Vad är alla antenner till för i min bil

jidevag
6 juni 2009 · 21 Inlägg

Hej,
Jag har en Audi A6 -95, höll på en dag och tog loss "handsfacket" under ratten där all el finns, där ser jag en ihopkringlad antennkabel, jag följde den och den går fram in under instrumentbrädan framme vid rutan, på antennkabeln står det "Panorama antenna", har aldrig sett kontakten förut, den var smal och vit med ett litet hål i mitten.

Sedan hittade jag ytterligare en antennkabel, en vanlig FM antenn dock men jag hade ju redan en som går till hajfenan på taket, vart skulle den kunna gå? De vart tight så jag kunde inte följa den så långt men de kändes som den gick bakåt mot bagaget om man säger så.

Om någon kan hjälpa mig med detta kanske jag kan ha detta till användning annars så klipper jag gärna av skiten så det tar sån plats. hmm

Volvo_Mannen Volvoskadad
6 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Bilder brukar ju underlätta

Jonas
Evil_90 +Uppfinnare+
6 juni 2009 · 643 Inlägg

panorama antennen är väl till för att ha telefon i bilen har jag för mig

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
jidevag
7 juni 2009 · 21 Inlägg

Evil_90 skrev:
panorama antennen är väl till för att ha telefon i bilen har jag för mig

Alltså? Mycket möjligt kanske, kollade upp historian på min bil och de va tydligen någon med pengar i fickan så han kanske hade de som extrautrustning och sedan togs de bort?

Volvo_Mannen skrev:
Bilder brukar ju underlätta

Jag skall fixa bilder på de imorgon om jag hinner alltså, dock blir det svårt att ta bild på den som är under bilstereon, men den andra panorama antennen skall jag fixa bild på så häng kvar smile

Evil_90 +Uppfinnare+
7 juni 2009 · 643 Inlägg

Läste igenom texten i början en gång till lite noggrannare tongue Kan det inte vara som så att hajfenan kan vara GSM(telefon)-antennen? Har för mig att de nyare audina har inbyggd FM-antenn i karossen, sen finns det en förstärkare längre bak i c-stolpen och det kan vara den som den andra sladden går till, det kan möjligtvis vara så det är uppbyggt smile

Senast redigerat av Evil_90 (7 juni 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
jidevag
7 juni 2009 · 21 Inlägg

Evil_90 skrev:
Läste igenom texten i början en gång till lite noggrannare tongue Kan det inte vara som så att hajfenan kan vara GSM(telefon)-antennen? Har för mig att de nyare audina har inbyggd FM-antenn i karossen, sen finns det en förstärkare längre bak i c-stolpen och det kan vara den som den andra sladden går till, det kan möjligtvis vara så det är uppbyggt smile

Nä hajfenan är FM, den har jag kört med hela tiden så det är jag säker på att det är FM.
Jag ska ta lite bilder imorgon så blir det lättare för er.

jidevag
9 juni 2009 · 21 Inlägg

http://forumbilder.se/images/fb200912218PM2845.jpg
http://forumbilder.se/images/c3200912613PM9ae2.jpg
Där är kontakten som det står Panorama antenna på, som går fram in vid framrutan vid instrumentpanelen, gick inte att få så bra bild men det är ett litet "kontakthål" i mitten, och det är gänger på.

http://forumbilder.se/images/c8200912500PMe31b.jpg
Där är min antenn, och jag antar att den är orginal för min, eller? För i mitt fall så finns det 2st FM kontakter.

Hoppas jag kan få lite råd så jag kanske kan dra ut lite kablar, eller använda mig av dom kanske?

Senast redigerat av jidevag (9 juni 2009)

jidevag
9 juni 2009 · 21 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du har nog haft en sådan här i bilen tidigare till Hf.
http://www.brodit.se/static/productlist … arent=s572

jidevag skrev:
http://forumbilder.se/images/fb200912218PM2845.jpg
http://forumbilder.se/images/c3200912613PM9ae2.jpg
Där är kontakten som det står Panorama antenna på, som går fram in vid framrutan vid instrumentpanelen, gick inte att få så bra bild men det är ett litet "kontakthål" i mitten, och det är gänger på.

http://forumbilder.se/images/c8200912500PMe31b.jpg
Där är min antenn, och jag antar att den är orginal för min, eller? För i mitt fall så finns det 2st FM kontakter.

Hoppas jag kan få lite råd så jag kanske kan dra ut lite kablar, eller använda mig av dom kanske?

Ah, men kan jag bara dra ut den? eller sitter fast på något annat?
Men då måste den som jag ser där under ratten vara den som jag kopplar in inne i bilen? Men varför går den ena änden in under framrutan?

Senast redigerat av jidevag (9 juni 2009)

jidevag
9 juni 2009 · 21 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Den kan ju mycket väl vara fastbuntad med andra kablar i bilen. Normalt sett så gör man ju så iaf om det är en någorlunda seriös firma som satt hf:n.
Det kan mycket väl vara den som du har hittat på ja.
Den (antennen) kan ju ha suttit limmad på rutan fram eller så går den via taklinan till någon annan ruta.
Svårt att säga då det inte finns nån bild på det.

jidevag skrev:
Ah, men kan jag bara dra ut den? eller sitter fast på något annat?
Men då måste den som jag ser där under ratten vara den som jag kopplar in inne i bilen? Men varför går den ena änden in under framrutan?

Okej,måste fråga vad HF menas?
När jag följer kabeln så går den som sagt fram under framrutan/bakom instrumentpanelen om du är med mig.
Vet du om de är jobbigt att komma åt under hela skiten framme vid rutan vad det nu kallas, bakom instrumentpanelen?

jidevag
10 juni 2009 · 21 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Hf= förkortning för Handsfree.
Du behöver antagligen inte lossa så mycket om du nu vill plocka bort det.
En van installatör (jag antar att det är en sådan som satt detta en gång i tiden) tar ofta de enkla vägarna för att komma ner i installationstid.

jidevag skrev:
Okej,måste fråga vad HF menas?
När jag följer kabeln så går den som sagt fram under framrutan/bakom instrumentpanelen om du är med mig.
Vet du om de är jobbigt att komma åt under hela skiten framme vid rutan vad det nu kallas, bakom instrumentpanelen?

Jag började dra idag, och det visade sig att den gick upp i stolpen bakåt(inte fram i rutan som jag trodde först), sen började jag dra ovanför bälteshållarn för där va en bra glipa, men den verkar sitta någonstans, men vart kan den jäkeln sitta fast? Jag försökte titta upp under undertaket men såg inte så jävla mycket och det är väl ett jävla pill att dra ner undertaket?

fredriq Olika
10 juni 2009 · 907 Inlägg

Takantennen kan innehålla både FM och GSM-antenn, isåf är det 2 kablar ut från den.
Kontakten på bilderna heter FME och kan både användas till FM och NMT/GSM men är vanligast till NMT/GSM.

GSM-nätet var ju inte så utbyggt när din bil var ny så det kan mycket väl ha funnits en NMT-antenn på den.

Dock tvivlar jag på att din bil har takantenn som standard, det brukar vara de 2 översta värmetrådarna i bakrutan som är antenn och har en antennförstärkare i C-stolpen som tidigare skrivits.

Mvh
Fredrik
jidevag
10 juni 2009 · 21 Inlägg

fredriq skrev:
Takantennen kan innehålla både FM och GSM-antenn, isåf är det 2 kablar ut från den.
Kontakten på bilderna heter FME och kan både användas till FM och NMT/GSM men är vanligast till NMT/GSM.

GSM-nätet var ju inte så utbyggt när din bil var ny så det kan mycket väl ha funnits en NMT-antenn på den.

Dock tvivlar jag på att din bil har takantenn som standard, det brukar vara de 2 översta värmetrådarna i bakrutan som är antenn och har en antennförstärkare i C-stolpen som tidigare skrivits.

Okej, men jag kollade som sagt lite under undertaket och såg iallafall till kontakten på min takantenn och de gick bara en sladd dit så jag tror vi kan utesluta att takantennen är till båda.
Är det ett jävla jobb tror du att få bort undertaket så man kan se om den kanske är fast någon annanstans där under?

fredriq Olika
10 juni 2009 · 907 Inlägg

Kanske dum fråga, men varför ska du ta bort kabeln ?

Mvh
Fredrik
jidevag
10 juni 2009 · 21 Inlägg

fredriq skrev:
Kanske dum fråga, men varför ska du ta bort kabeln ?

Handlar väl kanske egentligen om perfektion, jag hatar massa kablar som ligger outnyttjade helt enkelt, dom ska bort om dom inte har någon nytta, i de här fallet gjorde de gött med tanke på den stora kringlan som låg där men nu vill jag ju fan hitta änden också, lite som att jaga en snubbe men inte få död på han.
Jag måste hitta änden big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang