnista så bra gnista har jag inte haft med orginalgrejerna så det bådar ju gott.

Men när jag fick hjälp att stroba tändningen var den åt helvete fel, först tände den på ettans cylinder där missing tooth sitter altså 90 grader innan övredödläge. Försökte ändra lite med triggerangle i sprutet men det verkade inte hjälpa.

Jag fick nu även reda på av christian ( sutt) att mitt fina triggerhjul satt lite skevt på remhjulet så jag tog loss allt igen och la det på bänken och rättade till det med släggan.

Tillbaka med grejerna och vi försökte på nytt wrrrrrrrr ...Host wrrrr.....??? Vi tyckte vi hörde bilen hosta till lite men det var allt.

Jag kollade då på loggen för tänderna på triggerhjulet och där ska då vara en hög stapel som indikerar missing tooth sen ska det finnas 35 lägre staplar som visar "lästa" tänder på triggern men det var några halvhöga staplar som kan ställa till det kanske. När vi försökte vidare med stobningen så var gnistan borta, jag kom på senare att vi skulle ju tagit ur bränslepumprelät när vi kör strob för vid det här laget så var säkert stiften så sura av bensin att de släcker gnistan???

Kan även va tändspolen som gett upp får se nästa helg då ska jag köra heldag typ 9-21.

Det som gick framåt då det var ju arbetet med fronten, med Crilles frånvaro gav jag mig på att plasta själv.

Får väl hoppas på att det härdat ordentligt trots att det är så kallt i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-847313b275aa2d975108eebe51e0f79c.jpg

Vi hann även med att röja lite också ett nödvändigt ont.

Tommy Out.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Jag undrar om jag gjort rätt med min vrgivare om man kollar på denna bilden.

Mitt har jag satt med missing tooth 180 grader före övre dödpunkt enligt en bild jag inte hittar just nu. och min sensor sitter 90 grader innan missing tooth.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ad73dbed16159ad9dd7382c177f21be2.jpg

Och här är nåt jag hitta på nätet. Här sitter ju missing tooth på övre dödpunkt och sensor 90 grader innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9d274f6b55f4cc4f3e8b3d3ec950c59c.jpg

Varför är det olika blir knasig vad är rätt.

Peter hjälp!!!

Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Denna har jag gått efter hittade den tillslut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d20cf6098ff9ec8fa69d431adf58f375.jpg

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Ja, men det är ju samma. Bara att den är vriden och att tdc markeringen sitter nån annanstans.

Markeringen för tdc kan ju sitta var som helst bara den är synkad så att vr-sensor är 90 grader efter missing tooth när motor står i tdc.

Dvs, tdc kommer automatiskt att hamna 180 grader från missing tooth om du har satt givare 90 grader efter missing tooth när motorn står i tdc.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Sätt det så och börja med att kolla om du har varvtalssignal i tunerstudio. Därefter strobar du tändningen..

Btw.. när du strobe:ar, ställer du tändningen på noll då och kör mot nollmarkeringen, eller har du en markering för nåt annat gradtal?

Har du bara tdc-markering på tändning måste du antingen ställa tändningen på 0 förtändning eller ha en strobelampa med ställbar gradtal.

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Jag har varvtalssignal men den är ju inte på något stadigt varv utan hoppar mellan 4567 hundra varv upp och ner

Jag har det så här:
Första markeringen är -5 grader sen 0 , 5 , 10 , 15 och 20
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6d88457265b60054af347e08e06abada.jpg

Jag satte ju fixed angle till 10 grader i sprutet för att kunna stroba motorn på 10 grader så att det stämmer i verkligheten med vad sprutet säger.... eller gör man på annat sätt??
Senast redigerat av Skruvar till det (14 januari 2013)

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Ja, om du använder vanlig strobelampa så måste tändningen vara fixerad vid samma gradtal som man läser av på remskiva/svänghjul eller var man nu läser av.

Sen när du strobar in så använder du trigger wizard och trycker + eller - tills tunerstudio visar samma förtändning som strobelampan. Glöm inte SPARA efteråt big_smile

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Trigger wizard måste man logga in för den funktionen??

Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Jag kollade på youtube på en video från extraefi dom säljer ju också megaskvätt.
Där är det ju så att gubben sätter fixed angle i sprutet på 10 grader och strobar motorn på 10 grader är det så att den tänder på säg 15 så justerar han triggerangle , fast dom kör på ms3 och där heter den 1 tooth angle, hur som han justerar i sprutet tills motorn visar 10 grader.

Denna trigger wizard fungerar den på samma sätt fast tvärtom.

Fan det är som robert säger Det är så logiskt alla fattar utom du (jag då) (petters låt)

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 januari 2013
Det är ju det som är trigger wizard.

1. Börja med att kolla så att allt är inställt rätt, 36 tooth, 1 missing, etc
2. Gå in på basic setup / trigger wheel setting / kolla att tooth #1 står på rätt värde
3. Kolla så att tändning är fixed angle på säg 10 grader

Kollade själv i tunerstudio nu.. Det verkar som att trigger wizard är inaktiverat när man använder triggerhjul. Den ligger under TOOLS uppe i menyn.

Så det är nog som du säger att man bara ändrar #1 tooth angle tills både sprut och strobelampa visar exakt samma.

76 Inlägg
14 januari 2013
grymt projekt det här faktiskt! intressant att se hur du kopplar in sprutet! smile

1 702 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Tackar det är synd att jag verkar vara den första som dokumenterar det, jag känner att jag tagit på mig lite mer än jag klarar av själv men det mesta finns ju att läsa sig till så det är bara att kämpa vidare.
Man kommer ju närmre uppstart för varje tillfälle i garaget så det går ju framåt nu, troligen bara lite inställningar kvar.

Tommy Out.

Sök