Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter
  • 122 Följare
  • 405 861 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
18 juni 2013 · 1 702 Inlägg

Det är bra skit med bläster.
Tack sponsorrobban för det och tack för glassarna.
Nu ska jag jämföra båda remhjulen och se vilket som ska svetsas.
Återkommer med mer info.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
18 juni 2013 · 490 Inlägg

Apropå det!

Grattis till "100.000st visningar" på din projektbil!

Inte illa.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 augusti 2013 · 3 068 Inlägg

Hörru Tommy, hur går det egentligen? Helt stiltje eller?

Skruvar till det
10 augusti 2013 · 1 702 Inlägg

Jag har inte bara legat och slappat vid stranden/poolen men jag har inte uppdaterat än för jag sa till mig själv att vänta tills bilen var igång.
Den var ju igång i ca 12 sek sen dog den, detta var ju med det gamla skeva triggerhjulet.
Så nu när det nya går rakt och fint fick jag istället problem med gnistan och tändstegen,  min koppling av strömmen till tändspolen får bli en stor G O G R för jag drog konstantström istället för att koppla det via bränslepumpreläet som jag nu vet är bäst.
Det innebär att spolen har haft ström på tändning och inte när bilen vart igång endast.
Det känns som det är det som brännt mina tändsteg, jag fick nya billigt av mofid med micaplatta och kylpasta så de nya sitter nu ditlödda.
Så inte stiltje men knapp styrfart.
Blir mer gjort när jag flyttar dit bilen står.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
10 augusti 2013 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Jag har inte bara legat och slappat vid stranden/poolen men jag har inte uppdaterat än för jag sa till mig själv att vänta tills bilen var igång.
Den var ju igång i ca 12 sek sen dog den, detta var ju med det gamla skeva triggerhjulet.
Så nu när det nya går rakt och fint fick jag istället problem med gnistan och tändstegen,  min koppling av strömmen till tändspolen får bli en stor G O G R för jag drog konstantström istället för att koppla det via bränslepumpreläet som jag nu vet är bäst.
Det innebär att spolen har haft ström på tändning och inte när bilen vart igång endast.
Det känns som det är det som brännt mina tändsteg, jag fick nya billigt av mofid med micaplatta och kylpasta så de nya sitter nu ditlödda.
Så inte stiltje men knapp styrfart.
Blir mer gjort när jag flyttar dit bilen står.

du har jag gjort mycket mer än så ???? tongue

hjulhusen då ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
10 augusti 2013 · 1 702 Inlägg

Det heter pics or it didnt happen så utan bilder har jag inte gjort nåt.
Nästa uppdatering så har jag nog gjort en hel del

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
14 augusti 2013 · 1 702 Inlägg

Tja muppar!
Lite semestermek:

Stereon på plats?

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-608cc5a75f801e06451f64b5be9cd47d.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Lilljegern däcksparkare
14 augusti 2013 · 1 046 Inlägg

kolfiber.. the real deal också! big_smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Skruvar till det
14 augusti 2013 · 1 702 Inlägg

Ja det är faktiskt " riktig" kolfiber draperad men ändå.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
14 augusti 2013 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Ja det är faktiskt " riktig" kolfiber draperad men ändå.

ändå riktig tongue snyggt är det smile

tack till:
www.MBSCA.com
Lilljegern däcksparkare
14 augusti 2013 · 1 046 Inlägg

Spela roll wink mycket bättre än vinyl smile skulle vilja lära mig att drapera men är för snål och lat för det wink

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Skruvar till det
22 december 2013 · 1 702 Inlägg

Tjena alla trogna läsare och alla andra med.

Nu har det varit väldigt längesen som jag uppdaterade min tråd här och det är dåligt av mig men jag fick en mental blockad där jag sa till mig själv att jag ska få bilen att gå ordentligt innan nästa update så ni kan ju ana vart jag är på väg nu… smile

Jag kan börja med att säga att det inte blir några bilder i detta inlägg för det finns material på två olika telefoner och sen ska jag lägga in dem i ordning med.

Snabb redovisning nu och mer ingående till nästa inlägg.

Det var svårt att få igång bilen med megasquirt men lyckades några ggr utan att veta varför riktigt.
Tändningen var hela tiden problemet, först paja ju ett antal tändspolar p.g.a för hög dwelltid.
Nästa problem var ju mitt usla triggerhjul version 1.
Med hjälp av mekanisk verkstad så löste jag problemet med vobblande triggerhjul men då hade jag tydligen redan bränt tändsteg i boxen och fick köpa nya och löda dit.
Nu är det väl oktober,november nånstans och känner att jag inte varken orkar eller hinner få bilen att gå med detta sprut så jag köper orginalgrejer igen dvs original styrbox fast med steg3 chip och nytt kablage mellan motor och box behövdes med.
Vidare köptes större lmm från en 300zx och spridarna som redan satt i fuelrailen var även anpassade till steg 3.
Nu startade bilen lätt iaf och det var skönt.
Meeer problem nu på bränslesidan hrmm ok kall motor inga problem att starta men gick på typ 2-3 cylindrar och vid varm motor så startade den inte alls förrän jag tog bort soppapumpsreläet och då startade den och gick klockrent tills soppan tog slut.

Ok jag hade nu även kopplat in elfläkt som ska starta vid 88 grader via termostat och medans jag väntade på att fläkten starta så börja turbon ryka vid avgashuset lite och sen ännu mer och bak vid utblåset där rök det så ini fan.
Jippi då var det turbobyte då,och för att få igång den så fort som möjligt valde jag att sätta dit original igen och fick tag i en som var i riktigt bra skick.

När jag då samtidigt gjorde oljebyte så pissade det ut cirka 2 liter mer än det ska och det visade sig vara bensin i oljan.
Jag har ju gjort många startförsök så det kanske inte är så konstigt.

Jaja ny turbo och det slutade ryka efter ett tag så långt allt väl men fortfarande samma fel med bränslet craaaap!!!

Nu vaknade min hjärna aha det är fel bränsletryck och jodå jag kollade min vakumslang som går från bränsletrycksregulatorn (original) till en bult som jag tydligen tryckt in i slangen.

Så idag faktiskt har jag grejat lite med att göra rätt med vakuumet så allt funkar precis som de små japanerna ville ha det från fabrik.

Sen trodde jag att jag hade kopplat in oljetemp men det hade jag glömt så det fixades idag det med.

Kopplade in bbl i racekatten för nu behövdes ju original lambda igen tack vare org boxen.

Det blir som sagt inga bilder nu men eftersom jag gjort ett inlägg så har bilen startat och går som den ska dock behöver jag lufta kopplingen innan provkörning så jag får väl se det som en hjulklapp från mig till mig att köra bilen under långledigheten även om det bara blir på våran lilla väg här hemma.

Tack för att det inte vräker ner nån snö för då hade både jag och bilen gått i ide.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
22 december 2013 · 490 Inlägg

Snö hit å dit, ingen fara, du har ju redan på vinterdäcken!

Grattis!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
nyllet
22 december 2013 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Tjena alla trogna läsare och alla andra med.

Nu har det varit väldigt längesen som jag uppdaterade min tråd här och det är dåligt av mig men jag fick en mental blockad där jag sa till mig själv att jag ska få bilen att gå ordentligt innan nästa update så ni kan ju ana vart jag är på väg nu… smile

Jag kan börja med att säga att det inte blir några bilder i detta inlägg för det finns material på två olika telefoner och sen ska jag lägga in dem i ordning med.

Snabb redovisning nu och mer ingående till nästa inlägg.

Det var svårt att få igång bilen med megasquirt men lyckades några ggr utan att veta varför riktigt.
Tändningen var hela tiden problemet, först paja ju ett antal tändspolar p.g.a för hög dwelltid.
Nästa problem var ju mitt usla triggerhjul version 1.
Med hjälp av mekanisk verkstad så löste jag problemet med vobblande triggerhjul men då hade jag tydligen redan bränt tändsteg i boxen och fick köpa nya och löda dit.
Nu är det väl oktober,november nånstans och känner att jag inte varken orkar eller hinner få bilen att gå med detta sprut så jag köper orginalgrejer igen dvs original styrbox fast med steg3 chip och nytt kablage mellan motor och box behövdes med.
Vidare köptes större lmm från en 300zx och spridarna som redan satt i fuelrailen var även anpassade till steg 3.
Nu startade bilen lätt iaf och det var skönt.
Meeer problem nu på bränslesidan hrmm ok kall motor inga problem att starta men gick på typ 2-3 cylindrar och vid varm motor så startade den inte alls förrän jag tog bort soppapumpsreläet och då startade den och gick klockrent tills soppan tog slut.

Ok jag hade nu även kopplat in elfläkt som ska starta vid 88 grader via termostat och medans jag väntade på att fläkten starta så börja turbon ryka vid avgashuset lite och sen ännu mer och bak vid utblåset där rök det så ini fan.
Jippi då var det turbobyte då,och för att få igång den så fort som möjligt valde jag att sätta dit original igen och fick tag i en som var i riktigt bra skick.

När jag då samtidigt gjorde oljebyte så pissade det ut cirka 2 liter mer än det ska och det visade sig vara bensin i oljan.
Jag har ju gjort många startförsök så det kanske inte är så konstigt.

Jaja ny turbo och det slutade ryka efter ett tag så långt allt väl men fortfarande samma fel med bränslet craaaap!!!

Nu vaknade min hjärna aha det är fel bränsletryck och jodå jag kollade min vakumslang som går från bränsletrycksregulatorn (original) till en bult som jag tydligen tryckt in i slangen.

Så idag faktiskt har jag grejat lite med att göra rätt med vakuumet så allt funkar precis som de små japanerna ville ha det från fabrik.

Sen trodde jag att jag hade kopplat in oljetemp men det hade jag glömt så det fixades idag det med.

Kopplade in bbl i racekatten för nu behövdes ju original lambda igen tack vare org boxen.

Det blir som sagt inga bilder nu men eftersom jag gjort ett inlägg så har bilen startat och går som den ska dock behöver jag lufta kopplingen innan provkörning så jag får väl se det som en hjulklapp från mig till mig att köra bilen under långledigheten även om det bara blir på våran lilla väg här hemma.

Tack för att det inte vräker ner nån snö för då hade både jag och bilen gått i ide.

är du värd med allt kämpande och slit du har lagt ner... hoppas du kan få den en liten tur snart så får du fixa det sista och få den till besiktningen smile

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
22 december 2013 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Snö hit å dit, ingen fara, du har ju redan på vinterdäcken!

Grattis!

Thank you dude… nu kanske jag får tummen ur och fixar sommarfälgarna. bra med åretruntdäck på iaf.

Senast redigerat av Skruvar till det (22 december 2013)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Jag har nu fått tag i en halvkass dator som jag lyckades få laddat upp ett gäng bilder i.

Så det finns mycket mer som kommer.

Det här är hjulhusmatta från en ford focus som jag fick klippa till för att passa nissans hjulhus och det är nu tätt bakom bakhjulen så det är bara att burna på. Innan var det öppet rakt in till bagaget pga okunskap vid kapning av orginal bakskärmar så där lärde jag mig en sak till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aa78e92f16cc73fdeba32b21d6a25cfe.jpg



Ser bättre ut än innan iaf och känns tryggare med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-131dec9f38e9f64ff2d545457c496d18.jpg


Det är bara bakskärmarna som jag grejat med på dessa bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b223b63fcd450ac013e10d4bfac02e1a.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-55f4caaca190ae08218dab4b35a02f87.jpg





Mycket skruv gjorde det hårt och tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87676fa6818a45cf5dd17c0e7a8de68a.jpg

Såklart blev det snyggare när allt blev svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d84dea85f116228ae6809d37b297ce01.jpg

Klart bästa köpet under semestern.. en rejäl domkraft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8a39cc6d20abb23beb9e9a48564f1eb6.jpg

Nu har jag inte lyxen med att mina bilder är i ordning men här är iaf från när jag böt tändsteg i megasquirtboxen.
Och det gick väl hyfsat smidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bf3d5a58b1ff95f2e09c1ea960ab9df0.jpg

Gamla tändstegen bortlödda och nya på g.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-24874783dc36c60097bea9835fde262e.jpg


Så ser ett tändsteg ut som gått varmt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-febb94922edef3cdae6ac2d29ce358c1.jpg

Om man kollar noga på tredje stiftet från vänster så är det svart och troligen utav den anledningen det inte funkade även med nya tändsteg på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6440e00d4689bff2d55599b67486e2cd.jpg

Samma här fast på insidan den kontakten tredje kabeln från vänster ser inte riktigt frisk ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8e87ab0a2ff82f36c64f95b1f22eaf0a.jpg


När man gjort så många startförsök som jag så vill man ha en sån här tro mig. Men den är inte inkopplad ännu det ligger på den otroligt långa attgöralistan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9ab65429cc7216c622ff661c82df7565.jpg

En sommarbild innan alla satans löv föll över han.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-51dea2333abbdc5d0af85339df865a4c.jpg


Som sagt ej i ordning men här håller min lödhjälpställning tag i grejerna så jag får två extra händer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2f5bb728c57e8ea4a86884ee9c274985.jpg

Här sitter stegen på plats igen med kylpasta och micainsulator.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44ce2f0a2c494065afc5f37dcac65499.jpg

Då hoppar vi till hjulhusmattorna som de såg ut när jag tvättat dom och innan jag klippte till dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a1d4365d6f72c0858c45c7c32d39a29b.jpg


Antar att det är från andra sidans hjulhus denna bilden är tagen på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3c62744f146f5bfbb20a5a5244e012c.jpg


Nu har jag fixat triggerhjulet så det går spikrakt och wobblar ingenting men det var då nästa problem kom med trasiga tändsteg pga en felkoppling av mig såklart, jag har inte bara otur med detta projekt jag har även otur när jag försöker tänka med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b2314c9eeebccd99251ffdbd68eeca5c.jpg


Jag passade även på att snygga till hjulhusen med svart blank tvåkomponents epoxifärg ( till båt egentligen).
Så här är förebild grått och trist.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0ad888cab1f61d27c621b5412ef3c67c.jpg

Svart och snyggt. Jag gjorde detta i alla 4 hjulhusen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-770cc84596a837a481f9e8a19db31479.jpg

Avslutar med en bild på den nya (begagnade ) turbon som jag fick skaffa.
Helt bolton allt arbete tog väl en timme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5a27e91dc3576f7bd9fe6e646b73157a.jpg


Ja när jag får ordning på fler bilder så kommer det mer inlägg, men i nuläget ville inte garaget ta emot mina bilder utan säger att de är för små vilket inte stämmer så vi får se hur det blir framöver.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Yo Malte
7 januari 2014 · 269 Inlägg

Varför sätter du hjulhus mattor?

Skruvar till det
7 januari 2014 · 1 702 Inlägg

u

Yo skrev:
Varför sätter du hjulhus mattor?

Jo jag har breddningsskärmar bak i glasfiber som är inplastade i karossen.
Men det jag missade när det jobbet gjordes för typ 3år sedan är att man ska svetsa en ny hjulhuskant innan skärmen sätts dit.
Alltså miss av mig och det fanns alltså endast byggskum mellan karossplåten och breddningsskärm på insidan så jag kände att det behödes nåt mer som skyddar helt enkelt.
Det blev matta för det var lättast att få dit.
Min första ide som jag fått av c_lazer här på gorg det var att ta en vanlig tygmatta och senare pensla på polyester för extra stadga.
Men jag hittade dessa på skroten och klippte lite det är inget som syns när bilen står på hjulen igen och jag är nöjd att det blir tätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Yo Malte
7 januari 2014 · 269 Inlägg

Skruvar till det skrev:
u

Yo skrev:
Varför sätter du hjulhus mattor?

Jo jag har breddningsskärmar bak i glasfiber som är inplastade i karossen.
Men det jag missade när det jobbet gjordes för typ 3år sedan är att man ska svetsa en ny hjulhuskant innan skärmen sätts dit.
Alltså miss av mig och det fanns alltså endast byggskum mellan karossplåten och breddningsskärm på insidan så jag kände att det behödes nåt mer som skyddar helt enkelt.
Det blev matta för det var lättast att få dit.
Min första ide som jag fått av c_lazer här på gorg det var att ta en vanlig tygmatta och senare pensla på polyester för extra stadga.
Men jag hittade dessa på skroten och klippte lite det är inget som syns när bilen står på hjulen igen och jag är nöjd att det blir tätt.

Jasså då förstår jag smile

Skruvar till det
8 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Dags för mer bilder.

Har gjort egna ledblinkers och led p-ljus och självklart med kolfiberbakgrund va annars.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-545cb026beb2031144390178e991bcdc.jpg

Eftersom jag byggt nytt golv i bagaget så fick jag se till att kablarna för regskyltbelysning kunde komma ut till bakkjolen så det fick bli ett hål som gummitätning precis får plats i så blir det tätt och fint även där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-20976b56798e39f08b1bba309ff56648.jpg

Jag hittade tillslut även en bra plats för bbl men den jäveln har slutat funka, mätaren är stendöd och det enda jag gjort är att flyttat på sonden från bilens orginalplats för lambda till racekatten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e8c054277edd420123a5caca0a8acd6b.jpg

Mer bilder imorn.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang