Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

Rquired Allmänt envis
28 juni 2009 · 12 512 Inlägg

XM skrev:
MB E-klass fortsätter att rosta. Man har inte fått bukt med rostproblemen än. MB har givit ut ett kompendium på över 80 sidor om hur man ska hantera rost. Importbilar får kalla handen, bilar löses in och är bilen inte servad på "rätt" märkesverkstad är det kalla handen. Jag har sett MB bilkyrkogård hos Hedin Bil i Göteborg där man har löst in nästan helt nya MB pga rost. Nästan helt nya E-klass rostar innan de ens har kommit ut i trafik mao de står och rostar i bilhallen! Bilar lackas om och tyvärr blir en del resultat helt fel t.ex. lackat om bilen i helt fel nyans.

Undvik sunkiga MB! 940??? Traktor! Sådana ska hålla sig på åkern som jordbruksredskap. Hellre 850, betydligt nyare, säkrare och bekvämare än ganska trista och klumpiga 940. 900-serien känns som en tegelsten på fyra hjul när man kör dem.

Även svensksålda fullservade bilar får kalla handen tyvärr, har hållt på i tre månader med att få dom att godkänna rostrep på vår A-klass. Påslag menar dom att det är, bullshit hmm

Men att de äldre MB innan "rostgenerationen" är bra bilar är inget att diskutera. Dyra delar jämfört med om man letar på skroten eller Volvos "nice price" till 740 kanske. Men annars är det inte så illa/dyrt. Och dyrare att äga, tja det jämnar Volvo 740 ut med sin högre förbrukning.

Mercedes är en bruksbil i minst samma utsträckning som en Volvo. Och Mercedes modeller är beprövade i en utsträckning som får Volvo 740 att skämmas, kanske inte i Sverige men kolla världen över.

Så när "Volvo740-88" skriver *Många säger att merca har bra kvalité än 740. Hmm...det tvivlar jag på. 740 som är så beprövad* tycker jag denna är helt fel ute smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Karl-Bertil
28 juni 2009 · 518 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Folk som säger att B230F drar patetiskt mycket soppa har för tung fot.
B230F är 740/240/940's snålaste motor.

man är ju tvungen att ha gasen i botten för jämnan så därför drar de soppa, så är det på dom jag haft iaf.

mercedes rostar duktigt , volvon tar soppa duktigt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Janken Driver
28 juni 2009 · 2 111 Inlägg

Elda skrev:

Volvo740an skrev:

Elda skrev:

dricker ju patetiskt mycket med tanke på bilens storlek och motorns kraftuttag.

försäkringen på en 740 GL är högre än på min 900 t16, konstigt att en skitslö är dyrare än min Turbobil?

Vad betalar du för din försäkring på din 900 turbo?

1700. skulle få betala 2100 för en 740 GL -88.

Sen det där med mer kusar = drar mer hållar jag inte med om, min 900a tex pumpar ut strax över 200 hk och jag ligger ändå på 0.7 Liter milen osm minst, men det var inte minsta förbruknignen jag menade utan max förbrukningen, volvo 740 gl drar herrejösses mycket om man plågar den, polaren mätte sin till 1.5 liter milen! när jag hårdkör min bil ligger jag på 1.2 som högst.

den Faktiska soppaförbrukningen intreserrar mig med, vad man förbrukar vid normal körning och inte på landsväg eller när man är pank, jag brukar ligga strax under litern när jag kör normalt och då är det 90% stadskörning, lite rödljusrace här och där osv smile

Och du har förstås ingen aning om varför en 740 kostar en slant o försäkra?...
"Hela Sveriges" vinterbil/ungdomsbil hehe... ligger det en bil i diket på vintern så är det inte sällan en gammal rostigt 740 av varierande modell. Kan ju ha nått med saken att göra...

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Knugcab
28 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:
Mercedes är en bruksbil i minst samma utsträckning som en Volvo. Och Mercedes modeller är beprövade i en utsträckning som får Volvo 740 att skämmas, kanske inte i Sverige men kolla världen över.

Så när "Volvo740-88" skriver *Många säger att merca har bra kvalité än 740. Hmm...det tvivlar jag på. 740 som är så beprövad* tycker jag denna är helt fel ute smile

Mmm, precis... Men han har inte många rätt i det han skriver i övrigt heller så jag orkar inte ens diskutera...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
28 juni 2009 · 999 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Folk som säger att B230F drar patetiskt mycket soppa har för tung fot.
B230F är 740/240/940's snålaste motor.

Visst fanken drar dessa otroligt mycket soppa i förhållande till bristen på prestanda.
Min Volvo 740 GL -88 verkar dra mer än min 2 ton tunga 4,4 liters BMW V8 på motorväg yikes

Thomas_b
28 juni 2009 · 13 Inlägg

Det går att få ner 740:ns bränsleförbrukning också. hade en 16-ventilare tidigare(som skrammla som fan i ventilerna). Den fick jag ner i 0.8 utan problem om man var lätt på gasfoten. Fast sen får det väl tilläggas att det inte var lätt att vara lätt på gasfoten i en 16-ventilare.. vid 4000 varv går den riktigt fint! det blir nästan som en liten turbo-skjuss.. vet inte hur, men...
Annars blandad körning låg den på 0,9-1 L/mil.. 1.2 med husvagn..
Jag skulle rekomendera 16-ventilaren. kul bil att köra!

Volvo 945 ltt "Containern" (1996)
Volvo 121 Amazon B16 "Raketen" (1959)
Xoreza
28 juni 2009 · 406 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Hade jag varit dig hade jag köpt en 80-tals 240GLT!!

Nej nej svin svårt att få tag på bra delar! Jag och pollaren skulle få tag i en kylare och efter att man letat runt i sverige så fick vi napp på några men dom var fan mer trasiga. Efter 4mån får vi tag på en kylare som är ok. Sedan rostar 240 som fan:( Vi köpte en för 10 000kr och den var sönder rostad i golvet så den skrotade vi. Sedan köpte vi en för 25 000kr och den var med sönder rostad i golvet och hjulhus mm. Frågade min sysster som jobbar på volvo vilka som inte är några skit bilar och hon svarade kort " Alla volvos under 97 är bara sikit. Dom har typ inget rosstskyd" Med det menade hon att dom rostar som svin. Och rosten hamnar offtast där man inte ser den.

Skulle köpa den andra bilen. Men du får ju ev vara bered att svetsa mm på bilarna. Då bilarna är 30år+.
Köp en lite nyare bil och betala. Kommer ju göraom så man får betala skatt effter co2 mm. Så då blir bilar utan katt svin dyra att äga. Någon sa att skatten för en 142 skulle hamna runt 10 000+ om året.

Vet dock inte när denna lag kommer att börja gälla. Men den finns skriven och allt men sedan måste ju staten godkänna den och det blir väl snart. Skulle tippa på 2010-12

MvH Glenn Wiberg
Remiss
28 juni 2009 · 1 339 Inlägg

weeeman skrev:

Volvo740-88 skrev:
Folk som säger att B230F drar patetiskt mycket soppa har för tung fot.
B230F är 740/240/940's snålaste motor.

Visst fanken drar dessa otroligt mycket soppa i förhållande till bristen på prestanda.
Min Volvo 740 GL -88 verkar dra mer än min 2 ton tunga 4,4 liters BMW V8 på motorväg yikes

Dagens skämt...Knappa 1 liter på motorvägen drar en b230F i 110 km/h...Det tror jag inte din V8a klarar som dessutom väger 600 kg mer...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ni klagar på Volvo fan aldrig hört så mycket skitsnack, låter som att gamla mercedes nästan vart gratis o köra, fan heller dom drar mycket dom också, inte lika mycket men inte så långt ifrån..B230F drar väll en knappa liter milen, men åh andra sidan finns det ingen bil som håller så bra som en gammal Volvo och går något sönder finns det reservdelar i varje hörn. En på jobbet har en 740 B230F. Han servar aldrig den, tvättar den aldrig nästan, står alltid ute, skryter med att den inte drar någon olja. Han har bytat bromsar en gång vet jag o bakljusena e matta. Den går fortfarande bra för att han kör inte som en IDIOT och det är så bra 740 e när den körs av normala människor!

Att Volvo 740 fått ett rykte om sig för att vara slöa osv är för att det är massa bönder som haft dom o kört sönder dom och det är ju det man ser när dom kör runt o gasar o sladdar sen har alla de i bakhuvet. 740 GL är ingen racerbil, det är ingen 740. Och inte ngn Mercedes från 80-talet heller, dom e ju ännu slöare nästan, automatare dessutom så fysatan 0-100 på 3 år.

Thevolvoragger
28 juni 2009 · 31 Inlägg

Oj vad tråden spårar ur..

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Volvo 740 är en mycket brprövad bil. Den klassas som volvos bästa bil. Den har en enkel teknik. Lätt att laga. Bra kvalité. Rostar inte så mycket om man sköter om dom. Drar 0,8 med lätt fot d.v.s köra som folk.
Billiga delar. Men som sagt från ovan. 740 har dåligt rykte när det gäller kvalité och bränseförbrukning.


Däremot Merca drar mera soppa och är dyrare.
Merca 200 från -88 är inge merca enligt mej.

Merca = Stor och rik maffig bil. V8. Mafia car. <---Det är Merca.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
28 juni 2009 · 999 Inlägg

Volvo740an skrev:

weeeman skrev:

Volvo740-88 skrev:
Folk som säger att B230F drar patetiskt mycket soppa har för tung fot.
B230F är 740/240/940's snålaste motor.

Visst fanken drar dessa otroligt mycket soppa i förhållande till bristen på prestanda.
Min Volvo 740 GL -88 verkar dra mer än min 2 ton tunga 4,4 liters BMW V8 på motorväg yikes

Dagens skämt...Knappa 1 liter på motorvägen drar en b230F i 110 km/h...Det tror jag inte din V8a klarar som dessutom väger 600 kg mer...

Då får jag fråga dig hur många exemplar av min bil du ägt? Innan du gör bort dig kan du ju gå på fakta eller egen erfarenhet roll.
Precis som du säger vill min 740 GL ha ca 1 liter milen på motorväg, enligt tanka fullt/tripp mätarmetoden.
BMW'n har jag kört på 0,9 med farthållaren på. Modernare bil, luftmotstånd, bättre insprutning, tändning osv och grymt lågt varvtal jämfört med Volvon hjälper till...

Och nej, jag är ingen inbiten Volvo-hatare, är uppväxt i Volvo, första bilen var en 740 GLE t ex. Finns många bra saker med Volvo 740, men den är törstig det är fakta wink

För att återgå till topic, hade jag valt en Merca. En 80-talare som är i skapligt skick håller minst lika bra som en Volvo 740, men har väl lite mer finess. Men hoppa W123 och köp en 124 istället http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes … 17&w=3

Senast redigerat av weeeman (28 juni 2009)

Thevolvoragger
28 juni 2009 · 31 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Volvo 740 är en mycket brprövad bil. Den klassas som volvos bästa bil. Den har en enkel teknik. Lätt att laga. Bra kvalité. Rostar inte så mycket om man sköter om dom. Drar 0,8 med lätt fot d.v.s köra som folk.
Billiga delar. Men som sagt från ovan. 740 har dåligt rykte när det gäller kvalité och bränseförbrukning.


Däremot Merca drar mera soppa och är dyrare.
Merca 200 från -88 är inge merca enligt mej.

Merca = Stor och rik maffig bil. V8. Mafia car. <---Det är Merca.

Det stämmer nog det du säger om 740. Vet att min far hade en 740 gl som pendlar bil i ca 18 år och den gick 10 mil om dagen minst. Gick i ur och skur och gick som ett strykgärn på vägen, och det var sällan något gick sönder på den. Gick väl på ungefär 0.8 l/m som du skriver. Är rätt mycket mindre mot vad 940n, den drar ca 1.0-1.1 l/milen konstigt nog.

Tycker vi kan sudda ut merca faktiskt, har blivit mer övertalad om att skaffa en Volvo av föräldrarna/polare och såklart er här på forumet. Så nu står det väl mellan 240/740/940 framför allt 240/940 då jag har dessa två på gång, så ni får gärna diskutera runt dessa modeller. smile

Navkapsel
28 juni 2009 · 4 637 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Volvo 740 är en mycket brprövad bil. Den klassas som volvos bästa bil. Den har en enkel teknik. Lätt att laga. Bra kvalité. Rostar inte så mycket om man sköter om dom. Drar 0,8 med lätt fot d.v.s köra som folk.
Billiga delar. Men som sagt från ovan. 740 har dåligt rykte när det gäller kvalité och bränseförbrukning.

Volvo 740 har väldigt bra rostskydd jämfört med många konkurrenter.
Jag tycker att 740 har bra rykte när det gäller kvalitet.
Vissa har dock fått för sig att alla är törstiga men 0,88 l/mil (ny B230F) tycker jag inte är mycket för en stor, enkel kantig bil från 80-talet.

Vet om flera som kör
240, 740, 940 år efter år utan problem men de är inga bönder som leker med dem på åkern utan olja utan det normala människor jag pratar om.

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 juni 2009)

triplesixer
28 juni 2009 · 325 Inlägg

som första bil är ju en 740 oslagbar här i Sverige, går ju inte snacka bort.lätt skruvad, lätt att hitta billiga delar, robust, visst är dom törstiga och lite yxiga, det får man ta

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Volvo740-88 skrev:
Volvo 740 är en mycket brprövad bil. Den klassas som volvos bästa bil. Den har en enkel teknik. Lätt att laga. Bra kvalité. Rostar inte så mycket om man sköter om dom. Drar 0,8 med lätt fot d.v.s köra som folk.
Billiga delar. Men som sagt från ovan. 740 har dåligt rykte när det gäller kvalité och bränseförbrukning.

Volvo 740 har väldigt bra rostskydd jämfört med många konkurrenter.
Jag tycker att 740 har bra rykte när det gäller kvalitet.
Vissa har dock fått för sig att alla är törstiga men 0,88 l/mil (ny B230F) tycker jag inte är mycket för en stor, enkel kantig bil från 80-talet.

Vet om flera som kör
240, 740, 940 år efter år utan problem men de är inga bönder som leker med dem på åkern utan olja utan det normala människor jag pratar om.

Vad menar du med ny B230F?
Menar du LH 2,2 och 2,4.
Vad är det för skillnad mellan dom?
Vad jag vet om 2,2 är den är mera mekanisk än 2,4. D.v.s tålig.

Thevolvoragger
28 juni 2009 · 31 Inlägg

Bumpar tråden lite med vad jag skrivit tidigare och ser ifall jag kan få fler åsikter smile

"Har fått ett erbjudande att köpa fars Volvo 940 gl -91 med b230fb (131 hk) motorn som gått 21k mil. Det följer med 3 uppsättning hjul, varav 4st på 16 tum alu med helt nya däck. Den är lite rostig på några ställen men bara synligt på bakluckan istortsett. Vet att far har bytt en jävla massa grejjer på den nyligen också. Får köpa den billigt för 5000 kr.
Har även hittat en Volvo 240 gl -80 som intresserar mig, nästan rostfri ska den va. Fast den är ett par tusen dyrare än 940n."

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Thevolvoragger skrev:
Bumpar tråden lite med vad jag skrivit tidigare och ser ifall jag kan få fler åsikter smile

"Har fått ett erbjudande att köpa fars Volvo 940 gl -91 med b230fb (131 hk) motorn som gått 21k mil. Det följer med 3 uppsättning hjul, varav 4st på 16 tum alu med helt nya däck. Den är lite rostig på några ställen men bara synligt på bakluckan istortsett. Vet att far har bytt en jävla massa grejjer på den nyligen också. Får köpa den billigt för 5000 kr.
Har även hittat en Volvo 240 gl -80 som intresserar mig, nästan rostfri ska den va. Fast den är ett par tusen dyrare än 940n."

Köp 940!! Bättre än 240.
Ähh lite rost. Det får att fixa.

Edit: Detta är kanske lite OT.

Hur är Volvo 760? Skön att köra eller?

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 juni 2009)

Navkapsel
28 juni 2009 · 4 637 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

EmilHammarlund skrev:

Volvo740-88 skrev:
Volvo 740 är en mycket brprövad bil. Den klassas som volvos bästa bil. Den har en enkel teknik. Lätt att laga. Bra kvalité. Rostar inte så mycket om man sköter om dom. Drar 0,8 med lätt fot d.v.s köra som folk.
Billiga delar. Men som sagt från ovan. 740 har dåligt rykte när det gäller kvalité och bränseförbrukning.

Volvo 740 har väldigt bra rostskydd jämfört med många konkurrenter.
Jag tycker att 740 har bra rykte när det gäller kvalitet.
Vissa har dock fått för sig att alla är törstiga men 0,88 l/mil (ny B230F) tycker jag inte är mycket för en stor, enkel kantig bil från 80-talet.

Vet om flera som kör
240, 740, 940 år efter år utan problem men de är inga bönder som leker med dem på åkern utan olja utan det normala människor jag pratar om.

Vad menar du med ny B230F?
Menar du LH 2,2 och 2,4.
Vad är det för skillnad mellan dom?
Vad jag vet om 2,2 är den är mera mekanisk än 2,4. D.v.s tålig.

Jag menar nytillverkad B230F. Idag kanske de tar 0,9-1,0 bl. körning beroende på skick.

D_Carlsson Bonntrimmare
28 juni 2009 · 620 Inlägg

öhh Merca har alltid legat ljusår före volvo i allt dom har gjort är ju som att jämföra en ford mondeo mot en jaguar. och volvo rostar nått fruktansvärt så dom går till skroten. men mercor rostar sällan under bilen utan mer ovan på typ skärmkanter å dyl så dom går igenom besikningen år efter år. som jag såg någon innan skrev köp en 190E från senare delen av -80 talet billig i på alla sätt skatt försäkring bensin förbukning reservdelar behöver du inte köpa så mycket för dom går sällan sönder och det är inte heller så dyrt som alla avundsjuka svenssons försöker få det att låta. 240 och 740 tunga dyra i skatt försäkring bensin reservdelar på volvo är inte billigare än nått annat märke men som jag skrev tidigare så står det ju massa upprötnade härkar på skroten så det ska la inte vara nått problem...

det du tjänar i skatt å försäkring på dom veteran bilarna förlorar du på reserv delar bränsle och komfort!

det är min uppfattning MVH Daniel C
Ten four over and out

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
D_Carlsson Bonntrimmare
28 juni 2009 · 620 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Volvo740-88 skrev:

EmilHammarlund skrev:

Volvo 740 har väldigt bra rostskydd jämfört med många konkurrenter.
Jag tycker att 740 har bra rykte när det gäller kvalitet.
Vissa har dock fått för sig att alla är törstiga men 0,88 l/mil (ny B230F) tycker jag inte är mycket för en stor, enkel kantig bil från 80-talet.

Vet om flera som kör
240, 740, 940 år efter år utan problem men de är inga bönder som leker med dem på åkern utan olja utan det normala människor jag pratar om.

Vad menar du med ny B230F?
Menar du LH 2,2 och 2,4.
Vad är det för skillnad mellan dom?
Vad jag vet om 2,2 är den är mera mekanisk än 2,4. D.v.s tålig.

Jag menar nytillverkad B230F. Idag kanske de tar 0,9-1,0 bl. körning beroende på skick.

jo men hur ofta växlar en 18åring före 3000varv å ligger lag lydigt och eccodrivar med bilen dag och natt???
köp en benz i stället dom går as billigt och mycket bättre än en hissings kontainer!!!
jag piskade 740glt manuell med min 190E 2.0 automat på 201m å jag gjorde det inte bara en gång så det var inte tur om ni tror det!!!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang