Hur fungerar en lödkabelsko?

Soderqvist
1 juni 2009 · 660 Inlägg

Hejsan!

Jag har kollat ganska mycket på biltemas lödkabelskor http://www.biltema.se/products/product. … emId=90650 men jag har inte riktigt fattat hur dessa fungarar?

Någon som kan upplysa mig om hur man ska göra med dessa?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Erick
2 juni 2009 · 4 767 Inlägg

Stoppa i en sladd i var ända, och värm med varmluftpistolen så lödas det i mitten och kabelskon krymper ihop och ger en vattentät koppling.

Själv brukar jag använda Duraseals kopplingar istället. Liknar väldigt mkt, men man pressar den först med en kabelskotång, och värmer sedan med varmluftspistolen. Personligen tycker jag det ger en starkare koppling.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Soderqvist
2 juni 2009 · 660 Inlägg

Erick skrev:
Stoppa i en sladd i var ända, och värm med varmluftpistolen så lödas det i mitten och kabelskon krymper ihop och ger en vattentät koppling.

Själv brukar jag använda Duraseals kopplingar istället. Liknar väldigt mkt, men man pressar den först med en kabelskotång, och värmer sedan med varmluftspistolen. Personligen tycker jag det ger en starkare koppling.

Ok, dock är Biltemas priser väldigt styrande i mitt val av kabelskor..

Kommer dessa kabelskor "hålla" längre än vanliga kabelskor? Det är nämligen så att jag ska installera ett par extraljus i en bekants bil och han kommer troligen aldrig att öppna huven själv så han ville att jag skulle göra en installation som håller minst 10 år, det är därför jag undrar smile

Det mesta av kablarna reläerna och anslutningar kommer gå i fronten på bilen innanför grillen.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Erick
3 juni 2009 · 4 767 Inlägg

Ja använd du sådana då, de håller betydligt längre än vanliga kabelskor som inte är täta.

Försök också placera reläet så skyddat som möjligt, och spruta gärna lite hålrumsvax eller liknande på jordpunkter för extraljus och relä osv.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Använd vanliga kabelskor med krympslang istället. Blir mkt snyggare, säkert mycket starkare samt troligtvis även billigare?

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Soderqvist
3 juni 2009 · 660 Inlägg

TenZer skrev:
Använd vanliga kabelskor med krympslang istället. Blir mkt snyggare, säkert mycket starkare samt troligtvis även billigare?

Jo jag har suttit och planerat lite och faktiskt har jag provat vanliga kabelskor med krympslang och det blev nå otroligt starkt.. Vi får se vad jag väljer i slutändan

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
gravityone Fixare
3 juni 2009 · 321 Inlägg

Ge fan i kabelskorna och löd kablarna istället och sedan krympslang. Bättre än så blir det inte. Är inte heller krångligare eller tar längre tid än att hålla på med kabelskor. smile

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Soderqvist
3 juni 2009 · 660 Inlägg

gravityone skrev:
Ge fan i kabelskorna och löd kablarna istället och sedan krympslang. Bättre än så blir det inte. Är inte heller krångligare eller tar längre tid än att hålla på med kabelskor. smile

Jag har inte så kraftiga lödprylar, ska juh ändå använda 6 mm² och den smala tråden och klena pennan jag har klarar inte av så grovt

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
gravityone Fixare
4 juni 2009 · 321 Inlägg

Soderqvist skrev:

gravityone skrev:
Ge fan i kabelskorna och löd kablarna istället och sedan krympslang. Bättre än så blir det inte. Är inte heller krångligare eller tar längre tid än att hålla på med kabelskor. smile

Jag har inte så kraftiga lödprylar, ska juh ändå använda 6 mm² och den smala tråden och klena pennan jag har klarar inte av så grovt

//Soderqvist

Okej förklarar varför du vill använda kabelskor. De flesta som använder sånt vet inte att man kan göra på annat sätt.
Lycka till iaf smile

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang