Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter
  • 122 Följare
  • 405 990 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
6 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Filmen vi alla väntat på,tyvärr fanns det inget snygg skådespelare att få tag i gratis så ni får nöja er med mig.

Senast redigerat av Skruvar till det (6 mars 2014)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
6 mars 2014 · 490 Inlägg

"-den funkar, men den är full i skit...... UGHHHH!!..."

Dagens bästa!!

(Annars då, stans bredaste leende, gick bilen som förväntat?)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
6 mars 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
"-den funkar, men den är full i skit...... UGHHHH!!..."

Dagens bästa!!

(Annars då, stans bredaste leende, gick bilen som förväntat?)

jodå den gick över förväntan eftersom den gick på bränsletryck denna gången, jag var lagom nöjd ett tag tills jag stängde av bilen och den senare då var helt död.

Men det är ju by-gones nu.

Nya friska tag, har du inget att säga till mästaren av dåliga fästen eller är du stum av förundran att jag gjort nåt bra för en gångs skull.

Kom och tänka på det ni alla som läser här, det är inte några svar typ varför gjorde du inte så istället mm.
Är det för att jag gjort det på bästa sätt, jag tar gärna emot alla förslag på förbättringar.

Det är så vi kan hjälpas åt att bli bättre hela tiden.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Snappz
6 mars 2014 · 77 Inlägg

Angående din fråga där i slutet, jag är totalt nollad vad gäller infästningar osv, och allt vad det har med bilar att göra egentligen tongue så jag är bara här för att lära mig ^^ det är iaf min bortförklaring big_smile

Skruvar till det
6 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Snappz skrev:
Angående din fråga där i slutet, jag är totalt nollad vad gäller infästningar osv, och allt vad det har med bilar att göra egentligen tongue så jag är bara här för att lära mig ^^ det är iaf min bortförklaring big_smile

Väldigt bra ärligt svar, håll dig kvar för i min tråd lär man sig mycket.

Tex när jag googlar frågor om nissan 200 så kommer denna tråden upp rätt tidigt i sökningen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
7 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Lite bilder från gårdagens jobb med tanken.


Nu sitter båda banden på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-367fbeccd73c47aa2cf32527be53ff8a_large.jpg

Höger fäste bak med bult och låsmutter.
Det är lite rostigt men endast ytrost så jag ska borta lite och rostskydda det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f6f7068e00d62fa1a2be8f9fbaf643c9_large.jpg

Där har vi vänster fäste bak, inte helt original men känns bra stabilt med genomgående bult och låsmutter även här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-74e4c4cf5452673d0f1a1af0b341cabe_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3e2c0bd89d29515cfeb140fb0c30b6a3_large.jpg

Nu finns det även två hål i varje hörn på tanken som jag kan sätta ett litet plattjärn och stabilisera det mot karossen nånstans där det går, då är ju även tanken mer stabil i sidled med. Kanske lite overkill men varför inte.

Nu är det fredag och på mitt schema ikväll står färdigställande av tankjobbet med de extra stagen som nämns ovan.
Återmontera bakkjolen.
Börja kolla på oljeläckan vid filtret och åtgärda om möjligt.
Tanka och lufta bromsarna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
7 mars 2014 · 490 Inlägg

Bra jobbat med fästerna, nu till helgen kommer du vara en riktig Fäst-Prisse!
Ser ut att hålla uppe tanken när du väl börjar drifta med bilen, det är ju det som är tanken...

Oljeadaptern/sandwichen går ju att skruva av och lägga i en påse, sen är det bara att montera ett org oljefilter rött i blocket där det skulle sitta, om det blir ont om tid dvs. Men då ger du dig själv bara en GOGR.
Lika bra att felsöka läckan och täta om, täta rätt med en gång, så slipper du ner i det trånga hålet igen.

Nackdelen är ju också att olja rinner ju lättare när det är varm(så man ser tydligare varifrån det läcker), men då kommer turbo/grenrör/avknasrör/block/slangar OCKSÅ vara varmt, och det är skitjobbigt att skruva med boxhandskar på händerna. Försök kolla upp vart det läcker när motorn är varm å fint, sen meka när den svalnat....

Jag kan hjälpa dig sent ikväll (ska bara på finmidda först) med luftningen av bromsarna om du inte hunnit fixa det själv.

(Det är så nära att du får den klar nu, så ångesten kryper på mig för mitt projekt inte är lika klart som ditt)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
7 mars 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Bra jobbat med fästerna, nu till helgen kommer du vara en riktig Fäst-Prisse!
Ser ut att hålla uppe tanken när du väl börjar drifta med bilen, det är ju det som är tanken...

Oljeadaptern/sandwichen går ju att skruva av och lägga i en påse, sen är det bara att montera ett org oljefilter rött i blocket där det skulle sitta, om det blir ont om tid dvs. Men då ger du dig själv bara en GOGR.
Lika bra att felsöka läckan och täta om, täta rätt med en gång, så slipper du ner i det trånga hålet igen.

Nackdelen är ju också att olja rinner ju lättare när det är varm(så man ser tydligare varifrån det läcker), men då kommer turbo/grenrör/avknasrör/block/slangar OCKSÅ vara varmt, och det är skitjobbigt att skruva med boxhandskar på händerna. Försök kolla upp vart det läcker när motorn är varm å fint, sen meka när den svalnat....

Jag kan hjälpa dig sent ikväll (ska bara på finmidda först) med luftningen av bromsarna om du inte hunnit fixa det själv.

(Det är så nära att du får den klar nu, så ångesten kryper på mig för mitt projekt inte är lika klart som ditt)

Det är sant jag är så nära nu för mitt stora mål har ju varit att köra med bilen ute i trafik före dig och ditt projekt.
Det blir mer klarhet i var det läcker när jag ligger under motorn och den är igång samtidigt och det kan jag ju behöva hjälp med. Av dig eller nån annan det löser sig.
Annars är det adaptern som strular så gör det inget att jag får göra om det efter besiktningen för då sätter jag bara dit oljefiltret som det ska vara original och kommer inte ha oljeläcksproblem längre.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Hoaken
7 mars 2014 · 1 163 Inlägg

riktigt härligt å se ! lycka till nu ikväll å med besiktning imon ?? gogo!! å bra film! märks hur glad du är över bilen ! å gladare kommer du bli !

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Skruvar till det
10 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Lördag: Besiktning på g...... jag hade iaf tur med  vädret, så kan vi sammanfatta det hela.

Men vi börjar från fredag kväll.

Kommer hem från jobbet och käkar lite sen ut i garaget direkt, gör färdigt de sista med tanken dvs extra stagen.

Sätter tillbaka bakkjolen och kopplar in regbelysningen mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5abacf58bba7a7f67428152c9b1c33f6_large.jpg

Sen är det klart för att sänka ner bilen och köra ut ur garaget.

Lördag: vaknar väl vid 5-tiden och börjar greja lite typ städa upp alla verktyg och sånt.
Lyfter upp fronten och gör klart för att kolla oljeläckan, får nu hjälp av min sambo som sitter i bilen och startar när jag själv ligger under och kollar.

Det är íngen läcka vid oljefiltret/oljekylsadaptern utan det som syns är några droppar mellan växellåda och motor.
Men när motorn är igång på tomgång så kommer ingen mer olja?

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-04c634ca661ea133551c0a55b6c9b21b_large.jpg
Det börjar sakta ljusna ute så jag kör ut bilen från garaget så det blir mer plats runt den för vi ska lufta bromsarna nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9ab271f68515a0cf3814bc2d6ee77dfa_large.jpg
Det går bra och nu försvann svampigheten i pedalen.

När jag körde ut ur garaget så droppade det olja på golvet igen så då lyfte vi upp både fram och bak utanför garaget för att kunna se om det läcker under körning.

Startade motorn och la i ettans växel och jag låg under och kikade, det kom lite olja direkt när det började driva men sen gick vi igenom alla växlar och inte en droppe till kom det.
Väldigt konstigt ? oljan bör ju vara varm nu iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f010c8bc99b9d3609910e8102cde8935_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eb9c586cebcaf1695b32d479a10c5251_large.jpg



Tog ner bilen och monterade fronten. Körde iväg med fiestan och tankade en 20 litersdunk och fyllde upp nissan.

Sen bar det iväg till besiktning.... eller..... jodå jag var på väg iaf men kom inte så långt.

I all stress som varit har jag inte hunnit testa funktionen på elfläkten än, så det var otroligt kul,trevligt och en nästan obeskrivlig känsla att verkligen få köra sin projektbil ute i trafiken till slut.
Nu kom jag ju inte så långt för tempmätaren gick ju upp mot rött så jag stannade öppnade huven och insåg att fläkten inte startade på termostaten så jag fick tvångsköra den och då är fläkten felvänd så den trycker luft istället för suger.

Jag kom precis hem igen så det var ju bra trots att troligen en ic-slang sköt loss och den gick inte på alla cylindrar.
Det var nog heller inte nån lyftare som slamrade utan nåt i blocket för det lät illa under denna korta färd.

Så alla dessa faktorer samt att jag vill göra så mycket annat så är det nu bestämt att detta projekt ska säljas.

Det kan tyckas tråkigt att snubbla såhär på mållinjen men det är dags att nån annan tar över.

Jag tackar alla som följt och peppat med kommentarer och hoppas några av er kommer följa kommande projekt jag har på gång.

Det som är planerat först av allt är stoppa i motor och låda. Bilen är en saab 9-5 Aero- 01 sportcombi som verkligen behöver kärlek.

Men mer om det när det projektet startar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 mars 2014 · 3 068 Inlägg

Köp en bubbla istället :-D

Skämt åsido.. mkt tråkigt att sälja när du kämpat så länge.. att inte få njuta av bilen du byggt.. Lite som för mig med golfen... Men jag säger inte nej, för efter en viss tids harvande så tappar man helt enkelt lusten och orken att kämpa vidare. Behåll ms-boxen, den går ju att använda i nästa projekt.

Skruvar till det
10 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Köp en bubbla istället :-D

Skämt åsido.. mkt tråkigt att sälja när du kämpat så länge.. att inte få njuta av bilen du byggt.. Lite som för mig med golfen... Men jag säger inte nej, för efter en viss tids harvande så tappar man helt enkelt lusten och orken att kämpa vidare. Behåll ms-boxen, den går ju att använda i nästa projekt.

Ja det var ju nästan samma för dig med golfen undantaget att du var iväg och körde på bana och körde sönder men byggde ny motor som du iaf fick köra lite med och under hela ditt projekt stod jag samtidigt helt still typ.

Jag har en teori om min motor nu och kan det stämma att tack vare jag fick så mycket bensin i olja att lagren blivit kassa på så kort tid, jag har ju knappt kört nåt med bilen mest stått still på tomgång.
Det jag inte gjort är kontrollerat lagerspel utan litat på den jag köpte veven av sa att den var helt original och därför monterade jag orginallager.

Hur som helst känner jag att om jag får se tillbaka på detta projekt så vet jag ju nu att det är så mycket jag skulle gjort annorlunda mest för att rostlagning inte var min starka sida utan jag borde börjat på en kaross utan så mycket rost för det hade sparat så mycket tid och problem.

Men jag tänkte väl som jag brukar att det ska gå att fixa till denna billigt.
Men det är så mycket som inte gått min väg, så det är väl blandade känslor när jag nu tänker sälja men mest lättnad då hela mitt liv kretsat kring den och det är mycket som offrats för att jag "ska bara" fixa det här sen är bilen klar och det har alltid kommit nåt efter som bara skulle fixas.

Ms behåller jag och får den undersökt av han som byggde boxen billigt så får jag se om det är värt att fixa den eller ej.
Kan ju vara kul om jag får nån ide att turboladda nån stackars bil typ fiestan HEHE nä det lär nog inte hända.....eller?? vem vet.
Det jag vet är att en hobby ska man hålla på med för att det är kul inte för man måste.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
uhlin
10 mars 2014 · 2 834 Inlägg

Måste kännas lite surt att sälja efter allt du gjort på bilen, du har ju lagt ner en massa timmar på denna farkost.

Men det har varit kul att följa ditt projekt, ser fram emot nästa du har på g.

Hoppas du får tillbaka allt du lagt ner i pengar på den då du säljer den, fast detta med bilhobby vet man ju, man får aldrig igen det, åtminstone om man ska räkna tiden man hållt på.

Hoaken
10 mars 2014 · 1 163 Inlägg

Ush va tråkigt att höra .. synd att höra men kan förstå dig .. de att den läckte nån droppe olja e nog ingen fara! mycket torra packningar å så nu som behöver värmas till min gör lite likadant men när den väl e i bruk så e de lugnt .. samt min knackar ju lite ventillyftare å så nu när den stått länge men samma med de så ger de sig när ja väl tar ut den .. så kan ju va lite samma med din med sånt skit iomed den ej rullat på länge !

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Skruvar till det
11 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:
Ush va tråkigt att höra .. synd att höra men kan förstå dig .. de att den läckte nån droppe olja e nog ingen fara! mycket torra packningar å så nu som behöver värmas till min gör lite likadant men när den väl e i bruk så e de lugnt .. samt min knackar ju lite ventillyftare å så nu när den stått länge men samma med de så ger de sig när ja väl tar ut den .. så kan ju va lite samma med din med sånt skit iomed den ej rullat på länge !

Ja det med torra packningar kan nog stämma, men knackningarna försvann aldrig utan lät bara värre så tyvärr är det nog lager eller kolvbult som låter.

Ja det är tråkigt men du hade rätt i att jag blev gladare iaf en stund.
Men nu får som sagt nån annan ta över och göra som dom vill, det hade varit jättekul att se den på nån driftingtävling framöver t.e.x

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 mars 2014 · 1 702 Inlägg

uhlin skrev:
Måste kännas lite surt att sälja efter allt du gjort på bilen, du har ju lagt ner en massa timmar på denna farkost.

Men det har varit kul att följa ditt projekt, ser fram emot nästa du har på g.

Hoppas du får tillbaka allt du lagt ner i pengar på den då du säljer den, fast detta med bilhobby vet man ju, man får aldrig igen det, åtminstone om man ska räkna tiden man hållt på.

Jo lite surt är det ju men jag har ju mer eller mindre tvingat mig ut i garaget bara för att det har varit en massa tråkiga saker som måste göras innan den blev körklar och hade jag inte ens fått kört den ute på riktig väg i trafik då hade det ju kännts ännu värre.

Jag sökte ett avslut med denna bilen och det fick jag, inte som jag hoppats men så har egentligen projektet känts hela tiden med alla motgångar som varit. Det gick inte riktigt som planerat, med alla dessa garageplatsbyten mm.

Det jag tar med mig i tanken för nåt liknande projekt nån gång i framtiden det är att ha coilovers, sportstolar och en motor med turbo för då kommer känslan jag hade vid den ordentliga provkörningen tillbaka.
Det är jag säker på.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
11 mars 2014 · 2 030 Inlägg

synd att höra att du bestämt dig för att sälja projektet. Förstår dock dig dock med tanke på alla motgångar du haft genom tiden, man orkar helt enkelt inte med hur mycket motgångar helst utan att tappa motivationen helt och hållet. Som du sagt så ska en hobby vara kul och inget man tvingar sig till..
Har följt projektet den senaste tiden och följer mycket gärna ditt näst projekt också! smile lycka till!!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
12 mars 2014 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
synd att höra att du bestämt dig för att sälja projektet. Förstår dock dig dock med tanke på alla motgångar du haft genom tiden, man orkar helt enkelt inte med hur mycket motgångar helst utan att tappa motivationen helt och hållet. Som du sagt så ska en hobby vara kul och inget man tvingar sig till..
Har följt projektet den senaste tiden och följer mycket gärna ditt näst projekt också! smile lycka till!!

Tack för att du följt med i projektet, nästa projekt är redan i planeringstadiet för idéer finns det gott om i min hjärna.

Kommer givetvis starta en ny tråd om Saaben och länka den här.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
31 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hej nu har min nissan fått en ny ägare där den för tillfället står och vilar sig i form.

Detta gav mig då möjligheten att äntligen börja på ett nytt projekt som kommer bli ett rullande sådant.

Följ gärna även detta om ni vill för det blir en blandning av humor och allvar men även mycket annat.

Det är en Saab 9-5 Aero sportcombi -01 Cosmic blue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290037

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Yo Malte
16 september 2014 · 269 Inlägg

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Härligt du får löst ena efter det andra med lite motgångar ... Ser riktigt bra ut ! nu är det nära! säkert sandwichplattan som läcker haft lite strul där med.. men av med de igen å kolla.. min packning hade typ spruckit .. trots man monterat rätt å noga med olja på innan man spänner men men!


åhh nämn inte dessa bolt on avgasen... irrrhhh får rysningar ! haha!smile

Kan ju bara säga att mitt passar perfekt, både i höjd och de ligger lika högtupp som original, enda jag ska ändra på är vinkeln precis innan japsen så den passar min bakkjol bättre.

Senast redigerat av Yo (16 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang