Småfel på volvo 850

DavidMartin
9 juni 2009 · 250 Inlägg

Hej,
Volvo 850 SE -94. På instrumentbrädan står det ibland att motorn är kall när den är tydligt varm och ibland hoppar den upp och ner. Har bytt LMM men antar att det är givaren som sitter i grenröret som bör bytas? Om det en tempgivare av något slag?

David

BMW E53 X5 (2002)
Marlboroman
9 juni 2009 · 8 233 Inlägg

Om det är vattentemperaturmätaren du menar så sitter den givaren i termostathuset. Så varken lmm eller givaren i grenröret (lambdasonden) har nåt med den mätaren att göra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Crille88
10 juni 2009 · 1 353 Inlägg

brukar bilen prata med dig också eller står det bara att den är kall?
(förlåt kunde inte låta bli)

men de låter som att tempgivaren fått lite spel. har du kollat om där finns några felkoder? annars är de till o byta givaren som sätter där marboloman nämner. bara o följa den övre kylarslangen mot motorn så ser du en liten el-kontakt där slangklämman sitter..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
te_wik Forummoderator
10 juni 2009 · 12 813 Inlägg

Crille88 skrev:
brukar bilen prata med dig också eller står det bara att den är kall?
(förlåt kunde inte låta bli)

men de låter som att tempgivaren fått lite spel. har du kollat om där finns några felkoder? annars är de till o byta givaren som sätter där marboloman nämner. bara o följa den övre kylarslangen mot motorn så ser du en liten el-kontakt där slangklämman sitter..

Man kan även mäta den enligt tabellen nedan för att se ifall givaren är trasig. 
http://www.elfa.se/images/highres/h5379.jpg

Edit: Kolumn 2-5 i tabellen representerar olika typer av termistorer. Värdena är angivna i Ohm och avläses gentemot temperaturerna i kolumn 1.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (10 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidMartin
10 juni 2009 · 250 Inlägg

Tack för era svar!

Givaren som sitter fast i GRENRÖRET är ju inte lambdan utan vad är det? Tempgivare?

Ska besiktiga bilen snart så jag vill fixa allt skit, så lite mer hjälp hade varit uppskattat smile

Jag har fel avgasvärde då katten har rasat, men det står inte ens med i felkoderna :S lamdalampan lyser dock.

Fick iaf felkod att  LMM inte fungerar men jag vet att den gör det.
Motortemperaturgivarens period för lång... byta givaren bara?

BMW E53 X5 (2002)
te_wik Forummoderator
10 juni 2009 · 12 813 Inlägg

DavidMartin skrev:
Tack för era svar!

Givaren som sitter fast i GRENRÖRET är ju inte lambdan utan vad är det? Tempgivare?

Ska besiktiga bilen snart så jag vill fixa allt skit, så lite mer hjälp hade varit uppskattat smile

Jag har fel avgasvärde då katten har rasat, men det står inte ens med i felkoderna :S lamdalampan lyser dock.

Fick iaf felkod att  LMM inte fungerar men jag vet att den gör det.
Motortemperaturgivarens period för lång... byta givaren bara?

Inte sitter det väl någon annan givare än Lambdasonden på grenröret??
Hur ser denna isf ut och hur många kablar går det till denna?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidMartin
10 juni 2009 · 250 Inlägg

ALtså grenröret precis vid motorn så sitter det ett litet metallrör som sitter iskruvat i högra cylinderns avgas. Det kanske inte kallas givare... utan något annat?  Lambdansonden sitter ju efter flexröret (om man har ett sådant).

BMW E53 X5 (2002)
te_wik Forummoderator
10 juni 2009 · 12 813 Inlägg

DavidMartin skrev:
ALtså grenröret precis vid motorn så sitter det ett litet metallrör som sitter iskruvat i högra cylinderns avgas. Det kanske inte kallas givare... utan något annat?  Lambdansonden sitter ju efter flexröret (om man har ett sådant).

Aha okay, det röret är nog till för att mäta CO-halten innan katalysatorn. Den ska vara pluggad i ena änden.
(om jag förstod dig rätt)


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidMartin
10 juni 2009 · 250 Inlägg

Ja, precis, okej, så det finns två sensorer till CO-halt? Trodde det va någon tempraturgivare smile

Var sitter givaren som känner av motorns tempratur?

BMW E53 X5 (2002)
te_wik Forummoderator
10 juni 2009 · 12 813 Inlägg

DavidMartin skrev:
Ja, precis, okej, så det finns två sensorer till CO-halt? Trodde det va någon tempraturgivare smile

Var sitter givaren som känner av motorns tempratur?

Nej men det finns olika ställen att kolla CO halten på (krävs ett instrument till detta, inget som är inbyggt i bilen) . Bilprovningen gör det från utblåset bakom bilen.
Verkstäder använder röret innan katalysatorn när de felsöker, ställer in CO osv osv.

Tempgivaren brukar sitta i  närheten av topplocket i någon av slanganslutningarna för kylvatten.




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (10 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Crille88
10 juni 2009 · 1 353 Inlägg

kan du ta en bild o ladda upp? tror nämligen du syftar på EGR ventilen eller va de kallas som ska hjälpa till vid kallstart.. denna har inget med motortemperatur att göra..
det som du tolkar som motortemperatur är vattentemp. det finns ingen mätare i någon bil som visar hur varm en "motor" är.
utan det är vattenmätaren, sen om man kopplat in oljetemp så har man juh klart det också..
om du bytt LMM o den varit trasig innan så är det förmodligen den gamla felkoden som ligger kvar.

1. läs av koderna och skriv upp dom
2. radera alla koderna
3. kör med bilen ett par dagar eller tills motorfelslampan tänds igen (såkallade lamdalampan)
4. läs av felkoder igen.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Marlboroman
10 juni 2009 · 8 233 Inlägg

DavidMartin skrev:
Motortemperaturgivarens period för lång... byta givaren bara?

Den koden dyker upp när termostaten måste bytas ut. Så jag skulle ha börjat med det. Och hjälper inte det så byt ut givaren.

EDIT: kass termostat skulle kunna va förklaringen på varför temperaturen går upp och ner, för då kan ju temperaturen ändras beroende på om man står still och lite med hur fort man åker.

Senast redigerat av Marlboroman (10 juni 2009)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DavidMartin
10 juni 2009 · 250 Inlägg

Okej, ska få tag på lite grejjer och testa. Men om termostaten inte fungerar vad blir följden? Högre bensinförbrukning eller är det bara att tempraturen i instrumentbrädan visar fel?

BMW E53 X5 (2002)
brk95
10 juni 2009 · 140 Inlägg

om tex termostaten inte funkar och står öppen hela tiden går ju bilen för kallt och då finns ju risk att kallstarten ligger på hela tiden , påverkar definitivt bensinförbrukningen ja , men då borde ju tempmätaren i bilen ligga en bit under normalt också ju ???

te_wik Forummoderator
11 juni 2009 · 12 813 Inlägg

brk95 skrev:
om tex termostaten inte funkar och står öppen hela tiden går ju bilen för kallt och då finns ju risk att kallstarten ligger på hela tiden , påverkar definitivt bensinförbrukningen ja , men då borde ju tempmätaren i bilen ligga en bit under normalt också ju ???

Även om termostaten är pajj så kommer motortempen gå upp såpass så att inte kallstarten ligger på hela tiden. 30grader är väl gränsen för när kallstarten går in?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang