Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter
  • 122 Följare
  • 405 952 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
16 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Tjena nu har vi (jag och Robban) kollat lite på bilen, den startade faktiskt utan problem men 4ans cylinder tände inte så antingen stift eller tändspole som är kass.
Det var inget att ta kort på så bara textupdate idag.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
21 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Hallå jag har inte gjort så mycket på senaste dagarna så det finns inte direkt några bilder eller så men jag har gjort en lista igen haha,

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ab9b5c7cbef292de6c6bf2f159fbdb6f_large.jpg

Punkt 1: Tankmätaren har levt sitt egna liv sen jag bytte till vita mätare så det är dags att kolla upp kablarna från instrumentet ända bak till tankarmaturen.

Punkt 2: Original spolartank med pump var ju trasigt så jag monterade då en tank/pump från biltema och har kopplat det till en knapp i kupen.
Men jag vill se om det går att få det att funka som det ska på spaken.

Punkt 3: Som sagt jag ska skifta tändspole mellan cyl 3 och 4 för och se om spolen på 4:an är kass.

Punkt 4: Nu när alla blinkers fungerar så kan jag koppla in alla mätare på riktigt igen samt stereon, jag saknar fortfarande slutsteg för att få igång ljudet.

Punkt 5: Nu när motorn går som den ska med orginalgrejerna på så ska jag i med riktiga stift då dom borde hålla bättre nu än innan.

Punkt 6: Så när alla punkter ovan är gjorda ska jag starta och lägga mig under bilen och kika efter läckor.

Sen ska det väl äntligen vara dags för provkörning på riktigt.

Senast redigerat av Skruvar till det (21 januari 2014)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
anton_200sx
21 januari 2014 · 21 Inlägg

Angående spolningen, skarva kablarna från orginal pumpen så funkar spolingen från spaken smile

Volvo 945 ltt "Vinterbilen" (1996)
Nissan 200sx RS13 "SR20DET" (1989)
BMW E39 525i "Speedhunter" (2002)
Skruvar till det
21 januari 2014 · 1 702 Inlägg

anton_200sx skrev:
Angående spolningen, skarva kablarna från orginal pumpen så funkar spolingen från spaken smile

Tack för tipset och jag har för mig att jag varit där och kollat men hade dels inte koll på vad kablarna gick till och lyckades inte få det att funka den gången.

Så orginalkablarna finns ju kvar det är bara att "pinga" dom med multimetern och kolla om det är kabelbrott för det är ju verkligen inte första gången jag råkat ut för det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
21 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Nu var det riktigt kallt ute ikväll, så där så att alla jag känner håller sig inomhus..... Men inte denna gubben nänä jag har börjat kolla över första punkten på listan.

Det var ju en hel del att demontera för att komma åt instrumentet.


Först så ska ju ratten bort och det är ju enkelt om man som jag har snipp-snappoffnav.
Sen får man lossa 4 skruv så att man får loss kåpan under ratten den som huvvajeröppningen sitter fast i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1a2a93f4fc271f987cfa2c66fa7d6dd3.jpg

Nästa steg är att plocka bort ramen där alla kontakter sitter såsom bakrutevärmaren och varningsblinkers mm.
När det är kallt så sitter ju kontaktstyckena ännu hårdare och fingrarna är kalla och det gör ont, jafan då hämtar man lilla polygripen och allt löser sig.
Ramen sitter med två små skruv i ovansidan och några plastclips i nederkant, sen får man lossa två muttrar så det går att sänka ner hela rattstången för annars är det nästan omöjligt att få bort ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ac23a2bdeea5e5e42af43e9f653950f0.jpg


Då är det själva instrumentets tur att demonteras och det finns 3 små skruv, 2 av dem sitter i dom plastöron som syns på bilden en i varje nedre hörn och sen en skruv i mitten där uppe som synes.
Ett snabbt test för att se om själva mätaren fungerar och det är i mitt fall bränslemätaren som strulat.
Om man tittar på baksidan av mätarhuset på bilden så sitter det 3 små skruv i en triangel långt ut till höger och med tändning på så ska man jorda den skruven i mitten längst ner av dessa tre då ska mätaren börja röra sig.
Jag testade först på tempmätaren för den vet jag att den funkar och med jord på så gick den i topp snabbt som fan, då testade jag bränslemätaren och denna har en servofunktion så den går mycket saktare Men den gick ända upp även denna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f4ed8610b98987f77084e0cfcc6eede3.jpg

Ok då vet vi att mätaren funkar, dags att leta kabel och då är det bra att ha verkstadsmanualen till hands då man får reda på vilken kabel jag ska leta upp.
Sagt och gjort den jag kollar upp är en grön kabel med små korta grå linjer på men inte heldragna utan 5cm mellanrum, jaja tar nu fram favoritverktyget multimetern och "pingar" denna kabel mellan instrument ända bak till kontaktstycket till pumparmaturen och den är hel.
Nu får jag kolla var denna kabel tar vägen efter kontaktstycket mot armaturen då den väldigt lämpligt byter färg till gul.
Det är den 3:e kabeln uppifrån på bilden.
Sen på undersidan armaturen där pumpen och nivåmätaren sitter där byter den färg igen från gul till en liten klen grå kabel som är lödad på nivåmätaren så jag får mäta även där och då är jag helt säker på att signalen inte är bruten nånstans.
Men varför funkar inte mätaren då, ja det sitter en jordkabel fastlödd i locket på armaturen och den var helt av,då testa jag med att jorda för hand men inget händer mätarnålen rör sig inte.
Så jag får ta loss hela armaturen och löda på nytt så det är ok iaf sen får jag plugga mera på hur det hela ska funka med jordning och signal till nivågivaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bec96467f5159efa821ec0a4bdd03334.jpg

Punkt 1 var en jobbig jävel men jag har lovat mig själv att inte hoppa över nån punkt i listan som jag alltid brukar göra innan.

Får se om det blir nåt mek imorn Hej.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Kunde inte hålla mig så jag letade upp lite info och gick ut till garaget igen.

Som bilden då visar ska man mäta motstånd mellan två stift i kontaktstycket till armaturen och i detta fall var det mellan nivågivarens signalkabel och jord.
Först var det helt dött men ni minns kanske den kabeln som var helt av, jo det var ju jorden det så efter lödning så funkade det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-058f6feea17cb838aa05fc38b2644a07.jpg


Här är själva armaturen och det är ju den plastsaken som avger nivån i tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9dd825308605c1cfafdbda749c5fae2.jpg


Det stämde ganska bra med vad motståndet skulle vara vid full ,mitt respektive tom tank.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1b289beff009da05a05f766cc9e6834.jpg


Här är det nästan tom tank och då visade multimetern 71,nånting.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cf3df41e1ff0c38db7256731dcb8650.jpg


Så nu hann jag inte mer igår kväll men det är bara kvar att sätta tillbaka allt och kolla för nu ska det ju funka??
Annars vette fan.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
22 januari 2014 · 2 030 Inlägg

läst färdigt hela tråden nu! tog ca en eftermiddag!
men J****R vilket jobb du lagt ner och tid!!! jag själv hade kört bilen i älven efter bara 1 år. hehe..
Bra lack ni fick till också! vet hur det är med underarbeten, då jag lackat min egen V40 helt själv i garaget tongue

Fortsätt som du har gjort så hoppas vi de går bra! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
22 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Ikväll har jag fortsatt med tankmätaren.
Jag lödde ju fast jordkabeln på armaturens lock och hittade även en ringkabelsko som satt på en svart kort kabel,denna var lös och det var ju en utav jordpunkterna till armaturen.
Så när det var gjort kopplade jag in allt igen och satte i armaturen i tanken men ingen reaktion på mätaren.
Ok då tog jag upp armaturen och satte nivågivaren i topp och då gick mätaren upp till strax över halv tank.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0208b91776ebb82a518c5f27fc386cb8.jpg
Nu är ju armaturen inte nersänkt i vätska därför lyser reservlampan (den orangea )

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cdd59f77dcb700bf2e8d0e0e289f4f0.jpg
Den lilla runda är avkännaren för reserven.




https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-724eebf3b8f83a265dad24012944362a.jpg
Nu tog jag bort glaset på mätarhuset och tvingade upp nålen på bränslemätaren i topp så att den motsvarade nivågivaren och sen satte jag tillbaka armaturen så den känner av nivån i tanken och äntligen funkade det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7827aad4e0d3dd6f1fe4e0e432580c1d.jpg
Det är inte mycket i tanken men precis över reserven iaf.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2bb5ebca9f6cda7e09aebadb6ac76cde.jpg
Sätter tillbaka allt igen och kan mycket stolt säga att punkt 1 är klar och jag har inte hoppat över nåt för att det kändes jobbigt och har heller inte börjat på nåt annat innan det var klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bc3d9080d2fb02272ed187e11d9ccfe1.jpg

Gött mos och vidare till punkt 2.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
22 januari 2014 · 490 Inlägg

Ser att du kört 300m med bilen på 7 år, det är 100m mer än mig och min projektbil, som jag haft lika länge!
Gött, på punkt 2 nu!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Godspeaker Specialist
22 januari 2014 · 1 187 Inlägg

gott mos! ett sådant där hederligt meck med skitfel som man blir löjligt stolt över att lösa smile Keep it up!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Skruvar till det
22 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Godspeaker skrev:
gott mos! ett sådant där hederligt meck med skitfel som man blir löjligt stolt över att lösa smile Keep it up!

Ja fast det är mer mitt sätt att jobba på som jag är stolt över för jag brukar ha garage- adhd och är och fixar på 10 olika ställen på bilen samtidigt.
Nu var det jävligt skönt att fixa ett sånt jobbigt fel som jag förhalat länge.
Jag känner mig mer fokuserad nu på en uppgift i taget och det tänker jag fortsätta med så kan jag lugnt sitta bakom ratten sen med vetskap av att allt jag tänkt göra faktiskt är klart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 januari 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Ser att du kört 300m med bilen på 7 år, det är 100m mer än mig och min projektbil, som jag haft lika länge!
Gött, på punkt 2 nu!

Det känns som det är längre så jag får kolla upp den där hastighetsgivaren.
Det rullar ju inga siffror i mätaren om inte hastighetsmätaren funkar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
24 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Får väl ta en liten update från gårdagens jobb då.
Jag började med punkt 2 på listan som var spolarpumpens funktion som jag vill ha på orginalspaken i kupén.

Jag fick ju ett bra tips här hur man får det att fungera men jag vill även veta hur.

Så in i verkstadsmanualen och leta lite, utav det jag hittade där så gjorde jag en förenklad version av elschemat.
Det vi ser här är ju att kablarna jag ska använda är rosa och ljusgrön och att det är ljusgrön som jordas i kontaktstycket från spaken i kupén när den slås till på spolning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5c5775ab5b5a82f239e66c40620832bc.jpg

Här är den kontakten som ska användas rosa och ljusgrön, jag hade vart på nån lila kabel och skarvat till det och det blev inte rätt.
Men jag kollade med kära multimetern att det gick fram 12 volt i den kontakten när jag använde spaken och det funkade så jag skarvade spolarpumpens kablar med rosa och grön och allt funkade.
Nu har det vart minusgrader ett tag och spolarmunstyckena var lite frusna men det kom vätska ända upp i slangen iaf så det ordnar sig.
Alltså punkt 2 klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-24cb2210ae8a2bd001c3e6413cdc8023.jpg

Som en bonus i min lista så lade jag till att få tutan att funka på rattknappen.
Det schemat ser ut så här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7feec7f81b19a4db6d833cd3a313870e.jpg

Hittade rätt kabel en grön som satt bakom intercoolern på den tjocka huvudanklagat så jag skalade den och förlängde till tutan som jag placerat på en bättre plats på vänster sida under huven, grön kabel är då signalkabeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc9c97d04af9524b24c85921d83cd849.jpg

Så här är grön kabel på tutans ena kontakt och den andra ska jordas, när jag kopplat det så här så funkar tutan om jag ger jord till kontakten i rattnavet.
Halvvägs klart igår för frusna fötter sa stopp och det började snöa lite men jag är nöjd sim vanligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72e5f12ad3e8e14949539dea1ecba305.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6de0703618b07ea918bde659316ef18f.jpg

Blir mera mek nu när lönen kommer så jag kan köpa stift mm.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
26 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Tråkig update men det är ju så satans kallt så det blir inte mycket gjort innan fötterna vill in i värmen.
Det har ju strulat med antingen stift eller tändspole och i morse gick han på 2 av 4 cylindrar så jag gjorde mitt vanliga test : kollat så alla ledningar är hela till spridare och tändspolar från styrboxen.
Allt verkar va ok där och iom detta så hittade jag vilken spridarkontakt som ska vara till vilken cylinder för det är inte alltid självklart på detta kablage.
Så startar vi igen och då gick ettan och tvåan endast, så ur med tändstift och spolar för att kolla gnistan.
Vilket gav följande att två stift funkade på alla spolar utan en, så då bytte jag den och är i skrivande stund och handlar nya stift.
Jag har innan haft Ngk bcpr7es, men efter lite forskning på nätet så rekommenderas ngk bcpr7es-11 så det har jag köpt nu.

Här är tändspolarna på väg upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-599a2fa707dd6265d11310240115b9be.jpg

Tänkte visa min bränsletrycksmätare som sitter mellan filter och motor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-05f070e6fde7164af6c0d07a746305e3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d833022d6f7f98fb754ea740dd57078b.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
29 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Jag har jobbat i intervaller nu under 2kvällar och det gav ju resultat.

Först så byttes det tändstift till dessa och iom det så fick jag fin gnista på alla fyra spolar.
Gött då kör vi eller...? Nä gick bara på tre sillburkar men det är bara att felsöka vidare, vilket jag är expert på vid det här laget.
Jag hade ju tidigare kontrollerat signalkabeln mellan box och spridarkontakt och där var det glapp så det fixade jag och kollade även nu att det var helt vilket det var.
Men tanken slog mig då att kolla den andra kabeln medans bilen var igång för det ska komma pulser med 12 volt då.
Jag fick typ 0,87 volt på den så jag ryckte snabbt ut 2:ans spridarkontakt och där var det 12 volt.
Så det var bara att klippa bort orginalkontakten och sätta dit en av spridarkontakterna som jag hade till det andra sprutet.
Nu äntligen gick bilfan på alla cylindrar och jag måste säga att det var en egendomlig känsla.
Här ser vi även istappar som pryder sidokjolarna.
Det är underbart att jobba ute nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d512619c9716e6bc8c84f8e89be559f6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-31e0085e3d6fcfcd1d78e9e7778b1e7d.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Hoaken
29 januari 2014 · 1 163 Inlägg

härligt!! smile så skönt när något går vägen! .. tycker faktiskt synd om dig å stå ute... hoppas du hittar något ställe snart å va på ? smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Skruvar till det
29 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Ja jag har en rostig gammal nissan 200 som ska renoveras o köras med 2009 även om det blir i december så ska den ut 2009.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/26170/675004_g6owcn.jpg
lite rost i trösklarna var det ja...

Hoaken skrev:
härligt!! smile så skönt när något går vägen! .. tycker faktiskt synd om dig å stå ute... hoppas du hittar något ställe snart å va på ? smile

Tack du kommer alltid med positiva kommentarer jag gillar det, jag står alldeles utanför svärfars garage kan man säga och där inne är det kaos, t.e.x det är ett dubbelgarage men innanför ena porten står det en simca matra baghera som är hans projekt som står väldigt still och på den lediga ytan står alla delar till den bilen plus en massa annat.
Så om jag har tur kanske det blir lite plats efter en rejäl städning.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
30 januari 2014 · 2 030 Inlägg

skönt å höra att du äntligen fått igång motorn så den går på alla fyra! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
30 januari 2014 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
skönt å höra att du äntligen fått igång motorn så den går på alla fyra! smile

Tack,om jag inte försökt med megasquirtet så hade jag varit där jag är nu för ett år sen, men man lär ju sig av sina misstag.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
30 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Tack alla ni som är på mig om att jag inte borde vara ute och greja.
Håkan och Robban, ni har helt rätt i att man ska inte stå ute i minusgrader men jag vill ha fixat bränsleläckaget innan jag ställer in den i garaget.
Det som är positivt är ju att när jag väl sen behöver mer plats att greja på, ja då kan jag starta och köra ut bilen och det har ju inte hänt tidigare.
Så med tanke på att det  är vinter och snö och kallt i minst 3 månader till, så får jag ta tag i det röriga garaget så bilen får plats.


Jag kom på mig själv att hoppa över en punkt i listan ajabaja, men punkt 3 skifta tändspolarna och punkt 5 byta till nya stift hänger änna ihop så jag döper om punkt 5 till nr 4 istället så är jag i rätt ordning igen.

Alltså ska jag börja med koppla in stereon som punkt 5 närmast.

Idag händer inte mycket med bilen, det blir nog lite skruva till helgen istället.

Planerna är väl då koppla el till stereon mm, kolla läckan och städa garaget lite.

Jag tycker det är kul att så många följer detta projekt, nya som gamla och jag gör så gott jag kan med att uppdatera er om allt som händer både positivt och negativt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang