3532
Sök

Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Volvo740-88 skrev:
Thevolvoragger skrev:
Det som intresserar mig är VOLVO och inte några japanska/franska lågbudjet bilar. Så sådanna förslag behöver ni inte göra er besvär att skriva här.

Bara en liten fråga, om man tex köper en Chevrolet Caprice hur svårt är det att laga den och blir det dyrt med reservdelar till en sån? Antar att man måste beställa från utlandet? Bara undrar då jag har varit inne på amerikanare förut ett tag, dock tillåter inte far då han står fast vid att den kommer gå sönder och då är det kört.

Caprie är typ som 740.
Finne många av dom. billiga i delar. Dricker inte så mycket enligt usa.

Caprice är fina bilar. Dock är dom lite dyrar i drift än 740.
Skatt hgv = 2900 kr
försäkring tror jag att det är runt 300 kr (atava)
Förbrukning = 1,2-1,5 blandad.

Caprice har bra kvalité men du bor i fel land om du ska ha den som bruksbil.

Okej, dyr skatt där. Nee någon Caprice blir det inte, men fräna är de. wink

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Joo. Det finns ju skattebefriad.
Nackdelen med caprice är att det är en liten efterfråga, så det är svårt att sälja dom .p.g.a kostnad i drift.

Men det är många som vill köpa 740. Nu menar jag inte ungdomskörda 740 med turbo utan vanliga fina orginal gubb 740 men en snål motor.

Flera personer har frågat mej om min 740 är till salu. Dom begär minst 10 tusen.
men jag tror att jag får den sålt för ca 11 tusen.

So jag tycker så är det bra att 740 drar mycket soppa.
Snålbilar som drar lite går ju oftast varmt och det kan få fyiska konsekvenser d.v.s kolvarna blir så varm så dom sväller och det blir slitage på loppet.
Det är typ därför vissa bilar som har gått långt tappar komp.
Senast redigerat av Volvo740-88 (29 juni 2009)

5 111 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Snålbilar som drar lite går ju oftast varmt och det kan få fyiska konsekvenser d.v.s kolvarna blir så varm så dom sväller och det blir slitage på loppet.

Småbilar drar lite bensin just för att de är små och har både mindre massa och frontyta att flytta runt på, ofta med en mindre motor också. Man har ett kylsystem på en bil av en anledning. Och det finns en anledning till att Volvo 740 har en STÖRRE kylare än en Fiat Punto eller annan småbil också. Det är att den stora motorn som flyttar runt den stora bilen helt enkelt alstrar MER värme. Hur vore det att ha lite koll på vad man pratar om innan man skriver i forumet? Eller tror du ärligt talat själv på att dina teorier är sanningen?

En motor har ett optimalt blandningsförhållande mellan bensin och luft... Som man ska försöka hålla sig inom. Det är inte direkt så att en Volvomotor får "mer bensin och mindre luft" för att "minska slitaget" och tar mer bränsle än en småbil just därför... Går motorn för fett så är det nåt fel. Dessutom kan det öka slitaget i och med att man då spär ut oljan med bensin.

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Har fått in lite mer pengar nu så jag funderar på att höja budgeten till 15 000 istället. Har därmed kikat lite på 744/745 turbo intercooler, Turbodiesel och GLT 16v.
Visst jag är omständig och vimsig men vill bara hitta rätt bil för jag vill inte byta senare.

Alltså TRÅDNAMNET stämmer inte längre utan det skulle vara Köpråd förstabil, Volvo endast.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Elda skrev:
varför vill du bara ha en volvo? och varför en turbo?? man köper inte en volvo för att dom går bra, dom gör inte det helt enkelt, kollar du tex på saab finns det bra mycket finare, nyare och snabbare biloar i samma prisklass.

kolla på BMW eller mercedes om du vill ha en roligare RWD bil, volvo är transportmedel.

Man köper en volvo för att men får mycket bil för pengarna tongue
Varför tror du att det är så många som kör volvo?

5 111 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Elda skrev:
varför vill du bara ha en volvo? och varför en turbo?? man köper inte en volvo för att dom går bra, dom gör inte det helt enkelt, kollar du tex på saab finns det bra mycket finare, nyare och snabbare biloar i samma prisklass.

kolla på BMW eller mercedes om du vill ha en roligare RWD bil, volvo är transportmedel.

För att det är svenskt. Kollar man i Italien ser man många Fiat, i Frankrike många Peugeot, i USA många Chevrolet, osv... Utomlands så är Volvo en uddabil. Och mycket bil för pengarna vete fan om man får i större utsträckning än med nåt annat. Visst, 740 är en billig bil i förhållande till storlek, utrustning och komfort, men det är de flesta 20 år gamla bilar i samma storleksklass också.

Inte därmed sagt att 740 är nån DÅLIG bil, men det är absolut ingen vidunderlig bil som slår allt annat på marknaden heller som vissa tycks tro... En 740 är en 740, varken mer eller mindre.
Senast redigerat av Volvo544special65 (29 juni 2009)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Volvo544special65 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Elda skrev:

För att det är svenskt. Kollar man i Italien ser man många Fiat, i Frankrike många Peugeot, i USA många Chevrolet, osv... Utomlands så är Volvo en uddabil. Och mycket bil för pengarna vete fan om man får i större utsträckning än med nåt annat. Visst, 740 är en billig bil i förhållande till storlek, utrustning och komfort, men det är de flesta 20 år gamla bilar i samma storleksklass också.

Inte därmed sagt att 740 är nån DÅLIG bil, men det är absolut ingen vidunderlig bil som slår allt annat på marknaden heller som vissa tycks tro... En 740 är en 740, varken mer eller mindre.

Helt rätt. Dom är som en traktor.
Mercedes är fina bilar också, men när jag mernar mercedes-benz så menar jag inte dom vanliga 200 240D utan, mafia mercor som har v8 och grymm komfort. Jag har aldrig ägt en mafia merca. Det skulle jag vilja äga.
Nackdelen är att dom är dyr i drift. Men fin är dom cool
Dom är så cpit dyr. Fan folk vägrar pruta ner sin gammla 350 SE. Dom ska ha ca 20 tusen för dom och då är det ett vark.

Hade dom varit värd 10 tusen så hade jag köpt dom direkt.

175 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Nisse1 skrev:
Var det inte du som nämnde att Citroens luftfjädring var från 50-talet? wink
Har haft en C3a för ett tag sen, halvrolig bil att köra men noll kvalitet och småsaker gick sönder stup i kvarten...

Citroën har ingen och har aldrig haft någon luftfjädring. Det MB + vissa andra märken som har ägnat sig åt luftfjädring. Citroën har gashydraulisk fjädring och det är vesens skilt från "luftfjädring". Har Volvo då svansmotor och pendelbakaxel? Ja just det... det var de bilarna man behövde några tunga sandsäckar i bagaget för att ta sig fram vintertid. Så inspirerande....

Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.

Vad har Volvo kommit med i komfortväg de senaste 50 åren? Fortfarande stötdämpare och stålfjädrar - absolut inget revolutionerande.

Att en bakhjulsdriven standardbil skulle vara startsnabbare på torr asfalt än en dito framhjulsdriven är brunt prat. Det är knappt någon skillnad möjligtvis till fwd fördel som får tyngden över drivhjulen och på så vis drar ekipaget framåt. Du har väl inte hästen bakom vagnen? ;-)

Citroën CX T2 drar lätt ifrån en Opel Omega V6 både i start och bana. Fwd kontra rwd
http://www.youtube.com/watch?v=x0qmp98GcVc

Att påstå att Volvo 2/7/9-serie skulle vara driftsäkrare än franskt, tyskt eller japanskt är rent önsketänkande från de som inget vet. Vilka bilar ligger i topp i kvalitetsundersökningar och hos SBP? Inte är det Volvo. Jag har fordon som mitt yrke. Är man totalt insnöad på Volvo så finns det inget bättre oavsett vad omvärlden säger. Skygglapp på!

Nu var det inte jag som drog alla över en kant utan det var någon som tyckte att MB-ägare var halvskumma typer t.ex. bankrånare. Om du inte tycker att den grovt generaliserade bilden av den typiske unge volvoägaren stämmer, varför tar du då åt dig? Det finns ändå ett gnutta sanning bakom i det jag skriver. Det räcker med att åka ned och titta i centrum en lördagkväll...

Var ju självklart den underbara "gashydraulisk fjädringen" jag menade.
Och vad fan har en Omega v6 med denna tråden att göra? Inte direkt rätt bilar att jämföra... tongue
Det är väl inte så lustigt att en liten turbo citroen med runt 170-200 hk(?) och ganska låg vikt drar en TUNG omega med 211 hk och antagligen automat? dessutom 0-100 på 8,6 sekunder.
Senast redigerat av Nisse1 (29 juni 2009)

5 111 Inlägg
29 juni 2009
Citroën CX är inte direkt någon liten och lätt bil...

175 Inlägg
29 juni 2009
1398 kg enligt einzweidrei om jag kikar på rätt, och 0-100 på 7,8 smile
1668 kg på Omega mv6 enligt dem också och 0-100 på 7,9 smile
Och kikar man på kommentarerna på tube länken så verkar Cittran inte vara original? tongue
Aja spelar väl ingen större roll, är ju köpråd om Volvo som gäller nu wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Joo. Det finns ju skattebefriad.
Nackdelen med caprice är att det är en liten efterfråga, så det är svårt att sälja dom .p.g.a kostnad i drift.

Men det är många som vill köpa 740. Nu menar jag inte ungdomskörda 740 med turbo utan vanliga fina orginal gubb 740 men en snål motor.

Flera personer har frågat mej om min 740 är till salu. Dom begär minst 10 tusen.
men jag tror att jag får den sålt för ca 11 tusen.

Haha det var den sämsta ursäkten till 740s förbrukning jag någonsin hört lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
29 juni 2009
Nisse1 skrev:
XM skrev:
Nisse1 skrev:
Var det inte du som nämnde att Citroens luftfjädring var från 50-talet? wink
Har haft en C3a för ett tag sen, halvrolig bil att köra men noll kvalitet och småsaker gick sönder stup i kvarten...

Citroën har ingen och har aldrig haft någon luftfjädring. Det MB + vissa andra märken som har ägnat sig åt luftfjädring. Citroën har gashydraulisk fjädring och det är vesens skilt från "luftfjädring". Har Volvo då svansmotor och pendelbakaxel? Ja just det... det var de bilarna man behövde några tunga sandsäckar i bagaget för att ta sig fram vintertid. Så inspirerande....

Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.

Vad har Volvo kommit med i komfortväg de senaste 50 åren? Fortfarande stötdämpare och stålfjädrar - absolut inget revolutionerande.

Att en bakhjulsdriven standardbil skulle vara startsnabbare på torr asfalt än en dito framhjulsdriven är brunt prat. Det är knappt någon skillnad möjligtvis till fwd fördel som får tyngden över drivhjulen och på så vis drar ekipaget framåt. Du har väl inte hästen bakom vagnen? ;-)

Citroën CX T2 drar lätt ifrån en Opel Omega V6 både i start och bana. Fwd kontra rwd
http://www.youtube.com/watch?v=x0qmp98GcVc

Att påstå att Volvo 2/7/9-serie skulle vara driftsäkrare än franskt, tyskt eller japanskt är rent önsketänkande från de som inget vet. Vilka bilar ligger i topp i kvalitetsundersökningar och hos SBP? Inte är det Volvo. Jag har fordon som mitt yrke. Är man totalt insnöad på Volvo så finns det inget bättre oavsett vad omvärlden säger. Skygglapp på!

Nu var det inte jag som drog alla över en kant utan det var någon som tyckte att MB-ägare var halvskumma typer t.ex. bankrånare. Om du inte tycker att den grovt generaliserade bilden av den typiske unge volvoägaren stämmer, varför tar du då åt dig? Det finns ändå ett gnutta sanning bakom i det jag skriver. Det räcker med att åka ned och titta i centrum en lördagkväll...

Var ju självklart den underbara "gashydraulisk fjädringen" jag menade.
Och vad fan har en Omega v6 med denna tråden att göra? Inte direkt rätt bilar att jämföra... tongue
Det är väl inte så lustigt att en liten turbo citroen med runt 170-200 hk(?) och ganska låg vikt drar en TUNG omega med 211 hk och antagligen automat? dessutom 0-100 på 8,6 sekunder.

De va ju starten som han totalmissade. Sen kan man ju undra varför man inte åker fwd i de högre klasserna i dragracing. Jag försvarar inte 740 för jag har haft en och jag vill aldrig mer äga en.  Väghållning och komfort är två saker som totalt saknas.

Meister
6 763 Inlägg
29 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
Volvo740-88 skrev:
Thevolvoragger skrev:
Det som intresserar mig är VOLVO och inte några japanska/franska lågbudjet bilar. Så sådanna förslag behöver ni inte göra er besvär att skriva här.

Bara en liten fråga, om man tex köper en Chevrolet Caprice hur svårt är det att laga den och blir det dyrt med reservdelar till en sån? Antar att man måste beställa från utlandet? Bara undrar då jag har varit inne på amerikanare förut ett tag, dock tillåter inte far då han står fast vid att den kommer gå sönder och då är det kört.

Caprie är typ som 740.
Finne många av dom. billiga i delar. Dricker inte så mycket enligt usa.

Caprice är fina bilar. Dock är dom lite dyrar i drift än 740.
Skatt hgv = 2900 kr
försäkring tror jag att det är runt 300 kr (atava)
Förbrukning = 1,2-1,5 blandad.

Caprice har bra kvalité men du bor i fel land om du ska ha den som bruksbil.

Okej, dyr skatt där. Nee någon Caprice blir det inte, men fräna är de. wink

Du kan inte komma undan mycket billigare med delar än till cheva sb. Och delar hittar du hos typ mekonomen för de har hansens katalog. Skatten är väll ingen fara? Ska du vara dumsnål och köpa en 740? Sen är väll inte en Caprice någon speciellt frän bil? De är ju en familjebil

2 656 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Elda skrev:

en sak ska du veta...

folk köper inte volvo för att dom e bra utan för dom TROR dom e bra .. 740ina e ta mig fan bland de mest sunkiga man kan ha tror jag 0 komfort 0 bänsleekonomi 0 väghållning 0 tillförlitlighet

tro mig jag har ägt 3 st 740is

ne har man inte så mycket pengar att lägga ut ska man sattsa på tyskt eller japanskt runt 90 - 95 billiga bilar som har skott säker tillförlitlighet

EDIT ska tilläggas med att mina volvo turbos ligger på runt 2 liter milen blandad körning medans en 525 i liknande prisklass ligger runt 1 liter och dessutom åker ifrån en 740 turbo
Senast redigerat av ekelund88 (29 juni 2009)

Meister
6 763 Inlägg
29 juni 2009
EmilHammarlund skrev:
D_Carlsson skrev:
240 rostar nått jävulskt

Nej.

Det beror vad man jämför med och hur man sköter den. Men visst rostar de ganska så bra

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2009
ekelund88 skrev:
folk köper inte volvo för att dom e bra utan för dom TROR dom e bra .. 740ina e ta mig fan bland de mest sunkiga man kan ha tror jag 0 komfort 0 bänsleekonomi 0 väghållning 0 tillförlitlighet

Du får helt enkelt skylla dig själv om du kör runt i gamla sunkiga turbobilar med som är sönderskruvade till max wink

Köper man en fräsch bil så får man osunkighet i kombination med mycket hög tillförlitlighet.
Själv har jag bytt ett halvljusrelä (188kr) och ett par glödlampor (80kr) som rör bilens funktion på 4000 mil ungefär.
Känns ju inte speciellt otillförlitligt tongue

blacken
29 juni 2009
Du bör ducka för W123 mercan, den värsta rosthög som någonsin har byggts/skapats. Skaffa en 240 kring -77. och elda i maskineri och elsystem från en av dom senare modellerna runt -90 sådär. så får du ett hyfsatt fordon...

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juni 2009
Visst, lite kul är det att överdriva, men vissa tar i så de spricker.

"Volvo740-88" du kan vara lugn, "Volvo 740 är världens bästa bil, och allt annat är skräp" stadiet går över i de flesta fall. Det kan liknas med blöjanvändning, något man sakta men säker växer ifrån, några tidigt andra lite senare.

Sen det där med att "snålbilar" som du väljer att kalla det, skulle tappa komp beroende på att de går snålare, är väldigt mycket BS. Vad definierar du som snål bil egentligen?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

4 001 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Hittar du en rostfri Volvo 240 årsmodeller mellan 76-78 så ska du applådera, köp den och konservera den inför framtiden. Tyvärr hade Volvo duktiga problem med rost och lacksläpp. Man hoppade över ett steg i rostskyddbehandlingen och införde vattenbaserade lacker. Det är väldigt få 240 från dessa årsmodeller kvar.
Volvo tvingades att lösa in väldigt många bilar.

Off-topic nu men priset tog Alfa på 60-talet när man köpte ett stort parti billigt sovjetiskt kolstål. Klimatet är rätt fuktigt och varmt i Syditalien. Stålet fick ligga utomhus och hade fått brunröta innan det togs in i produktion. Inne på fabriksområdet var det 2km mellan karossverkstad och lackering. Hade du tur regnade det inte den dagen bilen skulle lackas. Vidare experimenterade man med skumfyllda balkar för att dämpa ljudnivån. Balkar och trösklar rostade upp innefrån samtidigt som karossen kunde vara helt utdömd efter bara två, tre år. Så Volvos problem vägde lätt jämfört mot Alfa. wink

jag har  2 st 99% rostfria 242 från 1976, de största problemen hade Volvo 77-78, men även 79 80 var dem jävulskt rostbenägna.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

518 Inlägg
29 juni 2009
-Mackan- skrev:
Visst, lite kul är det att överdriva, men vissa tar i så de spricker.

"Volvo740-88" du kan vara lugn, "Volvo 740 är världens bästa bil, och allt annat är skräp" stadiet går över i de flesta fall. Det kan liknas med blöjanvändning, något man sakta men säker växer ifrån, några tidigt andra lite senare.

Sen det där med att "snålbilar" som du väljer att kalla det, skulle tappa komp beroende på att de går snålare, är väldigt mycket BS. Vad definierar du som snål bil egentligen?

Ett av de klokaste jag läst på garaget på länge.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Sök