2808
Sök

Hur kopplar jag in en strömbrytare?

23 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Gokväll, var ute i garaget precis och pillade lite. Ska koppla in en ljuskälla, dock vill jag ha strömbrytare till den.. köpte en brytare på biltema, men hur fasen ska jag koppla den? yikes Är inte superkunnig på elektronik så.. haha..

Anyway: ljuskällan har ju en + och en - kabel. Så långt allt väl. På strömbrytaren finns det tre kontakter. Ska jag dra + och - till strömbrytaren, därefter enbart en pluskabel fram till strömkällan? eller var tar den vägen? Ska de sitta i någon lämplig ordning?

Bifogar en liten bild om det kan underlätta:

http://forumbilder.se/images/63200991351PMc082.jpg

Tacksam för snabba svar så jag kan springa ut i garaget igen.. smile

Gréve
497 Inlägg
3 juni 2009
de är väll bara att prova de, men skulle tro att mittenstiftet är plus till lampan i själva kontakten

eller ja.. eller så kan du ju jorda lampans - babel i plåten så har du en plus kabel som går in i knappen å ifrån till lampan.. om du förstår hur jag menar :p
Senast redigerat av The_Rebel (3 juni 2009)

260 Inlägg
3 juni 2009
Du ska ha + till brytaren sen kopplar du på kabeln från "Lampan" till utgången på brytaren du kan prova dig fram vilken det är och - jordar du i karossen eller på batteriet.
Senast redigerat av Muschke (3 juni 2009)

23 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
tack för svaren, fick det att funka fint smile

Gréve
497 Inlägg
3 juni 2009
hur gjorde dudå? ^^

8 156 Inlägg
4 juni 2009
Antar att det är en till-från-till brytare?
I vilket fall så gör det inte så mycket hur du kopplar. Du kan koppla strömbrytaren "baklänges" och ändå få den att fungera. Valde du 1+2 eller 2+3?

Beskriv gärna exakt hur du gjorde, då väldigt många gorgare vill veta wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

471 Inlägg
4 juni 2009
Så här skulle jag föreslå att man kopplar.
http://forumbilder.se/images/97200963956PM88e3.jpg

282 Inlägg
7 juni 2009
men 3:e stiftet då?.. Vad använder man det till?

864 Inlägg
7 juni 2009
Finns det en lampa på brytaren? Om så är fallet är ett av stiften jord till denna lampa. Vilket av stiften som skulle vara jord är svårt att säga, kanske finns det en märkning som visar detta?

282 Inlägg
8 juni 2009
Tuffhaggman skrev:
Finns det en lampa på brytaren? Om så är fallet är ett av stiften jord till denna lampa. Vilket av stiften som skulle vara jord är svårt att säga, kanske finns det en märkning som visar detta?

Ja juste! Det måste nog vara så att 3:e stiftet är till "kontrollampan"

8 156 Inlägg
8 juni 2009
bombare skrev:
Tuffhaggman skrev:

Det är troligare att det är en till-från-till brytare, t.ex helljus när knappen är påslagen uppåt, helt avstängd när knappen är i mittenläge och halvljus när knappen är påslagen nedåt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

864 Inlägg
8 juni 2009
Phaetoon skrev:
bombare skrev:
Tuffhaggman skrev:

Det är troligare att det är en till-från-till brytare, t.ex helljus när knappen är påslagen uppåt, helt avstängd när knappen är i mittenläge och halvljus när knappen är påslagen nedåt.

Kollade lite mer noggrant på trådskaparens illustration, den ser ut som en till-från-till, så du har säkert rätt...Såg förövrigt att de flesta möjligheterna  hade nämnts redan, ibland ska man låta bli att skriva i trådar så här sent hmm

Sök