3315
Sök

Bensin mätare visar fel? Mätarn och pump är bytta

273 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Hejsan!

Monterade i en ny bränsle pump i min volvo s40 2.0T. Men mätaren visar fortfarande fel. Har märkt att det är ett sjukt högt tryck i tanken när man stänger av den. Så om man öppnar tanklocket så pyser de ut sjukt mycke luft. Och de knackar i tanken för att det är sånt tryck. Kan någoin hjälpa mig och berätta vad som kan vara felet på mätaren?

Tack för era svar!

1 688 Inlägg
6 juni 2009
Bytte du bränslepumpen för att bränselemätarn inte fungerade?

Duhar väl ventilation original någonstans så det varken blir övertryck eller vakum i tanken, hur det ser ut på s40 vet jag inte. Kanske är prio 1 att kolla upp i ditt läge.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

273 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Losgard skrev:

Duhar väl ventilation original någonstans så det varken blir övertryck eller vakum i tanken, hur det ser ut på s40 vet jag inte. Kanske är prio 1 att kolla upp i ditt läge.

Pump och nivåmätare är ihopsatta och sitter inne i tanken. Ventilation har ja ingen aning om. Är ett sånt jävla vakum i tanken
. Märker de när man skruvar upp tanklocket och det suger in luft som fan. Någon som har någon aning om vad felet kan sitta??

689 Inlägg
7 juni 2009
Har du monterat ett ICKE-orginal tanklock? Vissa eftermarknads tanklock är för täta och då kan du få tryck i tanken alt. fel på kolkanistern

1 688 Inlägg
7 juni 2009
Zand skrev:
Losgard skrev:

Pump och nivåmätare är ihopsatta och sitter inne i tanken. Ventilation har ja ingen aning om. Är ett sånt jävla vakum i tanken
. Märker de när man skruvar upp tanklocket och det suger in luft som fan. Någon som har någon aning om vad felet kan sitta??

Zand skrev:
Hejsan!

Monterade i en ny bränsle pump i min volvo s40 2.0T. Men mätaren visar fortfarande fel. Har märkt att det är ett sjukt högt tryck i tanken när man stänger av den. Så om man öppnar tanklocket så pyser de ut sjukt mycke luft. Och de knackar i tanken för att det är sånt tryck. Kan någoin hjälpa mig och berätta vad som kan vara felet på mätaren?

Tack för era svar!

Är det under eller övertryck, nu får du bestämma dig PerArne...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

273 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
sitter orginal tanklock på. det är ett undertryck. Suger luft som fan när man öppnar locket.. men de ska väl egentligen inte påvärka nivåmätarens funktion. Bränsle nivot stiger ju längre ja kör... har börjat krångla nyligen. va problem fritt innan

273 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Någon som vet om bränslepumpen ska monteras på något speciellt sätt eller är det bara att köra ner den i tanken....

yrkeschaufför
709 Inlägg
9 juni 2009
Zand skrev:
Losgard skrev:

prova skaffa ett ventilerat tanklock.. men om tankmätaren visar fel pga vakum det vet jag inte.
jag tycker inte vakumet borde ha nån inverkan.. för det mäts ju trots allt på nivån i tanken :S

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Jävel
2 018 Inlägg
9 juni 2009
på min bil var det dålig jord och då gick tankmätaren åt fel håll. Det var iofs en duett, men det kanske är likadant?

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 235 Inlägg
9 juni 2009
Du kopplade väl in kontakten till mätaren rätt?
Den finn två kontakter: en till pumpen (tjockare ledningar), och en till mätaren (klenare ledningar).

Kan vara så enkellt som defekt mätare i intrumentbrädan.

273 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
engolf skrev:
Du kopplade väl in kontakten till mätaren rätt?
Den finn två kontakter: en till pumpen (tjockare ledningar), och en till mätaren (klenare ledningar).

Kan vara så enkellt som defekt mätare i intrumentbrädan.

på S40 kommer man åt pumpen under baksätet. Det ända som ät kopplad till pumpen är en sockerbit, och 2 slangar.  Problemet är att ibland när bilen är kall så visar den mängd bensin RÄTT! men efter en stund körande så stiger mätaren hela tiden..

Sök